در دنیای امروز که رقابت در کسب و کارها به شدت افزایش یافته است، استفاده از ابزارها و راهکارهای نوین برای مدیریت و ارتقای عملکرد، امری ضروری به شمار می رود. یکی از این ابزارهای کاربردی که نقش بسزایی در موفقیت و پیشرفت کسب و کارها دارد، نرم افزار CRM یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است.
مدیریت ارتباط با مشتری یا Customer Relationship Management (CRM) اغلب به عنوان یک فرآیند، استراتژی یا فناوری شناخته می شود که به سازمان ها امکان مدیریت ارتباطات با مشتریان، فروشندگان و تامین کنندگانشان را می دهد. در این مقاله، به CRM به عنوان ابزاری تکنولوژی محور نگاه می کنیم که به کسب و کارها در نگهداری داده های مشتری، پیگیری تعاملات و بهبود روابط با مشتری کمک می کند. در واقع سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یک بستر نرم افزاری است که به کسب و کارها در مدیریت و بهبود روابط با مشتریان فعلی و بالقوه کمک می کند.
CRM اطلاعات، فعالیت ها و ارتباطات مشتری را در یک پایگاه داده مرکزی و قابل دسترس جمع آوری و ذخیره می کند و جایگزین روش های سنتی مثل استفاده از صفحات EXCEL، DOCUMENTS و برنامه های کاربردی مختلف برای پیگیری داده های مشتری می شود. شما می توانید از CRM برای برنامه ریزی ارتباط با مشتری، تجزیه و تحلیل عملکرد، مدیریت تعاملات با مشتری و ساده سازی فرآیندهای صدور صورت حساب و پشتیبانی مشتری استفاده کنید.
استفاده از نرم افزار CRM دو مزیت اصلی برای سازمان ها و کسب و کارها به همراه دارد:
افزایش رضایت مشتری :CRM می تواند به شما در پاسخگویی موثر به درخواست های مشتری، نظارت بر تعامل و ارائه یک تجربه با کیفیت و شخصی سازی شده برای مشتری کمک کند.
به طور کلی چهار نوع اصلی از سیستم های CRM وجود دارد: عملیاتی، تحلیلی، مشارکتی و استراتژیک. هر کدام از این سیستم ها برای رسیدن به یک هدف تجاری خاص طراحی شده اند. بسیاری از کسب و کارها از چندین سیستم CRM به طور همزمان استفاده می کنند و یا یک راه حل CRM سفارشی را توسعه می دهند که ترکیبی از عناصر هر سیستم باشد. در ادامه به بررسی این چهار سیستم CRM می پردازیم:
سیستم های CRM عملیاتی برای کمک به اجرای وظایف فروش، بازاریابی و خدمات مشتری طراحی شده اند. آن ها به ساده سازی و مدیریت تمام روش های تعامل شرکت شما با مشتریان کمک می کنند. هدف اصلی این نوع CRM عملیاتی، بهبود جذب و حفظ مشتری است: آنها به ایجاد سرنخ های جدید، پرورش آنها، تبدیل آنها به مشتری و حفظ آنها از طریق ارتباطات بازاریابی مداوم و خدمات با کیفیت بالا به مشتری کمک می کنند.
در حالی که یک سیستم CRM عملیاتی به هدایت سرنخ ها در قیف فروش شما کمک می کند، یک سیستم CRM تحلیلی به شما امکان می دهد درک کنید که چگونه مشتریان بالقوه شما در حال حرکت در قیف فروش هستند. سیستم های CRM تحلیلی، داده های مشتری را جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل می کنند تا بینشی در مورد چگونگی تعامل مشتریان با کسب و کار شما ارائه دهند. این امکان را برای شما فراهم می کند تا اثربخشی تلاش های بازاریابی، فروش و خدمات مشتری را ارزیابی کرده و بر اساس آن استراتژی خود را تنظیم کنید. سیستم های CRM تحلیلی می توانند گزارش های عملکردی مانند سابقه فروش و امتیاز رضایت مشتری را اجرا کنند و به شما این امکان را می دهند تا از نقاط قوت اعضای تیم با عملکرد بالا بهره مند شوید و زمینه های توسعه کارکنان را شناسایی کنید.
در یک کسب و کار بزرگ، تیم های فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری اغلب روی حساب های مشتریان با هم همکاری می کنند. هدف اصلی یک CRM مشارکتی، بهبود تجربه مشتری و ساده سازی فرآیندهای کسب و کار با تسهیل ارتباط بین بخش های مختلف است. سیستم های CRM مشارکتی به ویژه در بین مشاغل بزرگ محبوبیت دارند - شرکت هایی با پایگاه مشتریان بزرگ که در آن افراد متعددی به حساب های مشتریان فردی خدمات ارائه می دهند.
۵ مرحله کلیدی برای راه اندازی یک سیستم CRM موفق
CRM به کسب و کارها کمک می کند تا روابط خود را با مشتریان فعلی و بالقوه مدیریت کرده و بهبود بخشند. اما راه اندازی یک سیستم CRM موفق مستلزم طی کردن مراحلی کلیدی است. در ادامه پنج مرحله کلیدی برای راه اندازی یک سیستم CRM موفق بررسی شده است.
در ابتدای کار، باید به طور واضح اهداف خود را مشخص کنید. آیا می خواهید ارتباطات بین تیم های فروش و بازاریابی خود را ساده سازی کنید؟ نرخ حفظ مشتری را بهبود بخشید؟ یا پتانسیل راه اندازی یک محصول جدید را ارزیابی کنید؟ پاسخ دادن به این سوالات قبل از انتخاب یک سیستم CRM به اطمینان از برآورده شدن نیازهای شما کمک می کند.
پس از شناسایی اهداف خود، نوع CRM مورد نظر خود را انتخاب کنید (عملیاتی، تحلیلی، مشارکتی یا استراتژیک). سپس به تحقیق در مورد ارائه دهندگان CRM بپردازید و در نهایت یک فروشنده را انتخاب کنید.
نرم افزار CRM اوج ابری به عنوان یک پلتفرم جامع مدیریت ارتباطات شناخته می شود و شامل ماژول های قدرتمندی است که تمام مزایای دسته های مختلف CRM را به صورت کامل ارائه می دهند. این موضوع CRM اوج ابری را به یک راه حل جامع برای مدیریت ارتباط با مشتری تبدیل می کند و آن را برای کسب و کارهای با اندازه و نیازهای مختلف مناسب می سازد.
همچنین نرم افزار CRM اوج ابری یک پلتفرم ابری است و بدون محدودیت می توان از طریق مرورگر وب به آن دسترسی پیدا کرد.