به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، روز گذشته، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به این که قیمت خودرو های مونتاژی نسبت به ۲۵ روز گذشته، بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و نرخ خودروهای داخلی بین ۸ تا ۳۵ میلیون تومان کاهش یافته است، گفت: «قیمت خودرو در شب عید بستگی به عوامل مختلفی دارد. در کشور ما خودرو یک کالای سرمایه ای است و اگر نوسان ارزی نداشته باشیم و عرضه مناسب باشد، افزایش قیمتی نخواهیم داشت و قیمت ها باز هم کاهش خواهد یافت.»
موتمنی در مورد دلیل کاهش بهای خودرو تصریح کرد: «علت کاهش قیمت مونتاژی ها ناشی از ثبت نام از مشتریان جدید و عرضه مناسب خودرو بود و در داخلی ها نیز به دلیل کاهش نوسانات ارز و تکذیب خبر فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار، نرخ ها همچنان نزولی بود.»
این فعال بازار خودرو یادآور شد: «جهش یک ماه اخیر قیمت خودرو ناشی از خبر فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با نرخ ۵ درصد زیر حاشیه بازار بود که هم زمان با آن، افزایش بهای ارز را هم داشتیم که درنهایت منجر به بالا رفتن قیمت انواع خودرو شد.»
وی در مورد وضعیت فروش خودرو نیز گفت: «بازار خودرو همچنان آرام و بدون مشتری است و خرید و فروش در نقطه صفر قرار دارد. نکته مهم این جاست که با توجه به نبود مشتری در بازار نباید تا این حد افزایش قیمت داشته باشیم.»
موتمنی به عرضه خودرو هم اشاره کرد و افزود: «مدت هاست که خودرو در بازار کم است و آن طور که باید عرضه نمی شود. نیاز بازار خودرو همچنان بالاست و در صورت تامین خودرو به قدر کافی، قیمت ها تا این حد بالا نخواهد بود.»
از طرفی حدود ۳۳ هزار متقاضی خودرو وارداتی که از ۶ اسفند سال گذشته در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند، هنوز موفق به دریافت خودرو مورد نظر خود نشده اند؛ با این حال وزارت صمت از روز گذشته طرحی جدید را با نام فروش خودروهای وارداتی مازاد کلید زده است. در این طرح قرار است خودروهایی که در فراخوان های پیشین، متقاضی نداشته اند، به عنوان مازاد عرضه شوند.
برخی از این طرح به عنوان هدایت منابع مالی از بازار ارز به سمت خودروهای وارداتی یاد می کنند. حدود ۳۳ هزار متقاضی درحالی چشم انتظار دریافت خودرو خارجی ثبت نامی خود هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جدیدی را با نام فروش خودروهای وارداتی مازاد به اجرا گذاشته است. بر این اساس، قرار است خودروهایی که در فراخوان های پیشین وزارت صمت در سامانه یکپارچه وارداتی ها فروش نرفته اند، به عنوان مازاد به متقاضیان جدید عرضه شوند.
در دور جدید فروش، ١٣ مدل خودرو از محل مازادِ خودروهای وارداتی برای تمام متقاضیان عرضه شده که در این بین، ۱۰ مدل دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و سه مدل دارای قیمت علی الحساب در مبادی ورودی هستند. ۱۰ مدل خودرو دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی عبارتند از: چانگان (در سه مدل)، جیلی، بستیون، جتا (در دو مدل) و ونوسیا (در سه مدل).
سه مدل خودرو دارای قیمت علی الحساب در مبادی ورودی را نیز جک تشکیل می دهد. در مورد این سه مدل البته این پرسش مطرح است که وقتی پیش تر عرضه نشده اند، چگونه اکنون در فهرست مازادها قرار دارند؟ نکته دیگر این که قیمت های موردنظر چه قطعی و چه علی الحساب در مبادی ورودی بوده و هزینه ها و عوارض قانونی پس از ترخیص، نظیر بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های شماره گذاری، اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و... به قیمت های فوق اضافه می شود. البته بین این طرح فروش در مقایسه با مرحله قبلی فروش خودروهای وارداتی در اسفند ۱۴۰۱ تفاوت هایی وجود دارد که اصلی ترین آن، مشخص بودن خودروهای ثبت نامی است.
همچنین روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به مشکلی که در ارسال اطلاعات مشتریان از بانک ها به سامانه یکپارچه صورت گرفته، از تمدید مهلت تعریف حساب وکالتی نزد بانک ها تا روز پنجشنبه خبر داد و تاکید کرد: «چنان چه لازم باشد مهلت ثبت نام را هم تمدید خواهیم کرد و این اطمینان را می دهیم که تا آخرین تقاضا را پاسخگو باشیم.»