من به عنوان کسی که چند سال است به صورت حرفه ای در این صنعت مشغول به مطالعه و بررسی هستم با صدای بلند می گویم افزایش قیمت خودرو مسئله زیان انباشته شرکت های خودروسازی را حل نخواهد کرد. افزایش قیمت خودرو بدون رعایت الزامات آن هیچ گاه نمی تواند زیان انباشته شرکت های خودروسازی را جبران کند.
به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره علت زیان ده بودن صنعت خودرو در کشور گفت:
• بخشی از دلایل زیان سنگین شرکت های خودروسازی به تکنولوژی و ماشین آلات ساخت خودرو بازمی گردد که مربوط به نیم قرن پیش است. این ماشین آلات قادر به تولید خودروی باکیفیت نیستند و تولید با استفاده از تکنولوژی ۵۰سال پیش در عین حال هزینه بر و زمان بر نیز هست.
• موضوع دیگر این است که پلتفرم هایی که خودروسازان استفاده می کنند نیز به روز نیستند، اما عامل اصلی تولید زیان های سنگین در صنعت خودروسازی به موضوع دیگری بازمی گردد. درواقع عامل اصلی اینکه شرکت های خودروسازی زیان ده هستند، این است که بازار خودرو در ایران رقابتی نیست و یک بازار انحصاری است.
• انحصاری بودن بازار خودرو در عین حال به این منجر شده که قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین شود و باعث شده مشتری، تولیدکننده و دولت هر۳ ناراضی باشند.
• برای اینکه بازار هم رقابتی شود دولت باید دست از سر خودروسازان بردارد چرا که اداره شرکت های خودروسازی از سوی دولت اشتباه بزرگی است. دولت باید خودروسازان را رها کند و به دست بخش خصوصی بسپارد.
• اینکه بگوییم چون این شرکت ها زیان ده هستند، پس قیمت خودرو باید افزایش یابد آدرس غلط دادن است. محصولات این شرکت ها همین حالا هم گران است و متناسب با کیفیت آنها نیست.
• من به عنوان کسی که چند سال است به صورت حرفه ای در این صنعت مشغول به مطالعه و بررسی هستم با صدای بلند می گویم افزایش قیمت خودرو مسئله زیان انباشته شرکت های خودروسازی را حل نخواهد کرد. افزایش قیمت خودرو بدون رعایت الزامات آن هیچ گاه نمی تواند زیان انباشته شرکت های خودروسازی را جبران کند. راه حل اصلی این است که صنعت خودرو باید از انحصار خارج شود و دولت باید دست از سر خودروسازان بردارد.