دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

میزان درآمد یک گاوداری چقدر است؟

صنعت گاوداری یکی از صنایعی است که در سرتاسر دنیا به عنوان یکی از صنایع پر سود شناخته می شود. در کشور ما نیز صنعت گاوداری از رونق و درآمد خوبی برخوردار می باشد.

اگر شما هم قصد راه اندازی یک واحد گاوداری هر چند کوچک را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با بررسی هزینه ها، عوامل موثر بر درآمد، میزان درآمد با دید باز تری وارد این کار پردرآمد شوید.

بررسی هزینه های گاوداری

برای احداث یک واحد گاوداری شیری هزینه های مختلفی اعم از هزینه احداث ساختمان و تأسیسات، هزینه خرید دام، هزینه خوراک مصرفی و ... وجود دارد که در این بخش به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

هزینه ساختمان و تاسیسات

از اصلی ترین و مهمترین بخش های یک واحد گاوداری شیری، بخش ساختمان و تاسیسات آن می باشد که باید به صورت اصولی احداث شود.

ساخت اصولی ساختمان و تاسیسات علاوه بر کم کردن هزینه استهلاک، مکانی آرام برای پرورش دام خواهد بود که منتج به افزایش شیردهی و گوساله زایی بهتر دام خواهد شد.

هزینه ساختمان و تاسیسات یک هزینه ثابت است و نسبت به استان، شهر و منطقه می تواند متغیر باشد و قیمت دقیقی نمی توان برای آن برآورد کرد.

هزینه خرید دام

قدم بعدی بعد از احداث ساختمان و تاسیسات گاوداری انتخاب دام مناسب می باشد. با توجه به اینکه عمده درآمد گاوداری از طریق فروش شیر می باشد انتخاب دام مناسب می تواند میزان درآمد گاوداری را تحت شعاع قرار دهد.

یکی از گزینه های انتخاب دام که ضریب تبدیل بالایی دارد نژاد سیمینتال می باشد. قیمت هر راس گاو سیمینتال شیرده در حدود 120 تا 150 میلیون تومان می باشد که با توجه به بودجه اولیه برای راه اندازی و تعداد دام می تواند متغیر باشد.

هزینه نیروی انسانی(کارگر گاوداری)

هزینه کارگر جهت کار در گاوداری نیز بسته به تعداد دام می تواند متغییر باشد. اگر تعداد گاوها کم باشد و خود شما بتوانید امورات مربوطه را انجام دهید نیازی به کارگر در شروع کار نیست ولی با افزایش تعداد دام نیاز به کارگر خواهید داشت. میانگین حقوق کارگر بین 9 میلیون تا 12 میلیون در ماه می باشد.

هزینه تجهیزات

برای اداره یک گاوداری به تجهیزات به روز جهت بالا بردن راندمان کار نیاز می باشد. تجهیزاتی مانند انواع شیردوش گاو و گوسفند، مخزن حمل شیر، پمپ انتقال شیر خام، دستگاه میکس کننده خوراک و ... که جزء ضروریات گاوداری می باشد.

شیردوش گاو و گوسفند

هزینه خوراک مصرفی

تهیه خوراک مناسب برای دام، یکی از ضروریات در امر پرورش گاو شیری می باشد. زیرا مصرف خوراک مناسب رابطه مستقیمی با میزان و کیفیت شیر تولیدی دارد.

جیره پایه گاوهای شیری عمدتا علوفه می باشد که با ترکیب کنسانتره می تواند نیازهای مواد معدنی، ویتامینی، پروتئینی و انرژی را در دام تامین نماید.

جهت تولید حداکثری شیر از گاوهای سیمینتال گنجاندن کنسانتره در رژیم غذایی آنها امری ضروریست.

کاه 1 کیلو گرم با قیمت 30.000 ریال = 30.000 ریال

یونجه 6 کیلو گرم با قیمت 120.000 ریال = 720.000 ریال

دزت سیلو 42 کیلو گرم با قیمت 65.000 ریال = 1.560.000 ریال

کنسانتره دامی 13 کیلو گرم با قیمت 70.000 = 910.000 ریال

هزینه های دارو و درمان

کتوز، تب شیر، نفخ، جابه جایی شیردان و ... از غالب بیماری های دام می باشد که همگی منشاء تغذیه ای دارند و مربوط به سوخت و ساز مواد غذایی در بدن آنهاست.

این بیماری ها جز بیماری های غیر عفونی است و از یک گاو به سایر گاوها منتقل نمی شود، اما در صورت ابتلا یک گاو می تواند با افزایش هزینه تولید خسارت های سنگینی را به دامدار تحمیل نماید. برای هزینه درمان هم نمی توان قیمت مشخصی اعلام نمود.

میزان درآمد و سود

عمده درآمد گاوداری ها از شیر تولیدی و گوساله های متولد شده در هر دوره می باشد. منابع درآمدی دیگری نیز مانند فروش کود، لبنیات تولیدی با استفاده از تجهیزات لبنیاتی و ... می تواند برای یک دامداری متصور باشد.

معمولا گوساله های ماده به عنوان تلیسه های جایگزین پرورش داده می شوند و گوساله های نر را برای فروش پرواربندی می کنند.

تولید شیر

هر گاو نژاد سمینتال در هر دوره شیردهی می تواند 4028 لیتر شیر با میزان چربی بالای 4 درصد تولید کند که شیری با کیفیت بالا محسوب می شود.

با توجه به قیمت مصوب شیر در سال 1402، درآمد فروش شیر یک گاو در هر دوره مبلغ 60,420,000 می باشد.

شیر خام با مشخصات 3.2 درصد چربی، 3 درصد پروتئین و بار میکربی زیر 100 هزار به قیمت 150.000 ریال.

لازم به ذکر است که می توان با خامه گیرهای خانگی و صنعتی اندیشه سبز نیز اقدام به خامه گیری از شیر خام نمود که از این طریق نیز میتوان درآمد قابل ملاحضه ای داشت.

فروش گوساله

معمولا گوساله های نر متولد شده در هر دوره، پرواربندی می شوند تا به عنوان گاو گوشتی به فروش برسند.

حداقل قیمت هر گوساله زیر یک سال نیز مبلغ 40,000,000 تومان می باشد که با توجه به وزن، سن و مدت پرواربندی می تواند قیمت بالاتری داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله ابتدا هزینه راه اندازی و هزینه های جاری یک گاوداری و سپس حداقل درآمد گاوداری شیری را در طول یک دوره را بررسی کردیم همانطور که مشاهده نمودید گاوداری دارای درآمد و سود دهی بالایی است.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zpkTCzUK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه