شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
آیا امروز باز هم خودرو گران تر خواهد شد؟

بازار و قیمت خودرو چشم انتظار نتیجه جلسه شورای رقابت

6 ماه پیش ( 1402/10/5 )
 

امروز در حالی شورای رقابت جلسه خود را برگزار می کند که نتیجه آن برای بازار خودرو بسیار مهم تر از جلسات پیش خواهد بود و این پرسش ذهن همه را به خود مشغول کرده است؛ آیا امروز باز هم خودرو گران تر خواهد شد؟

به گزارش فرصت امروز به نقل از پایگاه خبری اسب بخار، دخالت همه جانبه در تمام امور صنعت خودروسازی و اصرار بر قیمت گذاری دستوری کار را به جایی رسانده است که رسانه ملی در آستانه برگزاری جلسه شورای رقابت، برنامه ای را روی آنتن می برد که اذهان عمومی را برای افزایش قیمت خودرو آماده کند.

در همین رابطه عضو سابق  شواری رقابت دیشب (۴ دی ۱۴۰۲) در برنامه تهران ۲۰ با بیان این که قیمت گذاری دستوری باعث قطره چکانی عرضه خودرو توسط خودروسازان شده است، خودروهای وارداتی نیز وارد بخش انحصاری شده است.

بازار و قیمت خودرو چشم انتظار نتیجه جلسه شورای رقابت

صنعت خودرو سند چشم انداز ندارد

اسماعیل شجاعی اضافه کرد: «ما در تحویل خودرو با کلان حکمرانی مواجه هستیم و بررسی ها نشان می دهد که صنعت خودرو سند چشم انداز ندارد و با یک اشکال اساسی در این حوزه مواجه هستیم.»

این کارشناس خودرو ادامه داد: «خودروهای وارداتی وارد بخش انحصاری شده است و این امر نشان می دهد دولت در فرآیند تولید خودرو دخالت می کند. خودروسازی ما باید خصوصی شود و دولت وظیفه دارد استراتژی در این بخش  تعیین کند.»

عضو سابق  شواری رقابت تأکید کرد: «دولت سامانه یکپارچه ای را برای خودرو تعیین کرده است، اما در این سامانه، ظرفیت تولید خودرو را به خودروسازان تحمیل کرده؛ این در حالی است که دولت و مجلس باید به جای نظارت در فرآیند تولید دخالت کنند.»

خودرویی تولید نمی شود

رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در ادامه این بحث افزود: «سیاست گذاری در قالب قانون دولت اجرا نکرده و آیین نامه اجرایی خودرو را بیرون نداده است و اگر دولت در کار خودروسازان دخالت کار نکند وضع تولید خودرو از وضع موجود بهتر می شود.»

تالارپشتی بیان کرد: «بحث ارز را خودروسازان مطرح می کنند و همین امر خود برای صنعت خودرو مشکل ساز شده است؛ ۵۰۰ هزار تقاضا در حوزه خودروست اما خودرویی تولید نمی شود، بنابراین ما تصمیم گرفته ایم که واردات شود.»
گذشته از تناقض های سخنان این دو کارشناس، که هر دو نشانه هایی از دخالت در خودروسازی به شمار می آیند، براساس آمار اقتصاد و قیمت گذاری دستوری باعث شده است صنعت خودروسازی علاوه بر ۲۰۰ همت زیان انباشته و ۱۸۰ همت بدهی بانکی؛ ۵۰ همت بدهی و ۲۰ همت خرید دین به قطعه سازان داشته باشد.

این مسئله گویا به قدری فضا را برای فعالیت قطعه سازان سخت و تنگ کرده است که به گفته دبیر انجمن قطعه سازان موج عظیم اخراج کارگران قطعه سازی ها در راه است. 

مدیرعامل خودروسازی اختیار ندارد

مازیار بیگلو تأکید می کند: «بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان قطعه سازان از خودروسازان طلب دارند که حدود ۲۰ هزار میلیارد از آن سررسید شده است.»

وی اضافه می کند: «قطعه سازان به سمتی رفته اند که در خرج یومیه خود مانده اند و مواد اولیه مورد نیاز خودشان را نمی توانند تأمین کنند و کاهش تیراژی که در خودروسازان رخ داده ناشی از همین موضوع است.»

دبیر انجمن قطعه سازان بیان می کند: «در حال حاضر، مدیرعامل خودروسازی ما نه اختیار دارد از چه کسی بخرد، نه اختیار دارد چه چیزی تولید کند و نه اختیار دارد که به چه کسی و به چه قیمتی بفروشد.»

دولت در چهارراه سرگردانی

با توجه به حجم دخالت هایی که از گذشته تاکنون ادامه داشته، شرایط موجود باعث شده است دولت در چهارراه سرگردانی متحیر و سردرگم بماند.

در حال حاضر، خودروسازان با توجه به انباشته مشکلات مختلف به سختی نفس می کشند. خودروسازان نیمه دولتی با توجه به تحمیل برنامه ها از سوی ساختار حاکمیتی هیچ چاره های جز ایفای تعهدات ناخواسته ندارد. بخش خصوصی نیز با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می کند. در واقع، علاوه بر قیمت گذاری دستوری و اجبار به فروش سامانه ای، با کمبود ارز مواجه هستند. احتمال دارد با اجرایی شدن مصوبه پیشنهادی افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله، مشکلات آن ها دو چندان شود.

واردکنندگان نیز با مانع بلند کمبود ارز روبه رو شده اند. البته وزارت صمت با تکیه بر فراهم بودن پتانسیل واردات توپ را در زمین آن ها انداخته است، به نحوی که، اگر اهداف محقق نشود بتواند آن ها را مقصر جلوه بدهد.

مردم نیز مانند همیشه متحیر و بلاتکلیف مانده اند. از یک سو، قیمت ها پیرو سیاست های کلان کشور، خرید خودرو برای بسیاری از خانوارها غیر قابل دسترس کرده است، از سوی دیگر، خودروسازان در حال از دست دادن بنیه و سرمایه خود هستند. در همین حال، واردات هم آن گونه که باید پیش نرفته است.

در این شرایط، شورای رقابت قرار است در خصوص قیمت های جدید تصمیم گیری کند. این نهاد همچنان با توجه به کلیدواژه انحصار خود را مرجع اصلی و قانونی قیمت گذاری می داند. اما پیرو حضور مستمر حاکمیت در صنعت و دخالت در جزئی ترین امور خودروسازی وضعیت به گونه ای شده است که نه راه پس دارند و نه راه پیش؛ نه می توانند قیمت ها را افزایش بدهند و نه می توانند همین طور بازار را راها کنند. اگر افزایش قیمت بدهند با اعتراض مردم و همچنین موج جدید افزایش قیمت های بازار همراه خواهند شد، اگر قیمت ها تغییر نکند، بازار با توزیع رانت و ادامه دلالی مواجه خواهد شد.

در این شرایط، این مردم هستند که باز هم باید تاوان این سیاست ها را بپردازند. نکته غمگین این است که در هر دو صورت برای مردم و مصرف کننده واقعی، نتیجه جلسه امروز فرقی نخواهد داشت. این موضوعی است که حاکمیت اقتصادی کشور اگر ذره ای درک داشته باشد باید به چرایی آن بپردازد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FqjeupGB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه