شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، طی روزهای اخیر، شاهد اظهارنظرهای ضدونقیض مسئولان دولتی در مورد توقف واردات خودرو بودیم. از یک سو «داوود منظور»، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعلام کرد که تخصیص ارز برای واردات اتومبیل به صلاح کشور نیست. در سوی دیگر وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، از عادی بودن روند واردات اتومبیل به کشور سخن می گویند و حتی وعده واردات چند هزار دستگاه خودرو تا پایان سال را می دهند. مشابه این گفته های متناقض و دوگانه در سخنان نمایندگان مجلس نیز قابل مشاهده است.

تیر خلاص بر پیکر واردات خودرو

تیرخلاص بر پیکره واردات؟

به بیان گروهی از کارشناسان و اقتصاد دانان، سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه به معنای تیرخلاص بر پیکر واردات خودرو است. واردات تعداد محدودی خودرو پس از دو سال و همچنین مسکوت ماندن لایحه واردات خودروهای کارکرده نیز چنین موضوعی را نشان می دهد. براساس آمار گمرک ایران، تاکنون حدود 3500 دستگاه خودرو به کشور وارد شده اند. این حجم از واردات درحالی انجام می شود که وعده واردات 100 هزار دستگاه خودرو طی هر سال را از سوی وزارت صمت شاهد بودیم.

به گفته «علی جدی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تا آبان ماه امسال تنها ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات اتومبیل اختصاص پیدا کرده است. این میزان تخصیص ارز حدود یک چهارم مقداری است که بانک مرکزی برای واردات خودرو در نظر گرفته بود. در آیین نامه مربوط به واردات خودرو که توسط دولت سیزدهم تدوین شده است، بانک مرکزی وظیفه دارد تا سالیانه یک میلیون دلار ارز بابت واردات خودرو تخصیص دهد. بااین حال تنها 25 درصد یا یک چهارم از این میزان ارز به طور واقعی تخصیص داده شده است. بنابراین حتی پس از دو سال صبر، واردات خودرو با سرعت بسیار کندی پیش می رود.

واردات خودرو همواره برقرار بوده است

درهمین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص 2 الی 3 میلیون دلار ارز برای واردات خودرو را به صلاح کشور نمی داند و خواهان تمرکز بر تولیدات داخلی با ظرفیت 1.5 میلیون دستگاه است. نخست آن که رقم اعلام شده از سوی رئیس این سازمان با رقم درج شده در آیین نامه واردات خودرو متفاوت است، موضوعی که عدم اطلاع رئیس سازمان برنامه و بودجه از جزئیات قانونی واردات خودرو به کشور را می رساند.

در مرحله دوم نیز باید اشاره کرد که از سال 97 تاکنون که واردات خودرو متوقف بوده است، خودروسازان هیچ گاه نتوانسته اند به آمار تولید 1.5 میلیون خودرو در سال دست  یابند. علاوه براین، ممنوعیت واردات باعث برهم خوردن تعادل بازار و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان شده است.

و درنهایت باید به این موضوع اشاره کرد که خودروهای مونتاژی چینی اکنون سهم بالایی از صنعت خودروسازی ایران را در اختیار دارند. میزان داخلی سازی محصولات مونتاژی به طور معمول کمتر از 40 درصد است، به این معنی که اکثر قطعات این خودروها از خارج وارد می شود. بنابراین واردات خودرو به صورت نامحسوس همواره برقرار بوده است و نمی توان جلوی آن را گرفت. با افزایش سهم خودروهای مونتاژی از سبد تولید خودروسازان بزرگ و کوچک، نیاز به ارز برای واردات قطعات منفصل خودرو از چین افزایش می یابد.

توضیح رشیدی کوچی در مورد خبر توقف واردات خودرو

«رشیدی کوچی» نماینده مطرح مجلس در بحث واردات خودرو است. این نماینده در حاشیه کنفرانس خبری نمایشگاه خودرو تهران، مسائلی را پیرامون بحث واردات خودرو بیان کرد. به گفته او، موضوع درج خبر ممنوعیت واردات ناشی از پرداخت وجه به برخی افراد است. به عبارت دیگر افراد یا گروهی می کوشند تا واردات خودرو را به صورت کامل متوقف کنند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vsIMQLZI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه