به گزارش فرصت امروز به نقل از صمت نیوز، به تازگی تغییرات جالبی در سامانه یکپارچه فروش خودرو ایجاد شده است. در مدل جدید سامانه، به نوعی شرایط تغییر کرده و سختگیری های دولت کمتر شده است. بر این اساس، سامانه دیگر بسته نخواهد شد و متقاضیان علاوه بر سامانه می توانند از طریق نمایندگی ها نیز نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. آیا این تغییرات با توجه به اینکه تولید خودرو افزایش نداشته و از سویی هم، بخش زیادی از تولیدات تا پایان ۱۴۰۳ پیش فروش شده، می تواند نشان دهنده بهبود وضعیت بازار خودرو کشور باشد؟ آیا با این اقدام می توانیم امیدوار باشیم مصرف کننده واقعی بتواند به راحتی نسبت به خرید خودرو اقدام کند؟ درحالی که خودروهای به نسبت گرانی در این مرحله عرضه شده، آیا این موضوع با وضعیت اقتصادی جامعه هدف که مصرف کنندگان واقعی هستند، در تضاد نیست؟
تغییرات سامانه تاثیری بر نرخ خودرو ندارد
رضا آریاراد، پژوهشگر حوزه خودرو، خوشبینی نسبی که به واسطه واردات بر بازار خودرو حاکم شده، این امیدواری را افزوده که متقاضیان خرید بتوانند بهترین خرید خودرو را داشته باشند. البته تغییر رویکرد در فروش خودرو تاثیر مستقیم بر نرخ خودروها نخواهد گذاشت. واقعیت این است که بین تورم و گرانی تفاوت است، تورم به نوعی از سمت دولت ها برای جبران کسری بودجه شکل می گیرد که در ادامه نقدینگی در جامعه افزایش پیدا می کند و به درصدی از تورم و افزایش بی رویه قیمت ها منجر می شود. وقتی تورم بین ۴۰ تا ۴۵ درصد است این تورم خواه ناخواه بر افزایش نرخ خودرو تاثیر می گذارد. گرانی اما نتیجه کمبود کالا در بازار است. چون کالا به میزان نیاز به بازار عرضه نشده، افزایش بی رویه نرخ رخ می دهد که آن را گرانی می گویند. حال در شرایطی که رکود بر بازار حاکم می شود شاهد کاهش قیمت ها هستیم. در بازار خودرو به واسطه خوشبینی که در بین آحاد جامعه شکل گرفته و اینکه دولت هم توانسته تا حدی نرخ ارز را کنترل کند و تلاش می کند بتواند تورم را کنترل کرده و بر اقتصاد تسلط بیشتری داشته باشد در کنار این موضوعات، خبرهای خوب از واردات خودرو و افزایش تنوع خودرو وجود دارد که بر بازار خودرو بیشترین تاثیر را داشته و باعث شده تا حدی آرامش و ثبات به بازار خودرو بازگردد. در این شرایط، گرانی خودرو منتفی است، اما نمی توانیم از تاثیر تورم بر بازار خودرو جلوگیری کنیم.