یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سیر سیاه و سیر سفید

7 ماه پیش ( 1402/8/30 )
 

سیر سیاه و سیر سفید هر دو نوع سیر از تیره‌ی لیلیوم هستند و در طعم و خواص متفاوتی از یکدیگر برخوردارند. سیر سیاه دارای پوست سفید و حاوی تعدادی از دانه های قهوه ای یا سیاه است، که طعم تلخ و گرمی دارد. از سیر سیاه به عنوان یک افزودنی طعم دهنده و چاشنی در آشپزی استفاده می شود.

از سوی دیگر، سیر سفید دارای پوست سفید و تعداد کمتری از دانه های قهوه ای یا سیاه است. طعم آن خنکتر و ملایم تر است و بسیاری از افراد از آن به عنوان یک چاشنی خوراکی بهره مند می شوند. همچنین، سیر سفید معمولاً در غذاهایی که نیاز به ظاهر خارجی سفید دارند، مثل سوپ ها و سس ها، استفاده می شود. در ضمن، هر دو نوع سیر شامل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند و در طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد گوارش مورد استفاده قرار می گیرند.

سیر سیاه و سیر سفید

سیر سفید و مزایای آن

سیرسفید، همان سیر معمولی است که در آشپزی و طب سنتی استفاده می شود. سیر سفید، گیاهی علفی و چند ساله است که بومی آسیا و اروپا است. این گیاه دارای ساقه ای کوتاه و برگ هایی باریک و کشیده است. قسمت زیرزمینی سیر، متورم و دارای شش تا دوازده حبه است که هر حبه، پوستی سفید رنگ دارد.

سیر سفید، سرشار از مواد مغذی است و دارای خواص متعددی برای سلامتی است. این ماده غذایی، منبع خوبی از ویتامین های C، B6، B12، فولات، سلنیوم، منگنز، پتاسیم و فیبر است. سیر سفید همچنین دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که می توانند از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت کنند.

سیر خاصیت آنتی میکروبیال و ضدقارچی دارد که دربرخی موارد بسیار موثر است. در واقع سیر با داشتن آلیسین که یک ماده‌ی آنتی باکتریال فعال است و علیه باکتری ها و عوامل قارچی عمل می کند؛ تحقیقات نشان می دهد عصاره‌ی سیر یا روغن سیر می تواند عواملی مانند عناصر تک یاخته ای، قارچی، عفونت های ویروسی و … پیشگیری کند.

معرفی سیر سیاه

یرسیاه در واقع از روش تخمیری از پیاز سیر کامل است که با رطوبت کنترل شده و دمای کنترل شده طی مدت زمان طولانی مثلا بازه‌ی زمانی ۶۰ تا ۹۰ روزه را شامل می شود (یک ماه تا سه ماه) تهیه می شود. یک مرحله‌ی بسیار مهم بخار شدن آب موجود در آن یا به اصطلاح رطوبت گیری است در واقع آب موجود در سیر معمولی حدود ۶۳ درصد است که بعد از تخمیر و تبدیل شدن سیر معمولی به سیرسیاه به حدود ۴۰ درصد می رسد.

نکته‌ی مهم در فرآوری سیرسیاه دما است، هرچه دما بیشتر شود سرعت تخمیر سیر بیشتر می شود و مدت زمان کمتری طول می کشد که سیر سیاه تهیه شود. برای مثال سرعت تهیه‌ی این خوراکی سیاه در دمای ۷۰ درجه نسبت به ۶۰ درجه حدودا ۲ برابر است.

خواص سیر سیاه

سیر سیاه کارایی زیادی بر سلامت بدنی انسان دارد من جمله پیشگیری از گسترش سریع سلول های سرطانی، کنترل سطح چربی خون، بهبود عملکرد کبد، بهبود کبد چرب، ریزش مو و… . تمامی خواص موجود در سیرسیاه برگرفته از سیر معمولی یا همان سیرسفید است با این تفاوت که به دلیل فرآیند تخمیر، خواص موجود در آن چند برابر شده است.

یکی از خواص بسیار مهم و کاربردی موجود در سیر سیاه وجود آنتی اکسیدان هاست که با تاثیر بر اندامکی سلولی به نام میتوکندری از افزایش رادیکال های آزاد که باعث بروز جهش هایی ناخواسته در بدن مثل افزایش بی دلیل تقسیم های سلولی می شود جلوگیری می کند این تقسیم های سلولی در اکثر موارد باعث بروز انواع سرطان و تومور های خوش خیم یا بدخیم می شود. یکی دیگر از خواص بسیار کاربردی سیر سیاه ضدآلرژی بودن آن است، درواقع پیاز و سیر به دلیل داشتن مقادیری از کوئرستنین خوراکی هایی هستند که باعث رهایی از حساسیت و آلرژی می شوند و مصرف روزانه آنها به مقدار معین باعث از بین رفتن برخی از حساسیت ها می شود.

تفاوت سیرسیاه و سیرسفید

در نگاه اول وقتی سیرسیاه را از دور می بینید، شاید با خود بگویید چرا این سیر کمی رنگ پوستش مایل به قهوه ای هست؟ تصور اکثر ما از سیر یک سبزی به رنگ سفید با رگه های صورتی و بنفش یا سیر سرخ است. پوست سیرسیاه در اصل به رنگ قهوه ای و حتی کمی به سمت رنگ تیره تر تا رنگ سیاه است. (بهترین رنگ پوست همان قهوه ای است و رنگ سیاه نشانه تنظیم نبودن دمای دستگاه است)

همانطور که از نام آنها پیداست مهم ترین تفاوت سیر سیاه و سیر سفید در رنگ آنها است. حبه پوست کنده شده سیرسیاه برعکس سیر معمولی که کاملا سفید است و برعکس پوستش، هر چه سیاه تر باشد باکیفیت تر است. در بعضی از موارد مشاهده شده که حبه به رنگ قهوه ای یا روشن تر از سیاه است. در این مورد هم به علت تنظیم نبودن دستگاه عمل تبدیل به خوبی صورت نگرفته است.

خواص موجود در سیرسیاه

مصرف سیرسیاه به جای سیر تازه

بسیاری از افراد وقتی عازم محل کار خود هستند یا قرار ملاقات مهمی دارند از خوردن سیرسفید امتناع می کنند. دلیل آن هم بوی ماندگار و تند آن است. خیلی از افراد هم این مسئله برایشان مهم نیست و این خوراکی پر خواص و بد بو را مصرف می کنند و متاسفانه باعث اذیت دیگران می شوند.

خبر خوب اینکه دیگه لازم نیست وقتی سیر میل کردید به دنبال خوردنی دیگری برای از بین بردن بوی دهان باشید. یکی از بزرگترین تفاوت سیرسیاه و سیرسفید بوی آنها است. سیرسیاه بوی بسیار بسیار کمی بعد از میل شدن دارد و ماندگاری بوی این سیر نهایتا یک ربع است و بعد از آن هیچ اثری باقی نمیگذارد.

سیر سیاه را می توان به صورت خام، پخته یا ترشی مصرف کرد. سیر سیاه، به عنوان یک چاشنی محبوب در بسیاری از غذاهای آسیایی استفاده می شود. همچنین، می توان آن را به صورت مکمل نیز مصرف کرد.

مجموعه سیر سیاه لوآ

مجموعه سیر سیاه لوآ

شرکت لوآ، شرکتی معتبر در زمینه تولید، بسته بندی و فروش سیر سیاه در ایران است. این شرکت با استفاده از مرغوب ترین سیر همدان اقدام به تولید سیرسیاه میکند. شرکت لوآ همواره سعی در عرضه بهترین و مرغوب ترین سیر سیاه با بهترین کیفیت در ایران داشته است. سیر سیاه لوآ و روغن سیر سیاه به دلیل تولید صحیح و اراگانیک دارای تمام خواص ذکر شده است.

مجموعه لوآ، خود تولید کننده و سورت کننده سیرسیاه است و متخصص در این مسیر است. پس با خرید از لوآ می توانید بدون واسطه و با قیمتی مقرون به صرفه سیر سیاه خود را تهیه کنید. مجموعه لوآ، می کوشد تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم آزمایشات گوناگونی بر روی کیفیت و اصل بودن سیرها انجام داده تا سیرسیاه را با بهترین کیفیت عرضه کند.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xJUIQBsy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه