پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا می دانید بهترین راه درمان برای ترمیم دندان های آسیب دیده و پوسیده چیست؟ چه موادی برای پر کردن دندان مناسب هستند؟ آیا کامپوزیت ماده مناسبی برای پر کردن دندان ها است؟ هنگامی که دندانی دچار پوسیدگی می شود چنانچه آسیب دیدگی سطحی باشد یا آسیب چندانی به دندان وارد نشده باشد، دندانپزشکان به سراغ پر کردن دندان می روند که بهترین ماده برای پر کردن آن ها کامپوزیت نام دارد. کامپوزیت به عنوان یکی از جدیدترین روش هایی که امروزه طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده، یک لایه نازک بوده و با رنگی مشابه دندان های اصلی، روی آن ها نصب می گردد. این ماده خمیری شکل که با نوری آبی رنگ سفت شده، بین 5 الی 7 سال ماندگار خواهد بود.

پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی

پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان زمانی انجام می شود که پوسیدگی سطحی باشد و دندانپزشک از استحکام کافی دندان اطلاع داشته باشد. از مواد کامپوزیتی می توان برای پر کردن دندان های جلو و عقب که دچار پوسیدگی شده اند استفاده کرد؛ اما شرط اصلی برای انجام پر کردن با کامپوزیت، استحکام دندان است. کامپوزیت دندان یک لایه نازک بوده که اغلب اوقات با رنگ دندان های بیمار شباهت زیادی دارد؛ به گونه ای که قابلیت تشخیص دندان پرشده با دندان طبیعی بسیار دشوار خواهد بود. 

مزایای پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی

پر کردن دندان با مواد کامپوزیت (Composite) یک روش معمول و مورد توجه در دندانپزشکی است. در این روش برخلاف استفاده از آمالگام، از مواد طبیعی و هم رنگ دندان استفاده می کنند تا مشابه رنگ دیگر دندان ها باشد. مزایای پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی شامل موارد زیر می شوند.

  • ظاهر طبیعی: ماده کامپوزیت قادر است به طور دقیق با رنگ و ظاهر دندان مطابقت داشته باشد. این به معنای ایجاد یک ترمیم طبیعی و غیرقابل تشخیص در دندان بوده و می تواند به حفظ زیبایی طبیعی دندان کمک کند.
  • حفظ ساختار دندانیدر روش پر کردن با مواد کامپوزیت، نیاز به ایجاد سوراخی عمیق و حفره روی دندان آسیب دیده کمتر است و این به معنای حفظ بیشتر ماده دندانی سالم خواهد بود.
  • استحکام: مواد کامپوزیتی به خوبی در دندان ها چسبیده و سفت می شوند؛ بنابراین پر کردن با کامپوزیت می تواند استحکام بیشتری به دندان ببخشد و به پیوند قوی ایجاد شده بین ماده پرکننده و ساختار دندان کمک کند.
  • انعطاف پذیری: مواد کامپوزیتی در انواع شکل ها و طرح ها قابل استفاده هستند. این به معنای قدرت شکل دهی به دندان ها و ترمیم آن ها براساس نیازهای فردی است.
  • ترمیم آسان: فرآیند پر کردن با ماده کامپوزیتی به طور معمول در یک جلسه انجام می گیرد و از عملکرد سریعی برخوردار است.
  • کمترین تحریکات حسیدر مقایسه با دیگر مواد پرکننده دندان، کامپوزیت حتی کمترین تحریکات حسی مانند حساسیت به دما و فشار را به دنبال ندارد.

معایب پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی

پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی

در کنار مزایا پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی بهتر است از معایب آن نیز غافل نشوید؛ که به شرح زیر هستند.

  • ماندگاری کم: مواد کامپوزیتی ممکن است نسبت به دیگر مواد پر کردن دندان مانند آمالگام از ماندگاری کمتری برخوردار باشند. در صورتی که پرکننده کاملا استحکام نداشته یا در صورتی که دندان با فشار زیاد مواجه شود، پر کردن ممکن است ترک ها یا خرابی نسبی را نشان دهد و نیاز به تعویض داشته باشد.
  • حساسیت بعد از پر کردن: برخی از افراد ممکن است حساسیتی را در ناحیه دندانی که با کامپوزیت پر شده، تجربه کنند. این حساسیت معمولا از عواملی مانند تنش روی عصب دندان یا تغییر در دماهای محیطی نشأت می گیرد که ممکن است موقتی باشد و به مرور زمان کاهش یابد.
  • رنگ پذیری: ممکن است پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی در طول زمان تغییر رنگ دهد. با گذشت زمان و تماس با عواملی نظیر غذاهایی حاوی رنگدانه، قهوه، نیکوتین و... رنگ دندان ممکن است تغییر کند و نیاز به ترمیم مجدد به واسطه پر کردن باشد.
  • هزینه بیشتر: به طور کلی هزینه پر کردن دندان با مواد کامپوزیت، بسته به موقعیت جغرافیایی، سطح پیچیدگی ترمیم و تجربه دندانپزشک متغیر است و نسبت به درمان با آمالگام بیشتر است.

پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی سفید یا آمالگام؟

اگر پر کردن دندان خود را با مواد کامپوزیتی انجام دهید، دندان ترمیم شده همرنگ دیگر دندان ها خواهد بود؛ اما چنانچه پر کردن با مواد آمالگام صورت گیرد، این نوع ماده هم رنگ دندان نیست و دندان را تیره خواهد کرد. با این حال ناگفته نماند که آمالگام مستحکم تر از کامپوزیت عمل می کند و دندان پرشده ،دیرتر دچار آسیب می شود. با این وجود کامپوزیت از چسبندگی بیشتر برخوردار است و برای ترمیم دندان نیاز به ایجاد حفره نبوده و دندان با چسباندن مواد ترمیم می گردد. به طور کلی کامپوزیت برای دندان های جلو مناسب خواهد بود؛ چراکه رنگ سفیدی داشته و دندان های عقب با مواد تیره یا آمالگام بهتر جواب می دهند.

کامپوزیت دندان برای پر کردن دندان های چه افرادی استفاده می شود؟

کامپوزیت دندان

افرادی که از نظر پوسیدگی دندان های آن ها دچار آسیب جزئی بوده، با استفاده از کامپوزیت می توانند دندان های خود را پر کنند. همچنین اگر به دنبال ظاهری طبیعی هستید، بی شک کامپوزیت بهترین گزینه محسوب می شود. ناگفته نماند که در بازسازی گسترده دندان ها نیز کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرد و یک مقاومت مناسبی را ایجاد می کند. 

مراحل پر کردن دندان با کامپوزیت

به طور کلی مراحل پر کردن دندان با کامپوزیت به شرح زیر هستند.

  • پیش از هر چیزی در ابتدا می بایست دهان و اطراف دندانی که قصد پر کردن آن را دارید، بی حس کرد تا شما هیچ گونه ناراحتی و دردی را تجربه نکنید.
  • اولین راه برای پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی، برداشتن قسمتی از دندان بوده که دچار پوسیدگی شده است.
  • پس از برداشتن پوسیدگی کامل دندان، می بایست حفره پوسیدگی به طور کامل تمیز شده و از باکتری ها عاری گردد.
  • بعد از آماده شدن حفره دندان، دندانپزشک لایه های کامپوزیتی را داخل حفره قرار می دهد. پس از قرار گرفتن هر لایه با دستگاه مخصوص ماده تحت تاثیر تابش طیف از نور قرار می گیرد تا کاملا سخت شود.
  • زمانی که تمامی لایه ها روی یکدیگر قرار گرفتند و سخت شدند، می توانید مواد پر کننده را صیقل داده و پولیش کنید تا به شکل واقعی و مشابه طبیعی دست یابند.

ماندگاری پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی چقدر است؟

ماندگاری پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی متغیر بوده و ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در مجموع مواد کامپوزیتی به خوبی می توانند به دندان ها چسبیده و استحکام بالایی را ایجاد نمایند؛ اما نکات زیر ممکن است بر ماندگاری آن ها تاثیرگذار باشند:

  • بهداشت دهان و دندان: حفظ بهداشت دهان و دندان به صورت منظم و استفاده صحیح از ابزارهای بهداشت دهانی می توانند به ماندگاری مواد کامپوزیتی در پر کردن دندان کمک کنند. عدم رسیدگی به دندان ها، لکه های رنگی، عفونت های لثه و ... ممکن است بر ماندگاری مواد کامپوزیت تاثیرگذار باشند.
  • نوع مواد کامپوزیتی: وجود مواد مشابه مختلف کامپوزیت و کیفیت مواد مورد استفاده نقش مهمی در ماندگاری آن ها دارد. مواد با کیفیت بالا و استانداردهای معتبر قطعا ماندگاری و عمر مفید بیشتری خواهند داشت.

آیا امکان افتادن و شکستن مواد پرکننده کامپوزیتی دندان وجود دارد؟

اگر شما تحت نظر دندانپزشکی متبحر، پر کردن دندان را انجام دهید، هیچ گاه احتمال افتادگی مواد پرکننده کامپوزیتی وجود نخواهد داشت؛ اما ناگفته نماند که در برخی از موارد مانند خوردن خوراکی های سفت، دندان قروچه و... امکان شکستگی و آسیب مواد کامپوزیتی وجود دارد. کلینیک دندانپزشکی آوان با متخصصین با تجربه در زمینه های مختلف دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی، در کنار شماست تا لبخندی ماندگار را به خود و اطرافیانتان هدیه کنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9IlUXmDF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه