دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وضعیت توسعه خط 6 مترو | این خط کی تکمیل می شود؟

متروی خط 6 در حال حاضر با یازده ایستگاه غیر فعال، تکمیل نشده ترین خط نسبت به سایر خطوط مترو تهران است. همچنین قطارهای این خط بیشترین تاخیر را نسبت به بقیه دارند. با این وجود روزانه بیش از یک میلیون نفر در این مسیر جابجا می شوند و منتظر تکمیل شدن و کاهش تاخیر قطارها هستند. این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد؟ وضعیت توسعه خط 6 مترو در حال حاضر چگونه است؟ چه زمانی تکمیل شده و اولویت توسعه با کدام ایستگاه ها خواهد بود؟

نقشه مترو

وضعیت فعلی خط 6 مترو

همانطور که در تصویر نقشه مترو (برای مشاهده با کیفیت بالا روی آن کلیک کنید) فوق می بینید، خط 6 از جنوب تهران در اطراف حرم عبدالعظیم شروع شده و تا منطقه کوهسار در شمال غرب در قالب 31 ایستگاه و 42 کیلومتر امتداد پیدا می کند. درحال حاضر هیچ خطی با این تعداد ایستگاه و با این طول در تهران (و حتی خاورمیانه) وجود ندارد اما در واقع این رکورد وقتی زده می شود که خط 6 به بهره برداری کامل برسد. در حال حاضر 11 ایستگاه از این خط غیر فعال و در حال توسعه هستند که به شامل موارد زیر اند:

  1. حرم حضرت عبدالعظیم (ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم)
  2. میدان حضرت عبدالعظیم (ضلع شمالی میدان حرم)
  3. ابن بابویه (محدوده ابن بابویه)
  4. چشمه علی (محدوده چشمه علی)
  5. میدان خراسان (میدان خراسان)
  6. شهدای هفده شهریور (خیابان هفده شهریور، تقاطع بلوار قیام)
  7. سرباز (بزرگراه صیاد شیرازی، محدوده میدان سپاه)
  8. بهار شیراز (تقاطع شریعتی و بهار شیراز)
  9. شهید نجات اللهی (بلوار کریمخان زند، پل کریمخان)
  10. آیت الله کاشانی (تقاطع بلوار آیت الله کاشانی و خیابان جنت آباد جنوبی)
  11. شهدای کن (تقاطع بزرگراه شهید آبشناسان و بلوار کوهسار)

البته این را در نظر داشته باشید که در آینده مسیری کوتاه هم برای این خط ساخته خواهد شد که آن را بعد از حرم عبدالعظیم به ایستگاه شهر ری از خط 1 وصل می کند.

20 ایستگاه فعال خط 6 مترو نیز به شرح لیست زیر هستند:

  1. شهرک دولت آباد (شهرک دولت آباد، انتهای بلوار قدس)
  2. کیان شهر (کیان شهر، تقاطع خیابان های صالحی و عزیزخانی)
  3. بعثت (انتهای خیابان هفده شهریور، بزرگراه بعثت)
  4. شهید رضایی (خیابان هفده شهریور، بالاتر از خیابان شهید رضایی)
  5. امیرکبیر (خیابان هفده شهریور، تقاطع تونل امیرکبیر)
  6. میدان شهدا (میدان شهدا)
  7. امام حسین (میدان امام حسین، تقاطع مدنی و انقلاب)
  8. شهدای هفتم تیر (میدان هفت تیر)
  9. میدان حضرت ولی عصر (میدان حضرت ولیعصر، ابتدای بلوار کشاورز)
  10. بوستان لاله (بلوار کشاورز، ضلع جنوب شرقی بوستان لاله)
  11. کارگر (تقاطع فاطمی و کارگر)
  12. دانشگاه تربیت مدرس (بزرگراه جلال آل احمد، محدوده گیشا)
  13. شهرک آزمایش (بزرگراه شیخ فضل الله نوری، پل آزمایش)
  14. مرزداران (بلوار مرزداران، تقاطع خیابان سرسبز)
  15. یادگار امام (بلوار مرزداران، تقاطع بزرگراه یادگار امام)
  16. شهید اشرفی اصفهانی (بزرگراه اشرفی اصفهانی، تقاطع خیابان پیامبر)
  17. شهید ستاری (تقاطع بزرگراه حکیم و خیابان پیامبر مرکزی)
  18. شهر زیبا (در مجاورت بزرگراه شهید باکری در میدان کودک شهر زیبا)
  19. شهران (شهران جنوبی، ضلع شمالی بزرگراه همت، بین جنوب بلوار شهران و جنوب بلوار کوهسار)
  20. شهید آرمان علی وردی (شهران شمالی، شمال بلوار کوهسار)

توسعه خط 6 از آغاز تا به امروز

آغاز توسعه مترو شش تهران قرار بود در سال 1392 از شهرک دولت آباد آغاز شود اما بعد از بارها به عقب افتادن پروژه به سال 1398 موکول شد. این خط در 18 فروردین 98 با حضور رئیس جمهور وقت روحانی در ایستگاه دولت آباد به همراه ایستگاه های میدان شهدا و بعثت افتتاح شد. در ماه های بعد ایستگاه های امام حسین، کیان شهر، امیرکبیر، یادگار امام، شهید ستاری، شهید اشرفی اصفهانی، دانشگاه تربیت مدرس، مرزداران، شهرک آزمایش و شهید رضایی به تدریج وارد مدار شدند. در پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۴ ایستگاه شهدای هفت تیر، میدان ولیعصر، بوستان لاله و کارگر به بهره برداری رسیدند.

همانطور که احتمالا در اخبار شنیده اید، سه ایستگاه شمالی خط 6 مترو شامل شهر زیبا، شهران و کوهسار (که به ایستگاه شهید آرمان علی وردی تغییر نام پیدا کرد) اخیرا در مهر ماه 1402 با حضور رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی و شهردار تهران علیرضا زاکانی افتتاح شدند و تعداد ایستگاه های فعال را از 17 به 20 رساندند. یک ایستگاه دیگر با نام شهدای کن هم در این مسیر 6 کیلومتری تازه تاسیس از شهید ستاری تا کوهسار هم وجود داشت که برای افتتاح آماده نبود. ارزش این فاز 50 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

توسعه خط 6 از آغاز تا به امروز

وضعیت توسعه خط 6 در آینده

اما اگر بخواهیم از وضعیت توسعه خط 6 مترو در آینده صحبت کنیم، وعده داده شده است که این خط تا پایان سال 1402 به بهره برداری کامل خواهد رسید. اگرچه اولویت توسعه ایستگاه ها به طور کلی بر اساس مناطق پرجمعیت تر بوده اما ظاهرا بخش شمالی خط در اولویت بیشتری قرار دارد. بنابراین انتظار داشته باشید ایستگاه های شهدای کن، آیت الله کاشانی، شهید نجات اللهی، بهار شیراز، سرباز، شهدای هفده شهریور و میدان خراسان اولویت بیشتری نسبت به چهار ایستگاه پایانی چشمه علی، ابن بابویه، میدان حرم حضرت عبدالعظیم داشته باشند.

در حال حاضر به دلیل کامل نبودن خط 6، مدت زمان تاخیر قطارهای آن نسبت به سایر خطوط درون شهری بیشتر است. اگر به ساعات کاری مترو همه خطوط نگاهی بیاندازید، میبینید که مدت زمان هدوی خط 6 برای ساعات پرتردد 12 دقیقه بوده در حالی قطارهای خطوط قدیمی تر نصف این مقدار تاخیر دارند. امید است که با توسعه کامل این خط، این مشکل برطرف شده تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mEM7AbMA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه