متروی خط 6 در حال حاضر با یازده ایستگاه غیر فعال، تکمیل نشده ترین خط نسبت به سایر خطوط مترو تهران است. همچنین قطارهای این خط بیشترین تاخیر را نسبت به بقیه دارند. با این وجود روزانه بیش از یک میلیون نفر در این مسیر جابجا می شوند و منتظر تکمیل شدن و کاهش تاخیر قطارها هستند. این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد؟ وضعیت توسعه خط 6 مترو در حال حاضر چگونه است؟ چه زمانی تکمیل شده و اولویت توسعه با کدام ایستگاه ها خواهد بود؟
همانطور که در تصویر نقشه مترو (برای مشاهده با کیفیت بالا روی آن کلیک کنید) فوق می بینید، خط 6 از جنوب تهران در اطراف حرم عبدالعظیم شروع شده و تا منطقه کوهسار در شمال غرب در قالب 31 ایستگاه و 42 کیلومتر امتداد پیدا می کند. درحال حاضر هیچ خطی با این تعداد ایستگاه و با این طول در تهران (و حتی خاورمیانه) وجود ندارد اما در واقع این رکورد وقتی زده می شود که خط 6 به بهره برداری کامل برسد. در حال حاضر 11 ایستگاه از این خط غیر فعال و در حال توسعه هستند که به شامل موارد زیر اند:
البته این را در نظر داشته باشید که در آینده مسیری کوتاه هم برای این خط ساخته خواهد شد که آن را بعد از حرم عبدالعظیم به ایستگاه شهر ری از خط 1 وصل می کند.
20 ایستگاه فعال خط 6 مترو نیز به شرح لیست زیر هستند:
آغاز توسعه مترو شش تهران قرار بود در سال 1392 از شهرک دولت آباد آغاز شود اما بعد از بارها به عقب افتادن پروژه به سال 1398 موکول شد. این خط در 18 فروردین 98 با حضور رئیس جمهور وقت روحانی در ایستگاه دولت آباد به همراه ایستگاه های میدان شهدا و بعثت افتتاح شد. در ماه های بعد ایستگاه های امام حسین، کیان شهر، امیرکبیر، یادگار امام، شهید ستاری، شهید اشرفی اصفهانی، دانشگاه تربیت مدرس، مرزداران، شهرک آزمایش و شهید رضایی به تدریج وارد مدار شدند. در پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۴ ایستگاه شهدای هفت تیر، میدان ولیعصر، بوستان لاله و کارگر به بهره برداری رسیدند.
همانطور که احتمالا در اخبار شنیده اید، سه ایستگاه شمالی خط 6 مترو شامل شهر زیبا، شهران و کوهسار (که به ایستگاه شهید آرمان علی وردی تغییر نام پیدا کرد) اخیرا در مهر ماه 1402 با حضور رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی و شهردار تهران علیرضا زاکانی افتتاح شدند و تعداد ایستگاه های فعال را از 17 به 20 رساندند. یک ایستگاه دیگر با نام شهدای کن هم در این مسیر 6 کیلومتری تازه تاسیس از شهید ستاری تا کوهسار هم وجود داشت که برای افتتاح آماده نبود. ارزش این فاز 50 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
اما اگر بخواهیم از وضعیت توسعه خط 6 مترو در آینده صحبت کنیم، وعده داده شده است که این خط تا پایان سال 1402 به بهره برداری کامل خواهد رسید. اگرچه اولویت توسعه ایستگاه ها به طور کلی بر اساس مناطق پرجمعیت تر بوده اما ظاهرا بخش شمالی خط در اولویت بیشتری قرار دارد. بنابراین انتظار داشته باشید ایستگاه های شهدای کن، آیت الله کاشانی، شهید نجات اللهی، بهار شیراز، سرباز، شهدای هفده شهریور و میدان خراسان اولویت بیشتری نسبت به چهار ایستگاه پایانی چشمه علی، ابن بابویه، میدان حرم حضرت عبدالعظیم داشته باشند.
در حال حاضر به دلیل کامل نبودن خط 6، مدت زمان تاخیر قطارهای آن نسبت به سایر خطوط درون شهری بیشتر است. اگر به ساعات کاری مترو همه خطوط نگاهی بیاندازید، میبینید که مدت زمان هدوی خط 6 برای ساعات پرتردد 12 دقیقه بوده در حالی قطارهای خطوط قدیمی تر نصف این مقدار تاخیر دارند. امید است که با توسعه کامل این خط، این مشکل برطرف شده تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند.