پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر مجموعه ای از دندان های شما به شدت خراب شده یا از بین رفته باید حتما به متخصص مراجعه کنید. پرستودنتیکس یکی از گرایشهای رشته دندانپزشکی است که به بازسازی دهان و دندان می پردازد. بنابراین اگر می خواهید دندان های طبیعی خود را به بهترین و موثرترین روش ترمیم کنید، مطمئناً مراجعه به پروستودنتیست یا متخصص پروتزهای دندانی بهترین توصیه خواهد بود.

باید حتما در اولین مراجعه به دندانپزشک یا متخصص پروتز، یک معاینه کامل انجام دهید. این فرآیند تشخیصی اولین گام برای بررسی دندان ها، لثه ها و بافت های اطراف است. اگر در نتیجه معاینات مشخص شد مجموعه ای از دندان هایتان از بین رفته است، می توانید به استفاده از دندان مصنوعی به عنوان یک راه درمان فکر کنید و درباره استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

علائمی که نشان می دهند به دندان مصنوعی نیاز داریم

 

خیلی مهم است که همیشه قبل از شروع هر برنامه درمانی با دندانپزشک خود مشورت کنید. اما به طور کلی، یکسری علائم هشداردهنده وجود دارند که نشان می دهند ممکن است در آینده نیاز به استفاده از دندان مصنوعی داشته باشید.

این علائم عبارتند از:

  • از بین رفتن دندان ها
  • دندان درد شدید
  • لثه های متورم یا قرمز
  • لق شدن دندان ها
  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن

حالا که به دندان مصنوعی نیاز دارم؛ چه نوع دندان مصنوعی برای من مناسب است؟

زمان انتخاب دندان مصنوعی، اولین چیزی که باید با مشورت پزشک خود درباره اش تصمیم بگیرید، نوع دندان مصنوعی است که برای شما مناسب است. پس اساسا، نیاز دارید همه چیز را در مورد انواع دندان مصنوعی و هزینه هر کدام بدانید.

خوشبختانه دندانپزشکی مدرن در این زمینه پیشرفت های زیادی داشته است. امروزه می توان انواع دندان مصنوعی را به صورت دیجیتالی در آزمایشگاه های دندانپزشکی ساخت و توسط ایمپلنت های دندانی نصبشان کرد. ساخت دیجیتالی دندان مصنوعی باعث شده دیگر مانند گذشته نیاز به اصلاحات و تنظیمات مجدد انواع دندان مصنوعی نباشد و دندان از همان ابتدا کاملاً متناسب با دهان شما ساخته شود.

در ادامه به انواع دندان مصنوعی که امروزه در دندانپزشکی استفاده می شود، می پردازیم:

دندان مصنوعی کامل یا دندان مصنوعی تکه ای

به طور کلی، دو نوع اصلی از دندان مصنوعی وجود دارد:

دندان مصنوعی کامل

این نوع دندان مصنوعی کل فک بالا یا پایین را می پوشاند و جایگزین دندان های از دست رفته می شود. دندان های مصنوعی کامل به گونه ای طراحی شده اند که همه دندان های بیمار را به طور همزمان جایگزین کنند. این نوع دندان مصنوعی معمولاً ثابت است و از اکریلیک ساخته می شود.

دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای کل مجموعه دندان های بالا یا پایین را پوشش نمی دهد و فقط برای جایگزینی مجموعه ای از دندان ها استفاده می شود. آنها برای ترمیم بخشی از دهان شما ساخته و طراحی شده اند.

دندان مصنوعی تکه ای می تواند نارضایتی شما ناشی از نداشتن دندان، عدم امکان جویدن، گاز گرفتن یا حتی لبخند زیبایی داشتن را رفع کند.

دندان مصنوعی متحرک و دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی متحرک

دندان مصنوعی متحرک معمولاً پروتز کاملی است که جایگزین کل مجموعه دندان های بالا یا پایین شما می شود. اینها همان دندانهای مصنوعی سنتی هستند که می توان شبها در داخل یک لیوان آب روی میز تصورشان کرد. دندان مصنوعی متحرک باید در طول شب داخل آب یا پاک کننده دندان مصنوعی قرار بگیرد تا تمیز شده و خشک نشود. به عنوان یک بیمار، ممکن است برای صحبت کردن، جویدن یا لبخند زدن با دندان مصنوعی متحرک به کمی زمان نیاز داشته باشید.

مزایا:

  • می توانید با هزینه کمتر لبخندی زیبا به دست بیاورید.
  • قادر خواهید بود دوباره بجوید، صحبت کنید و لبخند بزنید.
  • به راحتی در خانه تمیز می شود.
  • سازگاری آسان در عرض 1 یا 2 هفته.

معایب:

  • نیاز به تمیز کردن و برداشتن روزانه دارد.
  • ممکن است به طور غیرمنتظره بیرون بیاید و موقعیت های شرم آوری را ایجاد کند.
  • ممکن است به دلیل ایجاد مشکل در خوردن غذا، تغذیه فرد را تحت تأثیر قرار دهد.
  • دندان مصنوعی متحرک که روی فک کاشته نمی شود، می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان شود.

دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت معمولاً بر روی یک پایه اکریلیکی ساخته می شود که شبیه لثه های طبیعی شما است. این مدل فک شما را می پوشاند و دندان های مصنوعی به طور کامل روی لثه شما می نشیند. با پیشرفت درمان های ایمپلنت در دندانپزشکی، دندان مصنوعی ثابت به راه حل مناسبی تبدیل شده که جلوی ناراحتی ناشی از بیرون آمدن دندان مصنوعی متحرک از دهان یا استفاده از چسب برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی را می گیرد. پروتزهای ثابت را می توان با درمان های پشتیبانی ایمپلنت مانند All-On-4® یا با بازسازی ایمپلنت ثابت با روکش های دندانی همراه کرد.

مزایا:

  • ناراحتی ناشی از بیرون آمدن دندانمصنوعی و موقعیت های شرم آور را فراموش می کنید.
  • ساختار فک و استخوان شما را حفظ می کند و باعث می شود اجزای صورت شما در جای خود باقی بمانند.
  • دندان های از دست رفته شما را به روشی ایمن و پایدار ترمیم می کند.
  • لبخند شما را بهبود می بخشد و اعتماد به نفستان را افزایش می دهد؛ زیرا طبیعی تر به نظر می رسد.

معایب:

  • هزینه دندان مصنوعی ثابت بیشتر از نوع متحرک آن است.
  • استفاده از این نوع دندان مراحل پیچیده تری دارد و باید یک فرآیند جراحی را طی کنید. چون نیاز دارید کاشت ایمپلنت برایتان انجام شود تا دندان مصنوعی به طور ثابت و همیشگی در جای خود قرار بگیرد.
  • برای نگهداری و نظافت آن باید مرتبا به پزشک مراجعه کنید زیرا این کار در خانه قابل انجام نیست.

انواع دندان مصنوعی و هزینه هرکدام

 

همانطور که در بالا ذکر شد، می توانید به کمک دندان مصنوعی کامل یا تکه ای دندان های خود را ترمیم کنید. مزیت دندان مصنوعی ثابت این است که کاملا به فک شما متصل می شود. این امر ثبات و راحتی بیشتری را برای زندگی روزمره شما فراهم می کند. (اگرچه استفاده از آنها مستلزم پروسه طولانی تر و پیچیده تر جراحی است.)

دندان مصنوعی متحرک ممکن است هزینه کمتری داشته باشد، اما نیاز به تمیز کردن روزانه دارد و زمان بیشتری طول می کشد تا به آن عادت کنید.

انواع دندان مصنوعی از چه موادی ساخته شده اند؟

 

امروزه علم پزشکی از مواد مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته شما استفاده می کند و لبخند طبیعی و زیبایتان را به شما باز می گرداند.

به طور کلی در انواع دندان مصنوعی کامل یا تکه ای از سه ماده مختلف استفاده می شود که عبارتند از:

  1. دندان مصنوعی رزین اکریلیک

پروتزهای رزین اکریلیک به رنگ صورتی هستند تا شبیه لثه باشند. دندان ها هم همرنگ رزین هستند تا شبیه دندان های طبیعی به نظر برسند.

مزایا: نسبت به دندان مصنوعی پرسلین هزینه کمتری دارند، سبک تر هستند و تنظیم کردنشان آسان تر است.

معایب: ممکن است سریعتر از دندان مصنوعی پرسلین فرسوده شود و در نتیجه عمر آن کوتاهتر است. این مدل باید بعد از 5-8 سال تعویض شود.

  1. دندان مصنوعی پرسلین (چینی یا سرامیکی)

پرسلین سخت تر از اکریلیک است. در نتیجه این مدل دوام و عمر بیشتری دارد.

همچنین، دندان مصنوعی پرسلین زیبایی و ظاهر بسیار خوبی ارائه می دهد، زیرا دندان های جایگزین در این مدل بسیار شبیه به دندان های طبیعی هستند. تحمل این ماده برای سایش روزانه دندانها هنگام صحبت کردن، جویدن یا گاز گرفتن بهتر است.

مزایا: دوام و زیبایی شناسی

معایب: هزینه بیشتری دارند و در حوادث مستعد شکستن هستند.

  1. دندان مصنوعی فلزی

در این مدل گیره های دندان مصنوعی یا لایه کام دندان مصنوعی از فلز ساخته شده است. معمولاً در این دندان مصنوعی از کروم کبالت استفاده می شود.

مزایا: ماهیت ماندگار و با دوام

معایب: زیبایی شناسی ضعیف تر چرا که رنگ فلز را می توان به راحتی تشخیص داد.

  1. دندانمصنوعی ساخته شده با سایر مواد قابل انعطاف

در برخی موارد می توان از مواد انعطاف پذیر دیگری برای ساخت دندان مصنوعی استفاده کرد. موادی از جمله پلی کربنات و پلی پروپیلن. دندان مصنوعی ساخته شده با این مواد انعطاف پذیر، با دهان شما سازگارتر است و این یعنی به ارمغان آوردن راحتی بیشتر برای بیمار.

مزایا: خیلی راحت تر از انواع دیگر دندان هاست.

معایب: احتمال ایجاد باکتری در داخل یا اطراف دندان مصنوعی در این مدل بیشتر است.

آیا بیمه دندان مصنوعی دائمی را پوشش می دهد؟

 

بسته به نوع بیمه ای که دارید و طرح های مختلف آن، بیمه دندان شما باید حداقل بخشی از درمان های مربوط به دندانی مصنوعی را پوشش دهد. اگر طرح شما تحت پوشش کامل باشد، احتمالاً کل درمان را پوشش خواهد داد. بنابراین هنگام عقد قرارداد بیمه مطمئن شوید که همه اطلاعات را کامل و درست از شرکت بیمه خود دریافت کرده اید تا بدانید چقدر از جیب خود باید خرج کنید.

 

هزینه دندان مصنوعی

 

هزینه دندان مصنوعی هنگام مراجعه به دندانپزشک طرف قرارداد با بیمه در مقایسه با دندانپزشک آزاد چقدر است؟

 

هزینه انواع دندان مصنوعی بسته به اینکه به دندانپزشک طرف قرارداد بیمه مراجعه کنید یا اینکه توسط دندانپزشک آزاد معاینه شوید، متفاوت خواهد بود. حتی اگر بیمه دندانپزشکی شما 50 درصد هزینه درمان را هم در مطب های دندانپزشکی طرف قرار داد پوشش دهد هم در مراکز آزاد، در مطب هایی که تحت پوشش بیمه نیستند باید پول بیشتری از جیب خود بپردازید.

مطب های دندانپزشکی طرف قرارداد، با شرکت های بیمه قرارداد دارند و باید از لیست هزینه ها تبعیت کنند. مطب های دندانپزشکی آزاد با هیچ شرکت بیمه ای قرارداد ندارند، بنابراین هیچ محدودیتی در هزینه هایشان اعمال نمی شود.

با این حال، وقتی پای سلامتی در میان است نباید صرفاً بر اساس هزینه ای که قرار است بپردازید تصمیم گیری کنید. مطبهای آزاد و فاقد بیمه معمولاً بهترین آزمایشگاه ها را دارند و از بهترین مواد و آخرین تکنولوژی روز استفاده می کنند، بنابراین احتمالاً درمان های مؤثرتری را ارائه می کنند. پس سعی کنید سراغ مرکز درمانی بروید که بازخوردها و نتیجه ارزشیابی خوبی داشته باشد. مطمئن باشید آرامش خاطری که چنین مرکزی برای شما به ارمغان می آورد ارزش پرداخت هر نوع هزینه ای را دارد.

بعضی مراکز درمانی سعی می کنند با افزودن خدماتی که ممکن است واقعاً به آن ها نیازی نداشته باشید، تفاوت هزینه ها را جبران کنند (به عنوان مثال، هزینه جراحی لثه در صورتی که نیازی به آن ندارید یا کشیدن دندان.) پس حواستان حسابی جمع باشد.

بهترین گزینه همیشه این است که ابتدا به دندانپزشک مورد تایید خود مراجعه کنید. کارکنان مطب همیشه می توانند یک بررسی رایگان درمورد بیمه شما انجام دهند تا بفهمند بیمه دندانپزشکی شما چه مواردی را پوشش می دهد.

 

دندان مصنوعی دائمی

 

هنگام تهیه دندان مصنوعی چه نکاتی را باید در نظر بگیرم؟

استفاده از انواع دندان مصنوعی روشی موثر برای بازگرداندن لبخند و عملکرد دندان های شماست. این بدان معناست که اکنون این دندان مصنوعی عضوی از بدن شما شده است. مطمئناً هرکسی می خواهد یک درمان طولانی مدت داشته باشد که به حرفه ای ترین و ماهرانه ترین روش انجام شود. بنابراین، هنگام بررسی انواع دندان مصنوعی و هزینه هرکدام، بلافاصله ارزان ترین گزینه را انتخاب نکنید. همه جوانب را بسنجید و سعی کنید به نیازهای خاص خود و نتایج آن در دراز مدت فکر کنید. بهتر است کمی پول بیشتری خرج کنید تا یک درمان باکیفیت داشته باشید. این درمان سال ها دوام می آورد و حس آرامش و سلامتی و امنیت را به شما هدیه می دهد.

سعی کنید سراغ متخصصی بروید که با او احساس راحتی می کنید. به یاد داشته باشید که بهترین گزینه برای انواع دندان مصنوعی همیشه پروستودنتیست یا متخصص پروتزهای دندانی خواهد بود.

همچنین باید بررسی کنید که آیا دندانپزشک شما طرف قرارداد بیمه تان هست یا نه. به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از ترمیم دندان ها و لبخند شما به میان می آید کیفیت اصلی ترین و مهمترین چیزی است که باید در نظر بگیرید. یک درمان خوب و باکیفیت به شما کمک می کند تا تجربه خیلی خوبی داشته باشید و از هزینه ها و مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری کنید.

https://arefclinic.ir/

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3Vu4hBSV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه