رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: رفتار شورای رقابت و وزارت صمت بیانگر آن است که عامل افزایش قیمت خودرو در بازار دولت یا به بیانی بهتر وزارت صمت است.
به گزارش فرصت امروز به نقل از تحلیل بازار، اصلاح قیمت خودرو های وارداتی در سامانه یکپارچه فروش نشان از عقب نشینی وزارت صمت و شورای رقابت به دلیل تعیین نرخ غیر منطقی دارد. همزمان با این موضوع شنیده های حاکی از ممنوعیت واردات خودروهای کره ای به کشور بود، موضوعی که می تواند التهاب قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار را بیشتر از گذشته کند. کارشناسان معتقد هستند بدنه وزارت صمت تمایل چندانی به تنظیم بازار با واردات انواع خودرو صفر کیلومتر و کارکرده ندارد، برای بررسی این موضوع با جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:
* شما به تازگی اعلام کردید که وزارت امور خارجه با واردات خودروهای کره ای به کشور مخالف است، اکنون وضعیت ورود محصولات کره ای به کشور در برنامه واردات چگونه است؟
وزارت امور خارجه از وزارت صمت خواستار اعلام ممنوعیت واردات خودروهای کره ای به کشور شده بود، برخی از معاونین وزارت خارجه علاقه فراوانی به خودروهای چینی دارند. با رایزنی های انجام شده، مقام عالی وزارت امورخارجه قول مساعدت جهت بهبود وضعیت واردات خودروهای کره ای را داده است.
* زمان قانونی ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده برای وزارت صمت به پایان رسیده است، این آیین نامه چه زمانی جهت آغاز فرآیند واردات ابلاغ خواهد شد؟
آیین نامه واردات خودروهای دست دوم در هیات دولت تصویب شده است، در هفته آتی منتظر ابلاغ این آیین نامه جهت ثبت سفارش و آغاز واردات خودروهای کارکرده خواهیم بود.
* قیمت گذاری خودروهای صفر کیلومتر عرضه شده در سامانه یکپارچه فروش نشان می دهد که ورود این محصولات به بازار می تواند موتور افزایش قیمت را مجدد روشن کند، نظر شما در این خصوص چیست؟
رفتار شورای رقابت و وزارت صمت برای عرضه و قیمت گذاری خودروهای وارداتی صفر کیلومتر بیانگر آن است که عامل «افزایش قیمت» خودرو در بازار «دولت» یا به بیانی بهتر «وزارت صمت» است. بارها در خصوص عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو و قیمت گذاری توسط شواری رقابت مخالفت کردم، اما ظاهرا تمایلی به بهبود وضعیت قیمت از سوی متولیان بازار خودرو وجود ندارد.