شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

طول عمر لنت ترمز چقدر است؟

10 ماه پیش ( 1402/6/5 )
 

لنت ترمز یکی از قطعات ضروری و مهم در خودرو است که می تواند نقش مهمی را در سیستم ترمز خودرو ایفا کند. ساختار لنت ماشین به گونه ای است که پس از هر بار فشار دادن پدال ترمز مصرف شده و می تواند باعث متوقف شدن خودرو شود. از این رو لنت های ترمز را می توان جزء لوازم مصرفی خودرو شناخت که دارای طول عمر مشخص و محدودی است. برای بسیاری از رانندگان خودرو این سوال مطرح می شود که طول عمر لنت ترمز چقدر است؟ اگرچه نمی توان به طور دقیق در مورد طول عمر این لنت ها صحبت کرد، اما در ادامه این مقاله قصد داریم استاندارد طول عمر مفید لنت ترمز و همچنین عوامل موثر بر روی این لنت ها را به شما توضیح دهیم. بنابراین، اگر ایمنی سیستم ترمز خودرو برای شما مهم است، کافیست که با ما همراه باشید.

لنت ترمز چقدر کار میکند؟

 

لنت ترمز چقدر کارایی دارد؟

تعویض به موقع لوازم مصرفی خودرو، نه تنها روی عملکرد و کارایی خودرو تاثیر می گذارد، بلکه می تواند باعث کاهش نیاز به تعویض قطعات مختلف دیگر نیز شود. لنت ترمز یکی از قطعاتی است که باید به صورت دوره ای تعویض شود. در غیر این صورت به شدت به دیسک آسیب وارد کرده و حتی می تواند باعث برداشتن یک لایه از روی آن شود.

طول عمر و کارایی لنت ترمز تحت تاثیر عوامل بسیار متنوعی است که قصد داریم در ادامه این مقاله آن ها را بررسی کنیم. اما توصیه ما این است که حتما به علائم خرابی لنت های ترمز توجه داشته باشید؛ چون هیچ زمانی برای تعویض لنت ماشین بهتر از زمانی نیست که لنت ها کیفیت خود را از دست داده باشند و به اتمام رسیده باشند. 

طول عمر لنت ترمز جلو

لنت های ترمز جلو مهم ترین لنت های ترمز خودرو محسوب می شوند که معمولا به صورت دیسکی طراحی شده اند. طول عمر لنت ترمز جلو می تواند بسیار متفاوت باشد. عواملی همچون کیفیت این لنت ها، نوع رانندگی و حتی نوع گیربکس خودرو روی طول عمر آن ها تاثیر می گذارند. معمولا توصیه می شود که هر 20 الی 50 هزار کیلومتر لنت های ترمز جلو تعویض شوند. برای رانندگی معمولی در شهر، تعویض این لنت در هر 40 هزار کیلومتر، توصیه می شود.

طول عمر لنت ترمز عقب

طول عمر لنت ترمز عقب، معمولا دو برابر لنت های ترمز جلو است. چرا که این لنت ها کمتر در حین ترمزگیری مصرف می شوند و نیاز به تعویض آن ها کاهش پیدا می کند. معمولا طول عمر لنت های ترمز عقب بین 70 هزار کیلومتر تا 100 هزار کیلومتر تخمین زده می شود؛ اما همانطور که اشاره کردیم عوامل زیادی می توانند روی این عمر مفید تاثیرگذار باشند.

لنت ترمز چقدر کارایی دارد؟

 

چرا لنت ترمز جلو کمتر عمر می کند؟

ساختار ماشین ها به گونه ای است که در هنگام ترمزگیری، مرکز ثقل خودرو به سمت جلو منتقل می شود. این موضوع می تواند باعث افزایش اصطکاک و تبدیل انرژی جنبشی به انرژی مکانیکی بیشتر در چرخ های جلو به وسیله لنت ها شود. از این به مرور زمان لنت های جلو فرسوده می شوند و دیگر کیفیت مناسبی نخواهند داشت.

عامل دیگری که باعث افزایش طول عمر لنت های ترمز عقب در برخی از خودروها می شود، کاسه ای یا کفشکی بودن این لنت ها است. لنت های کاسه ای مصرف کمتری دارند و می توانند مدت زمان بیشتری نسبت به لنت های دیسکی عمر کنند. از این رو به دلیل اینکه در اکثر خودروهای ایرانی، لنت ترمز جلو به صورت دیسکی طراحی شده است، طول عمر آن نیز کاهش پیدا می کند.

عمر مفید لنت های ترمز

 

عوامل موثر بر روی طول عمر لنت ترمز

عوامل زیادی می توانند روی طول عمر لنت ترمز تاثیرگذار باشند که اگر به آن ها توجه داشته باشید، می توانید در زمان مناسب تری به فکر تعویض لنت های ترمز بیفتید. نوع رانندگی، نوع خودرو و گیربکس آن، سلامت روتورها در سیستم ترمزگیری و عوامل متنوع دیگر می توانند روی طول عمر این لنت ها تاثیرگذار باشند.

1.       نوع رانندگی

رانندگی تهاجمی با ترمزگیری ممتد و متعدد می تواند تاثیر بدی روی لنت های ترمز و کیفیت آن ها داشته باشد. از این رو اگر رانندگی تهاجمی در شهر دارید، باید انتظار خراب شدن لنت های ترمز زمان کوتاهی را داشته باشید.

2.     نوع گیربکس خودرو

گیربکس خودرو می تواند روی طول عمر لنت ترمز موثر باشد. ماشین هایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، معمولا مصرف لنت بیشتری نسبت به سایر خودروهای دنده ای دارند. چرا که در خودروهای اتوماتیک برای ترمز گرفتن ماشین، لنت ها زمان بیشتری درگیر هستند.

3.     کیفیت روغن ترمز

روغن ترمز یکی از مواد مصرفی در خودروها است که می تواند باعث روانکاری در سیستم ترمز شود. کیفیت روغن ترمز تاثیر مستقیمی روی طول عمر این لنت ها دارد. به طوری که اگر کیفیت روغن ترمز مرغوب باشد، می توان طی مدت زمان بیشتری از لنت های ترمز استفاده کرد.

4.     سلامت روتورها

روتورها یکی از انواع قطعات و لوازم یدکی در سیستم ترمز خودروی شما محسوب می شوند. این قطعات نیز به مرور زمان خراب می شوند و می توانند آسیب زیادی به لنت های ترمز وارد کنند. از این رو سلامت روتورها تاثیر زیادی روی طول عمر لنت های ترمز می گذارد.

5.     جنس و کیفیت لنت ترمز

جنس و کیفیت لنت ترمز عامل اصلی در تعیین طول عمر لنت ترمز است. به طوری که هر چقدر از مواد و متریال های بهتری برای ساخت این لنت ها استفاده شود، مقاومت آن ها بالا رفته و طول عمرشان نیز افزایش پیدا می کند. در حال حاضر عمری ترین لنت های ترمز موجود در بازار، لنت های ترمز سرامیکی هستند که می توانند طول عمر مفید بیشتری نسبت به لنت های فلزی داشته باشند.

عوامل موثر بر روی طول عمر لنت ترمز

 

چطور عمر مفید لنت ترمز را افزایش دهیم؟

با توجه به بالا رفتن قیمت لنت ترمز تارا، دنا، پراید و هر خودروی ایرانی دیگری، بسیاری از مردم به دنبال این هستند که عمر مفید این لوازم مصرفی را افزایش دهند تا نیاز کمتری به استفاده از لنت های جدید داشته باشند. اگرچه کیفیت اولیه لنت های ترمز دست شما نیست؛ اما توجه به کیفیت روغن موتور، و جلوگیری از رانندگی های تهاجمی در داخل شهر می تواند تاثیر زیادی روی افزایش طول عمر لنت های ترمز داشته باشد. همچنین اگر به سلامت روتورهای ماشین توجه داشته باشید، احتمال اینکه لزومی برای تعویض لنت وجود داشته باشد بسیار کم است.

از کجا بهترین لنت را برای ماشین بخریم؟

همانطور که اشاره کردیم، یکی از عوامل موثر بر روی طول عمر لنت ترمز، کیفیت اولیه آن ها است. هر چقدر لنت استفاده شده کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، می تواند عمر مفیدی بیشتر را نیز به خود اختصاص دهد. بنابراین، چیزی که از دست شما بر می آید این است که از همان ابتدا به فکر خرید لنت ترمز مناسب برای ماشین خودتان باشید. هر فروشگاهی نیز این لنت ها را با کیفیت بالا به شما ارائه نمی کند.

 فروشگاه اینترنتی یدک پارت به واسطه داشتن پرسنل متخصص و فنی برای تشخیص بهترین لنت های موجود در بازار، به شما کمک می کند تا بهترین این لنت ها را با قیمت مناسب خریداری کنید. بنابراین, اگر کیفیت لنت ترمز پراید و هر خودروی ایرانی دیگری برای شما مهم است، می توانید به سایت اینترنتی یدک پارت مراجعه کرده و سفارش خودتان را ثبت کنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/opnawICH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
اسماعیل :
10 ماه پیش
چطور میشه 20 هزار کیلومتر. من کوییک صفر گرفتم سر 8 هزار تا صدای چرخ ها بلند شد.
محمد :
10 ماه پیش
بخدا من تیبا صندوق دار دارم ۱۰۰۰ کیلومتر نمیرسه که باید لنت جلو براش عوض کنم
ابراهیم :
10 ماه پیش
اینجور ک شما میگی ماشین من ۸۳هزاارتا رفته باید نهایتش دوتا عوض کرده باشم من بیشتر از ده تا تاحالا عوض‌کردم از هرنوع لنتی ک بگین استفاده کردم خراجی ایرانی همچیز فایده نداره
کارشناس :
10 ماه پیش
سلام به همه دوستان در خودروهای خانواده سایپا (تیبا، ساینا، کوییک) خودروهای صفر، کالیپره جلو سمت راننده گیرپاژ هست از کارخانه، گریس سلیکونی مخصوص باید روانکاریش کرد. عمر لنت رابطه مستقیم با رانندگی داره
رضا :
10 ماه پیش
سلام. جنس لنت و نوع رانندگی خیلی موثره، بنده لنت قبلی ماشین رو ۲۰۰ هزار تا عوض کردم الان هم که عوض کردم ۵۰ هزار تا کار کرده البته از صفری دست خودم بوده و ماشین ایرانی نبوده برای پسرم پژو پارس صفر خریدم رو ۱۱ هزار تا میگه به صدا افتاده؟!!!
بهرام‌از‌شیراز :
10 ماه پیش
درود بر شما ‌من‌2سال‌پیش‌لنتهای‌جلوی‌ خودرمو‌عوض‌کردم‌‌حدودا 150000کیلومتر‌کارکرده‌‌ولی‌الان کمی‌جیغ‌میزنه‌‌انشاالله‌همه‌ بدرستی‌از‌ماشینشون‌مخصوصا ترمز‌خودره‌خود‌بنحو‌عالی‌ استفاده‌کنند‌
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه