با اعلام خبر آزادسازی منابع ارزی ایران، ابتدا قیمت ارز و سپس به دنبال آن قیمت خودرو های صفر و کارکرده افت کرد.
به گزارش فرصت امروز به نقل از رایااستور، یکی از نتایج مثبت اعلام خبر آزادسازی منابع ارزی ایران این بود که قیمت ارزی مانند دلار حدود ۱۰۰۰ تومان و قیمت خودروها نیز در بیش ترین حالت حدود ۳۰ میلیون تومان ارزان تر شد. شاید این مقدار کاهش قیمت در مورد چیزی که مردم انتظار داشتند کم بوده باشد، اما به هر حال قیمت ها کمی پایین آمده و امید است این روند ادامه دار شود.
البته در این شرایط یک پرسش مهم مطرح می شود که چرا در زمان پایین آمدن قیمت ارز با چنین خبر مهمی، قیمت خودروها دستخوش افت چندانی نمی شود و اگر قیمت ارز، ناگهان همین مقدار، یعنی در حدود ۱۰۰۰ تومان گران تر شود، قیمت خودروها با رشد چشم گیری روبه رو خواهند شد. یا به عبارتی دیگر چرا بازار در مقابل کاهش قیمت از خود مقاومت نشان می دهد و از طرفی دیگر بدون هیچ ممانعتی گران می شود؟
در پاسخ به این پرسش می توان گفت در چنین بازاری که مبنای خرید و فروش بر پایه سود کردن و بهره بردن است، فروشنده و حتا خریدار نسبت به خبرهایی که موجب افزایش قیمت می شوند علاقه بیش تری دارند و نسبت به این دست خبرها روی خوش نشان می دهند و تمام و کمال و حتا با شدت بیش تری خودروها را دستخوش افزایش قیمت می کنند.
اما در حالتی که خبری در راستای کاهش قیمت بازار منتشر شود، هم بازار و هم فروشنده نسبت به کاهش قیمت مقاومت می کنند و چه بسا در برخی حالات خریدار هم از رو به پایین بودن ناراحت است و در صورت حاکم بودن شیب صعودی، راحت تر خریدش را انجام می دهد.
به این ترتیب، بنیان و اساس بازار خودرو که دلالی است، عامل این مقاومت سنگین در برابر کاهش قیمت و از طرفی دیگر سهل گیری در مقابل رشد قیمت است.