یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان با گروه تحلیل گران رتیبا

ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان با گروه تحلیل گران رتیبا

ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان (knowledge-based company) براساس دارایی های نامشهود این شرکت ها انجام می شود. دانش مزیت رقابتی و بزرگترین دارایی برای این کسب وکارها است و نحوه مدیریت این دانش در شرکت های دانش بنیان پتانسیل اضافه ای برای افزایش ارزش کسب وکارها به وجود می آورد. ارزش گذاری دارایی نامشهود شرکت های دانش بنیان براساس مدیریت و اشتراک دانش انجام می شود. آنچه در تعیین ارزش این شرکت ها تاثیر دارد اصل دانش یا محصول، تیم استارتاپی و یا میزان سهم به دست آمده از بازار در رقابت با سایرین است. گروه تحلیل گران رتیبا retiba.ir؛ دارای تأییدیه ارزش گذاری دانش فنی و دارایی های نامشهود از کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، براساس اسناد شرکت و مدارک موجود منصفانه ترین گزارش ارزش گذاری را ارائه می کنند. ارزش گذاری استارتاپ ها یک علم عینی نیست بلکه بیان یک داستان و نوعی هنر است. در این شرایط اوضاع استارتاپ های نوپا و نوآوری که برای انجام ارزش گذاری به دانش فنی متکی هستند دشوارتر می شود. در ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان دانش بزرگترین سرمایه و نحوه مدیریت آن در قیمت گذاری و تعیین ارزش کسب وکارها موثر است.

ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان بر چه اساس انجام می شود؟

ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان براساس دانش فنی آن شرکت و سرمایه های نامشهود انجام می شود. دارایی نامشهود استارتاپ ها لازم است سه ویژگی داشته باشد تا به عنوان دارایی نامشهود در یک کسب وکار تلقی شود.

  1. قابل شناسایی باشد.
  2. توسط شرکت کنترل شود.
  3. داشتن منافع اقتصادی در آینده (از طریق درآمد یا کاهش هزینه ها)

نمونه هایی که تحت عنوان دارایی نامشهود دسته بندی می شود و در ارزش گذاری شرکت دانش بنیان تاثیر دارند شامل حق ثبت اختراع، حق چاپ، فهرست مشتریان، هر گونه فناوری توسعه یافته (نرم افزارها) و مجوزها یا حق امتیازها است. با وجود نقش انکار نشدنی نیروی فنی و کارمندان در پیشبرد اهداف کسب وکارهای دانش بنیان اما این معیار در ارزش گذاری به عنوان دارایی نامشهود وزنه چندان محکمی محسوب نمی شود.

ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان

ارزش گذاری دارایی نامشهود شرکت دانش بنیان با توجه به بهای تمام شده برای دستیابی به همه مواردی که در بالا ذکر شد انجام می شود. با این وجود اگر مجوزها و حق امتیاز محصولات جزئی از برنامه بزرگتری از یک استارتاپ باشند ارزشگذاری این شرکت براساس وزن دهی متناسب با ارزش منصفانه بازار سنجیده می شود.

چرخه عمر و ارزش دارایی های مشهود و نامشهود در ارزش گذاری شرکت دانش بنیان

در ارزش گذاری دارایی نامشهود شرکت های دانش بنیان چرخه عمر و استهلاک نقش چندان پررنگی ندارد. با این تاکید که در بیشتر مواقع دارایی ها عمر نامحدود دارند. در شرکت های دانش بنیان ارزش دارایی براساس بهای تمام شده ثبت می شود و مستهلک نخواهد شد. با این وجود در ارزش گذاری شرکت دانش بنیان تمام دارایی ها از منظر کاهش ارزش باز هم مورد بررسی قرار می گیرند. در شرایط عادی ارزش هر دارایی در سایر شرکت ها عمری محدود دارد. به این معنی که بعد از طی کردن مدت زمانی آن دارایی مستهلک شده و ارزش حسابداری آن (بعد از طی دوره استهلاک) 1 ریال خواهد شد. تفاوت شرکت های دانش بنیان در اینجا مشخص می شود زیرا دانش بنیان ها از این قاعده تبعیت نکرده و ارزش آن ها به مرور زمان عوض نخواهد شد. دارایی نامشهود تحت عواملی مانند کاهش ارزش بازار، عوض شدن شرایط اقتصادی یا منسوخ شدن فناوری دچار کاهش ارزش یا مستهلک شدن می شود.

کلام پایانی در مورد ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان

ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان براساس دارایی های شرکت و اسناد و مدارک رسمی آن انجام می شود. گفته می شود که ارزش گذاری دارایی نامشهود شرکت های دانش بنیان که از جمله شرکت های نوآور هستند ممکن است با کمی چالش همراه باشد. استارتاپ های دانش بنیان در شرایط مختلفی نیاز به ارزش گذاری سهام خود پیدا می کنند. در چنین شرایطی ارزش گذاران باتجربه رتیبا باتوجه به نیازهای شرکت های دانش بنیان و اهمیت نقشی که در اکوسیستم استارتاپی کشور دارند کار خود را شروع می کنند. بر شرکت های دانش بنیان واجب است که اگر ایده ای دارند زودتر نسبت به مکتوب کردن آن اقدام کنند و با ثبت پتنت (patent) بتوانند حق اختراع را در ارزش گذاری کسب وکار خود وارد کنند. ایده ها و اختراعات در شرکت های دانش بنیان زمان محدودی دارند و این گونه نیست که حق یک اختراع 10 یا 20 سال برای استارتاپی محفوظ بماند. پس در ارزش گذاری دانش فنی شرکت های دانش بنیان اگر ایده ای وجود دارد لازم است نسبت به ثبت آن تعجیل شود.

ارتباط با گروه تحلیل گران رتیبا:

آدرس: تهران ، جنت آباد جنوبی، خیابان مجاهد کبیر، خیابان 35 متری لاله شرقی، پلاک 21، طبقه دوم

آدرس وبسایت: https://retiba.ir

شماره تماس: (۹۸۹۲۰۸۴۵۴۲۸۱+) و (۹۸۲۱۲۸۴۲۹۰۳۲+)

ایمیل: info@retiba.ir

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KmRiVvlD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه