یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سیاتیک چیست و چگونه ایجاد می شود؟

سیاتیک چیست و چگونه ایجاد می شود؟

عصب سیاتیک در ناحیه پایین کمر قرار دارد و از طریق باسن و عقب ران به سمت پا امتداد می یابد و علائم ناشی از آسیب و فشار به آن ممکن است به صورت درد از ناحیه کمر شروع شده و حتی در پا نیز احساس شود. لغزش دیسک فقاری در واقع مهم ترین علت فشار به عصب سیاتیک است. در این لغزش به دلیل ترمیم مکرر، برجستگی یا شکاف دیسک فقاری رخ می دهد و به عصب سیاتیک فشار وارد می کند. برای آشنایی بیشتر با عوامل ایجاد کننده این عارضه و روش های درمانی آن با ما همراه باشید.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک یک مشکل سلامتی است که به عنوان علامتی از اختلال در عصب سیاتیک که از بخش پایینی آمپولاژ خارج می شود، شناخته می شود. این مشکل نشانه ای از فشار، آسیب یا التهاب عصب سیاتیک است که در ناحیه پایین کمر و در طول پا احساس می شود. علائم سیاتیک شامل درد شدید و تیز در ناحیه پایین کمر، سوزش و بی حسی در ناحیه پایین کمر، باسن، ران و پا، تحریک عصبی، ضعف عضلانی می شود و ممکن است با انجام برخی حرکت های فیزیکی از جمله خم شدن یا نشستن طولانی مدت تشدید شود.

عوامل ایجاد سیاتیک

عوامل ایجاد سیاتیک

در این بخش به چندین عامل اصلی که موجب ایجاد سیاتیک و درد های ناشی از آن می شود می پردازیم:

لغزش دیسک فقاری

لغزش دیسک فقاری یکی از شایع ترین علل سیاتیک است. این مشکل زمانی بوجود می آید که یک دیسک فقاری دچار لغزش شده و بر روی عصب فشار وارد می کند.

برجستگی دیسک فقاری

در برخی موارد ممکن است دیسک فقاری دچار حجمی اضافه تر از حجم طبیعی خود شده و باعث فشار بر روی عصب سیاتیک شود.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی به معنای تنگ شدن کانالی است که نخاع درون آن قرار می گیرد. این عارضه می تواند موجب فشار بر روی سیاتیک شود.

تومورها

ایجاد شدن برخی تومور ها در ناحیه کمر و باسن می تواند موجب فشار بر روی عصب سیاتیک شود.

آسیب دیدگی مهره فقاری

شکستگی یا خروج مهره یکی از آسیب های مهره فقاری است که می تواند موجب فشار بر روی عصب سیاتیک شود.

وجود التهاب در عضلات اطراف عصب سیاتیک

وجود التهاب در عضلات اطراف عصب سیاتیک می تواند موجب فشار و آسیب دیدگی عصب سیاتیک شود.

توجه داشته باشید که موارد گفته شده تنها برخی از عوامل ایجاد کننده درد و مشکلات مربوط به سیاتیک است و برای تشخیص و درمان مناسب لازم است به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

درمان سیاتیک

راهکارها و روش های درمان سیاتیک

پیش از درمان و به منظور تشخیص صحیح علت بروز مشکل لازم است پزشک معالج ابتدا یک مصاحبه پزشکی با بیمار داشته و سپس به بررسی وضعیت جسمانی بیمار از طریق انجام آزمایشات مختلف تخصصی و تصویربرداری می پردازد. در نهایت با ترکیب اطلاعات جمع آوری شده، پزشک علت سیاتیک را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسب با آن را تنظیم می کند. برنامه درمانی که توسط دکتر محسنی، بهترین دکتر سیاتیک در تهران استفاده می شود، به علت ایجاد کننده سیاتیک و شدت علائم بیمار بستگی دارد. برخی از این روش های درمانی به شرح زیر است:

1. استراحت و حفظ آرامش

استراحت فیزیکی برای کاهش فعالیت هایی که درد را تشدید می کنند، مفید است؛ اما نکته قابل توجه این است که استراحت نباید بیش از حد مورد نیاز باشد، زیرا ممکن است باعث ضعیف شدن عضلات شود.

2. مصرف دارو

مصرف دارو های ضد التهاب و مسکن مانند ناپروکسن و ابوپروفن می تواند موجب کاهش درد و التهاب شود. همچنین دارو های آنالژزیک موضعی مانند کرم ها و ژل ها نیز می تواند مفید باشد.

3. فیزیوتراپی

مراجعه به فیزیوتراپیست و انجام تمرینات و تکنیک های لازم و مشخص در جلسات فیزیوتراپی می تواند موجب تقویت عضلات، افزایش قدرت و انعطاف پذیری و کاهش فشار بر روی عصب و درد شود.

4. تزریقات

در برخی مواقع تزریق مستقیم مسکن و ضد التهاب به ناحیه مورد نظر می تواند موجب کاهش درد و التهاب ناشی از عصب سیاتیک شود.

5. آموزش تکنیک های صحیح رفتاری و حرکتی

 یادگیری تکنیک ها و روش های صحیح حرکتی و رفتاری بین بیمار و محیط اطرافش می تواند موجب بهبود شرایط او شود.

6. عمل جراحی

در موارد شدیدی که دیگر روش های غیر جراحی کارساز نباشد، پزشک از روش جراحی به عنوان آخرین روش درمانی استفاده می کند.

مدت زمان بهبود سیاتیک

مدت زمان بهبود عصب سیاتیک به علت اصلی آن، شدت بیماری و نوع درمانی که انتخاب می شود، بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت، در برخی افراد ممکن است علائم سیاتیک در طول چند هفته تا چند ماه تسکین و بهبود یابد، اما در برخی افراد که در شرایط شدید تر و مزمن تری قرار دارند ممکن است این مدت زمان بیشتر و حدود چند ماه طول بکشد. تشخیص صحیح، درمان مناسب، استراحت کافی و فیزیوتراپی منظم از جمله عواملی هستند که موجب بهبود و بازگشت سریع تر به زندگی عادی می شوند. لازم است در حین دوران بهبودی به افزایش تحمل و توانمندی بدنی به تدریج و با راهنمایی متخصصین پزشکی و فیزیوتراپیست ها توجه کنید و بدانید پشتیبانی روانی و تغذیه مناسب نیز می تواند نقش بسزایی در بهبود سریع تر و پیشگیری از تکرار عصب سیاتیک داشته باشد.

جمع بندی

عصب سیاتیک یکی از بزرگترین عصب ها در بدن است که از پایین کمر شروع می شود و تا پاها امتداد می یابد. در واقع سیاتیک به معنای التهاب و تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک به دلایل مختلف است و خود را با علائمی از جمله درد شدید و مزمن، لرزش و ضعف عضلات و کاهش حساسیت پوست نشان می دهد. از جمله دلایلی که موجب عصب سیاتیک می شود می توان به تنگی کانال نخاعی، لغزش یا برجستگی دیسک فقاری، تومور، آسیب دیدگی و التهاب اشاره کرد. لازم است بدانید روش های درمانی که برای درمان این عارضه استفاده می شود باتوجه به علت آن، شدت بیماری و شرایط بیمار متفاوت است.

منبع

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oXtTW0Fk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه