یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مواد اولیه شامپو کدامند؟ از چه موادی در تهیه و تولید شامپو استفاده می شود؟ آیا با مواد تشکیل دهنده انواع شامپوها و مواد اولیه شوینده ها آشنایی دارید؟ مواد اولیه شامپو شامل مواد شیمیایی مختلفی می باشد که با یک دیگر به نسبت های مختلف ترکیب شده و محصول پر استفاده مانند شامپو را به دست می دهد. شامپوها در واقع آمیزه ای از مواد فعال کننده سطحی، آب و برخی افزودنی ها هستند. در این مقاله مواد اولیه شامپو را بررسی می کنیم.

مواد اولیه شامپو

مواد اولیه شامپو

سولفات ها

سولفات ها که معمولاً به صورت آلومینیوم لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات، سدیم تریدث سولفات و غیره هستند به عنوان ماده اصلی پاک کننده و تمیز کننده در شامپوها استفاده می شوند. عامل ایجاد کف در شامپوها سولفات ها هستند.

آمونیوم لوریل سولفات

آمونیوم لوریل سولفات ها دسته ای از شوینده های قوی می باشند که به وسیله ایجاد واکنش شیمیایی با سبوم بر روی پوست سر واکنش می کنند. وقتی که موها را پس از استفاده آبکشی می کنید در واقع سولفاتی که در داخل آن وجود دارد تمام آلودگی ها و روغن ها را از بین می برد، اما همین ماده مهم گاهی ممکن است به موهای شما آسیب برساند، موخوره مو را افزایش دهد و موجب شکنندگی موها شود. پس در ابتدا سعی کنید شامپویی را انتخاب کنید که متناسب موی شما باشد.

سدیم لوریل سولفات

سدیم لوریل سولفات باعث ایجاد کف می شود، اما اگر این ماده پس از شستشو ناکافی بر روی مو بماند، فولیکول ها را دچار آسیب می کند. بنابراین افرادی که دارای موهای خشک یا رنگ شده هستند، باید از شامپوهایی که دارای این ماده شیمیایی هستند، اجتناب کنند. چون رنگ مو و حتی روغن طبیعی مو را نیز از بین می برد. پس بر روی موهای حساس از چنین شامپوهایی نباید استفاده کرد.

سیلیکون ها

سیلیکسان یا سیلیکون ها موجب پوشش دهی کوتیکول های مو می شوند و درخشندگی آن را به وجود می آورند. چون نمی توانیم این ماده را به طور کامل آبکشی کنیم و به مرور زمان ممکن است بر روی موها تجمع پیدا کنند و بر روی موهای ظریف و حساس ایجاد سنگینی کرده و به آن ها آسیب می رسانند.

سدیم کلرید

سدیم کلرید یک نمک است. این ماده در شامپو موجود می باشد و کوتیکول ها را زبر می کند. بنابراین برای موهای ظریف و صاف مناسب است و آن ها را پرپشت تر نشان می دهد.این ماده همراه با اسید سیتریک خشک و ابدار از اهمیت بالای بر خوردار هستند. اما اگر موهای ضخیمی دارید از شامپوهایی که حاوی سدیم کلروئید هستند، استفاده نکنید.

مواد اولیه تشکیل دهنده شامپو

ایزوتیازولین و پارابن

ایزوتیازولین و پاربن دسته ای از مواد شیمیایی می باشند که در گذشته جهت پیشگیری از تشکیل شدن باکتری های مضر و هم چنین ماندگاری محصولات به کار می رفتند. اگر از پارابن در محصولات زیبایی به مقدار کم استفاده شود، بی خطر است. اما به هر حال در تولید عمده شوینده ها از موادی به نام ایزوتیازولین جهت نگه دارنده ها استفاده می کنند.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک نوعی اسید بتاهیدروکسید می باشد و در بیش تر محصولات مراقبت از پوست جهت پاک کردن منافذ از انواع باکتری ها و هم چنین درمان آکنه استفاده می شود. اگر دارای پوست سر تحریک شده و پوسته پوسته هستید حتماً از شامپوهایی استفاده کنید که اسید سالیسیلیک دارند.

پروتئین ها

پروتئین ها به عنوان ماسک ها و هم چنین نرم کننده ها جهت تقویت مو استفاده می شوند. اسیدهای آمینه سویا و پروتئین گندم در بسیاری از شوینده های مو وجود دارند و برای بیش تر موها مانند موهای آسیب دیده گزینه خوب و مناسبی می باشند.

نرم کننده ها

دسته دیگری از شامپوها به دلیل حفظ جذب آب و بهبود نرم کنندگی مو دارای موادی مانند پروپیلن گلیکول و یا گلیسرین هستند.

بتائین

کوکامیدوپروپیل بتائین به صورت نوعی سولفات در انواع شوینده ها عمل می کند. این ماده موجب تولید کف کافی و مناسب در انواع شامپوها می شود. در برخی از شامپوهایی که برای موهای حساس مناسب هستند، درصد مشخصی از سولفاکتانت ها مانند سویامید یا لورامید استفاده شده است.

مواد اولیه شوینده

سولفاکتانت ها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • حالت دهنده های موی سر
  • تقویت کننده های کف
  • مواد اکتیو یا موثر
  • مواد اصلاح کننده رنگ، بو و ویسکوزیته

اما به طور کلی مواد اصلی که به عنوان اجزای تشکیل دهنده در شامپوها استفاده می شوند، در سه دسته زیر قرار می گیرند:

آب

اگر به مواد تشکیل دهنده انواع شامپوها نگاه کرده باشید، آب را هم جز آن ها می بینید. یعنی آب بخش اصلی و عمده وزن در شامپوها را تشکیل می دهد. آب به عنوان یک حلال عمل می کند، چون شامپوها و دیگر محصولات پاک کننده حاوی مقدار بالایی آب هستند. آبی که در ساخت آن ها استفاده می شود اهمیت دارد، چون حدود ۷۰ درصد آن را آب تشکیل می دهد. این آب پیش از استفاده حتماً باید املاح زدایی شده باشد.

سولفاکتانت ها

یک جز اصلی سولفاکتانت ها در شامپوها هستند که به چهار دسته کاتیونی، آنیونی، آمفوتری و غیر یونی دسته بندی می شوند.

در عمده شامپوها ترکیباتی از مواد آمفوتری، مواد غیر یونی و مواد فعال آنیونی به عنوان جز اصلی یا فعال کننده سطحی استفاده می شوند.

افزودنی ها

افزودنی ها در انواع شامپوها به عنوان مواد اولیه شامپو متنوع هستند که جهت تثبیت کننده کف و تقویت کننده در آن ها استفاده می شوند. افزودنی ها شامل الکترولیت ها، آمیداکسیدها و آلکانول آمیدها می باشند. استئارات و اتیل گلیکول مونو به عنوان صدفی کننده یا مات کننده در شامپوها استفاده می شود. پس می توان گفت که افزودنی ها جز موارد مهم در مواد اولیه شامپو می باشند که وجود آن ها در واقع ضروری است. افزودنی ها در دو دسته زیر قرار می گیرند:

افزودنی های عمومی

افزودنی های عمومی جهت پیشگیری کردن از آلودگی های میکروبی، اسانس جهت خوشبو کردن شامپوها و نمک برای افزایش دادن قوام شامپو استفاده می شوند. هم چنین این افزودنی ها جهت کاهش دادن سختی آب و ماده ای مانند سیتریک اسید جهت تنظیم کردن ph در انواع شامپوها کاربرد دارد. معمولا اگر به ترکیبات و مواد تشکیل دهنده انواع شامپوها دقت کنید در دسته مواد اولیه شامپو نگه دارنده ها و افزودنی های عمومی را خواهید دید. این مواد شامل موارد زیر هستند:

  1. نگه دارنده ها
  2. عوامل کمپلکس دهنده
  3. قوام دهنده
  4. تنظیم کننده ph
  5. اسانس شامپو

افزودنی های اختصاصی

ویتامین ها، پروتئین ها، عوامل ضد شوره، عصاره های گیاهی و غیره در دسته افزودنی های اختصاصی قرار می گیرند و با توجه به این نوع افزودنی ها است که ما شامپوی متناسب با موی سرمان را انتخاب می کنیم.

این افزودنی ها نیز شامل موارد زیر می باشند:

  1. پلی کواترنیوم ۱۰
  2. دپنتنول
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/iA8XMgnL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه