سه شنبه, ۱۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 9 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ضخامت انواع ورق های فولادی

1 سال پیش ( 1402/2/25 )
 

انواع ورق های فولادی آن چنان در صنایع و کاربردهای مختلف فراگیر شده اند که بدون وجود این مقاطع با مشکلات زیادی روبرو می شویم. ورق های فولادی براساس مواد اولیه و نحوه تولید دارای انواع مختلفی هستند. هم چنین این ورق های فولادی در ضخامت های مختلفی به صورت رول و شیت تولید و به بازار عرضه می شوند. با توجه به کاربرد هر نوع ورق فولادی برخی ضخامت ها پرکاربردتر و برخی کم کاربردتر هستند. معمولاً قیمت ورق های فولادی از نظر ضخامت های پرکاربرد به دلیل تقاضای بیشتر پرنوسان تر هستند. در ادامه انواع ورق های فولادی را از نظر جنس و ضخامت و کاربرد ضخامت های مختلف فولادی معرفی می کنیم.

 

ضخامت انواع ورق های فولادی

 

با اینکه کارخانه های مختلفی همچون فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه هفت الماس، کارخانه کاشان، کارخانه شهرکرد، کارخانه فولاد اکسین، فولاد کاویان در اهواز و فولاد گیلان در ایران مشغول تولید انواع ورق های فولادی به روش نورد هستند. اما گاهی میزان تقاضای داخلی بیشتر از میزان عرضه ها است. البته این مورد گاهی به دلیل عرضه های کم تولیدکنندگان برای جلوگیری از کاهش قیمت ها اتفاق می افتد.

انواع ورق فولادی

ورق فولادی به دو صورت پوشش دار و بدون پوشش تولید می شوند. انواع ورق پوشش دار شامل ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود، ورق رنگی و انواع ورق فولادی بدون پوشش انواع ورق سیاه، ورق روغنی، ورق اسیدشویی، ورق رنگی، ورق آجدار، ورق آلیاژی و ورق ST52 را شامل می شود. هم چنین ورق های فولادی از نظر روش تولید به ورق های نورد گرم و نورد سرد تقسیم می شوند. دراین بین ورق سیاه ورق نورد گرم و سایر ورق های فولادی ورق نورد سرد هستند.

انواع ضخامت ورق های فولادی

ورق های فولادی از نظر ضخامت براساس استاندارد کشورهای مختلف به گروه های مختلفی تقسیم می شود. علاوه بر نوع ورق، ضخامت ورق هم بر تعیین نوع کاربرد آن تأثیر دارد. به طورکلی ورق فولادی نازک در صنعت ساختمان سازی، وسایل حمل ونقل، ساخت دستگاه ها و تجهیزات، پل سازی، تقویت ستون های بتنی و صنایع دیگر مورداستفاده قرار می گیرد. ورق های فولادی ضخیم هم در صنایع سنگین مانند پالایشگاه ها، تانکر و مخزن سازی، ساخت سیلو، لوله سازی و.. مورداستفاده قرار می گیرند. در ادامه انواع ضخامت های ورق های فولادی را براساس استاندارد DIN آلمان و NF فرانسه بررسی می کنیم.

 

انواع ضخامت ورق فولادی براساس استاندارد DIN آلمان

ورق های فولادی نازک یا ضخامت کم

 این ورق ها (ضخامت بین 18/0 الی 75/2 میلی متر) می تواند با عرض بین 530 الی 1250 میلی متر و طول بین 760 الی 2500 میلی متر تولید شوند. نقطه ذوب ورق های نازک در حدود 1400 درجه سلسیوس است و به روش نورد سرد تولید می شوند. بیشترین کاربرد ورق های فولادی نازک در ساخت قطعات و صنایعی است که به کشش کم و عمیق نیاز دارند. مانند ساخت لوله های تأسیساتی و صنعتی، لوازم خانگی و برخی کاربردهای ساختمانی به وفور به کار می روند.

 

ورق های فولادی با ضخامت متوسط

این ورق ها (ضخامت بین 3 الی 75/4 میلی متر) می تواند با عرض تا حدود 2500 میلی متر و طول تا حدود 7000 میلی متر تولید شوند. نقطه ذوب ورق های نازک در حدود 1400 درجه سلسیوس است و به روش نورد سرد و گرم تولید می شوند. بیشترین کاربرد ورق های متوسط در ساخت قطعات و صنایعی حساس تر مانند لوله های جدار ضخیم، مخازن ساخت تجهیزان کشاورزی و حمل ونقل وفور به کار می روند.

 

ورق های فولادی ضخیم

این ورق ها (ضخامت بزرگ تر مساوی 5 الی 80 میلی متر) می تواند با عرض تا حدود 3600 میلی متر و طول تا حدود 8000 میلی متر تولید شوند. نقطه ذوب ورق های نازک در حدود 1400 درجه سلسیوس است و به روش نورد سرد و گرم تولید می شوند. بیشترین کاربرد ورق های فولادی ضخیم در صنایع بسیار حساس تر مانند تولید قالب های ساختمانی و ساخت مخازن ذخیره مواد خورنده، لوله های با ابعاد بزرگ و لوله API کاربرد دارند.

 

انواع ضخامت ورق فولادی براساس استاندارد NF فرانسه

  1. ورقهای فولادی نازک باضخامتی کم تر از 2 میلی متر
  2. ورقهای فولادی متوسط باضخامتی بین 2 تا 5 میلی متر
  3. ورقهای فولادی ضخیم باضخامتی بزرگ تر مساوی 5 میلی متر

 

کاربرد ورق های فولادی در انواع ضخامت ها

 

انواع ضخامت ورق سیاه

ورق سیاه یا همان ورق ST37 یکی از پرکاربرد ترین ورق های فلزی به شمار می رود. ضخامت ورق های سیاه از 1.5 الی 100 میلی متر متفاوت است که ورق سیاه تا ضخامت های 80 میلی متر را در بازار به راحتی می توانید تهیه نمایید. ورق سیاه ۲ میل و ۳ میل پرفروش ترین ورق در بازار است. به طورکلی از موارد کاربرد ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در خودروسازی مانند بدنه و کف خودروها
  • ساخت مقاطع فولادی مانند لوله های درزدار و انواع پروفیل
  • ساخت مخزن و تانکر
  • کشتی سازی

 

انواع ورق سیاه در ضخامت های مختلف

 

انواع ضخامت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه همان ورق روغنی است که سطح آن به وسیله فلز روی پوشیده می شود. ضخامت ورق های گالوانیزه از 0.2 الی 6 میلی متر متفاوت است. به طورکلی از موارد کاربرد ورق گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ساخت بدنه و سقف سوله های صنعتی و مخازن نگهداری آب
  • جهت ساخت کابینت و لوازم آشپزخانه مانند یخچال و ماشین لباسشویی
  • برای ساخت تابلوهای شهری، صنعتی و یا برق شهری
  • تولید لوله های انتقال آب و انواع پروفیل ها

 

انواع ضخامت ورق رنگی

ورق رنگی همان ورق گالوانیزه است که سطح آن به وسیله یکرنگ پوشیده شده است. ورق های رنگی در 15 رنگ مختلف مانند سفید، قهوه ای، نارنجی، زرد، قرمز، آبی، لیمویی و بنفش و در ضخامت های 0.16 الی 1 میلی متر تولید می شوند. برای استعلام قیمت روز ورق رنگی از این صفحه اقدام کنید. به طورکلی از موارد کاربرد ورق رنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تولید سقف سوله، آلاچیق و شیروانیها
  • تولید لوازمخانگی و اداری
  • ساخت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی

 

انواع ضخامت ورق آجدار

ورق آجدار نوعی ورق فولادی با برجستگی هایی هندسی بر سطح آن است. جهت دریافت لیست قیمت ورق آجدار از صفحه لینک شده استفاده کنید. به طورکلی از موارد کاربرد ورق آجدار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف و دیواره های آسانسور
  • ساخت پل های عابر پیاده و پله های اضطرار ساختمان ها
  • ساخت قطعات لوازم خانگی
  • کف اتاق کامیون ها یا وانت ها
  • ساخت دستگاه های صنعتی کارخانه ها
  • کف عرشه کشتی ها

 

انواع ورق آجدار در ضخامت های مختلف

 

انواع ورق آجدار در ضخامت های مختلف

 

 

انواع ضخامت ورق روغنی

قیمت ورق روغنی یا همان ورق نورد سرد است که به منظور جلوگیری از زنگ زدگی ورق، روغن کاری شده و در بازار به نام ورق روغنی شناخته می شود. ضخامت استاندار ورق های روغنی بین 3 الی 3/0 میلی متر و عرض استاندارد آن بین 125 الی 100 میلی متر است. ورق های روغنی 6/0 میلی متر در لوازم خانگی و 7/0 میلی متر در خودروسازی بیشترین ضخامت های مورداستفاده ورق روغنی محسوب می شوند. استعلام قیمت ورق روغنی برای فعالان حوزه صنعت و ساختمان بسیار مهم و الزامی است. به طورکلی از موارد کاربرد ورق روغنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در خودروسازی مانند ساخت فیلترهای خودرو، تولید گلگیر
  • تولید انواع لوازم برقی و خانگی نظیر اجاقگاز، روکش یخچال، فر، کابینت آشپزخانه
  • تولید لوله، ورق گالوانیزه و انواع پروفیلهای ساختمانی و درب و پنجره

 

انواع ضخامت ورق ST52

ورق ST52 یک نوع ورق سیاه آلیاژی است که به دلیل کاربرد فراوان در صنایع بالادستی به عنوان ورق زیربنایی صنعت شناخته می شود. ورق های ST52 در ابعاد 6000*1500 و 2000*6000 میلی متر و ضخامت های 3 الی 80 میلی متر و به صورت رول، شیت و فابریک به بازار عرضه می شود. به طورکلی از موارد کاربرد ورق ST52 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطوط لولهی انتقال و مخازن تحت فشار
  • ساختوساز سازه های عمرانی
  • سازههای پل و دریایی
  • ساخت انواع کانتینر، خودروسازی
  • ساخت جرثقیلها و تجهیزات بالابر
  • توربینهای بادی

 

 

سخن پایانی مطلب ضخامت انواع ورق فولادی

ورق های فولادی براساس استاندارد سه کشور یعنی استاندار DIN آلمان (رایج ترین ورق های فولادی در ایران)، استاندارد ASTM آمریکا و استاندارد گوس روسیه (با استفاده بسیار کم تر) تولید و در دسترس صنایع قرار می گیرند. به صفحات فلزی از جنس فولاد که به دو روش نورد گرم و نورد سرد و به صورت کلاف یا شیت تولید می شوند، ورق فولادی میگویند. براساس استاندارد ASTM آمریکا به صفحات فولادی با ضخامت 0.2 الی 6 میلی متر ورق می گویند و به ضخامت های پایین تر از 0.2 میلی متر فویل و به ضخامت های بالای 6 میلی متر پلیت می گویند. البته در بازار فولاد ایران به تمام صفحات فولادی از 0.2 الی 100 میلی متر ورق فولادی یا ورق فلزی می گویند. هر یک از انواع ورق های فولادی هم با توجه به عملکرد در محدوده ضخامتی خاصی تولید می شوند.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ea7wVR4H
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه