به گزارش فرصت امروز به نقل از شهرآرانیوز، مصطفی طاهری درباره مصوبات کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات انواع کشنده ها، خودرو های سنگین، کامیون ها، اتوبوس ها، مینی بوس ها، ون ها و خودرو های سواری تا عمر ۵ سال و الزام خودروسازان به عرضه خودرو از طریق بورس کالا، گفت: در حال حاضر حوزه خودرو مشکلاتی دارد که راهکار مناسب برای رفع هر یک از آن ها متفاوت است، بنابراین برای آرامش بازار و کاهش قیمت خودرو به بسته ای از راهکار ها نیاز است؛ در وهله نخست اینکه تولید خودرو طی سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ نسبت به سال های پیش از آن تقریبا نصف شد بنابراین تقاضا و نیاز انباشت شده در این حوزه طی ۴ سال به حدود ۳ میلیون دستگاه رسید.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از سال ۹۷ به صورت میانگین حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد می شد که طی ۴ سال مذکور، واردات نیز متوقف بوده است بنابراین در حوزه خودرو های وارداتی نیز نیازی بالغ بر ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در این حوزه ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر به دلیل قیمت گذاری دستوری و اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار تقاضای بسیاری برای برنده شدن در قرعه کشی خودروسازان و فروش خودرو در بازار ایجاد شد؛ که می توان این موضوع را با دو راهکار رفع کرد؛ نخست مالیات بر سوداگری که بررسی آن در مجلس در حال اتمام است و دوم، استفاده از سازوکار عرضه در بورس، اگر خودرو در بورس عرضه شود، اختلاف بین بازار و کارخانه کاهش پیدا می کند بنابراین انگیزه مردم برای خرید از کارخانه و فروش در بازار کاهش می یابد.
این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه باید به این نکته نیز دقت شود که عرضه خودرو در بورس آسیب جدیدی پیدا می کند در تشریح این آسیب بیان کرد: با عرضه خودرو در بورس تولیدکننده و عرضه کننده می تواند با مدیریت نحوه عرضه و تولید، قیمت را همیشه در بورس بالا نگه دارد تا سودی که به دست می آورد زیاد باشد که برای جلوگیری از این آسیب باید بخشی از مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس و بهای تمام شده آن به همراه سود منطقی، نصیب خودروسازان و بقیه این مبلغ در سایر محل ها مانند حمل و نقل عمومی هزینه شود که در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد اگر قیمت خودروی عرضه در بورس از بهای پایه آن بیشتر شد، ۸۵ درصد آن به حمل و نقل عمومی باز گردد.
طاهری تصریح کرد: با توجه به اینکه تقاضا در حوزه خودرو بسیار است و تولید خودرو نیز در حال حاضر حداکثر ۱.۵ میلیون دستگاه است باید از ظرفیت واردات استفاده کرداما از آنجاکه برای واردات موضوع ارز مطرح است و خیلی نمی توان سقف واردات را باز کنیم در کمیسیون تلفیق بودجه به دولت اجازه واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال داده شد، تا اگر دولت تمایل داشت بتواند این خودرو ها را وارد کند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال به شدت بر افزایش تعداد خودرو های وارداتی و کاهش قیمت خودرو های خارجی که در حال حاضر در کشورمان چند برابر معادل خارجی آن است، اثر می گذارد، با کاهش سقف قیمت خودرو های خارجی، بهای سایر خودرو ها نیز تعدیل می شود؛ امیدواریم با این ۲ موضوع اتفاقات خوبی در بازار خودرو رخ دهد. موضوع سود بازرگانی و حقوقی ورودی خودرو و قطعات نیز که در دستورکار دولت است نیز بر بازار خودرو اثرگذار است، به همان میزان که سود بازرگانی و حقوق ورودی کاهش یابد به همان میزان قیمت خودرو نیز کاهش می یابد.