به گزارش فرصت امروز به نقل از مهر، سپهر دادجوی توکلی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو که از سوی شورای رقابت منتشر شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازیگران مختلفی در صنعت خودرو نقش ایفا می کنند با مشورت و مشارکت نمایندگان خودروسازان، وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان بورس و اوراق و بهادار و… در کارگروه صنعت خودروی شورای رقابت، دستورالعملی تدوین و ابلاغ شد.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت افزود: این دستورالعمل حتماً به نفع تولیدکننده، بازار بورس و مصرف کننده است؛ در واقع آن زوایایی را که این دستورالعمل می بیند همچون برچسب رقابت دست به دست هم خواهند داد که بازار خودرو به سمت اصلاح برود.
رصد هفتگی بازار خودرو توسط شورای رقابت
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های این دستورالعمل این است که هر هفته، هر ماه، هر ۶ ماه و هر یک سال می تواند خود را به روز کند؛ جلسات کارگروه صنعت خودرو نیز هر هفته برگزار می شود و با رصد هفتگی بازار خودرو در صورت پیدا کردن نقصی در این رابطه، دستورالعمل اصلاح خواهد شد.
اصلاح قیمت خودرو بر اساس ضوابط سازمان حمایت
توکلی در مورد اینکه آیا خودرو در بورس عرضه خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: بورس یکی از ابزارهاست که از نظر شورای رقابت این ابزار در حال حاضر کارایی خاصی ندارد زیرا مزایده ظلم مضاعف به مصرف کننده است؛ ما باید طوری عمل کنیم که مصرف کننده کالا را با قیمت منصفانه درب کارخانه بخرد.
وی در مورد اینکه این موضوع به معنای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو است، گفت: با توجه به اینکه دستورالعمل های فعلی قیمت خودرو مربوط به گذشته است طبیعتاً خودروساز یک زیان انباشته ای دارد و به روز نشده و این زیان انباشته باعث شده که خودروساز تمایل چندانی به عرضه خودرو در بازار نداشته باشد؛ وقتی این دستورالعمل اصلاح و سود خودروساز تضمین شود قاعدتاً عرضه بیشتری در بازار خواهد داشت و قیمت واقعی و متعادل خواهد شد.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت تصریح کرد: در دستورالعمل شورای رقابت آمده که مبنای تنظیم قیمت خودرو ضوابط قیمت گذاری هیأت تثبیت و تنظیم قیمت های سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده است.
وی ادامه داد: شورای رقابت حق تفیض اختیار ندارد بلکه می گوید مبنای عمل تعیین قیمت محاسبات سازمان حمایت است زیرا این سازمان سود و ضرر دقیق را بررسی می کند.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اضافه کرد: بنابراین پس از اخذ اطلاعات از سازمان حمایت و جای گذاری در فرمول شورای رقابت، قیمت خودرو تغییر خواهد کرد.
زیان انباشته را نباید از مصرف کننده گرفت
توکلی افزود: نمی توانیم بگوییم قیمت خودرو در کارخانه مثلاً ۱۰۰ میلیون تومان، در بازار آزاد ۶۰۰ میلیون تومان و در بورس ۵۰۰ میلیون تومان است پس قیمت خودرو کاهش یافته است؛ خیر اینگونه نیست. در حقیقت شما قیمت یک کالایی که از نظر ارزش و استاندارد ۵۰۰ میلیون تومان نیست را به مصرف کننده ۵۰۰ میلیون تومان می فروشید و مصرف کننده هم خوشحال است که ارزان خریده است.
وی ادامه داد: شورای رقابت با بررسی ابعاد مختلف ماجرا، اعلام کرده که قیمت را بر اساس قیمت تمام شده و سود منظم خودروساز، تنظیم می کند، پس دیگر خودروساز ضرر نمی کند.
توکلی تصریح کرد: همچنین باید اشاره شود که قرار نیست زیان انباشته ای که خودروساز از قبل داشته را از مصرف کننده گرفت؛ در حالی که هم اکنون در بورس عملاً این اتفاق می افتد و مشخص است که مابه التفاوت قیمت کارخانه به جیب چه کسی می رود.
هیچ خودرویی دیگر در بورس عرضه نمی شود / فروش سامانه ای خودرو
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در مورد نحوه عرضه خودرو و بازگشت به سیستم قرعه کشی، اظهار کرد: شورای رقابت تدبیر کرده که با افزایش عرضه دیگر قرعه کشی نداشته باشیم اما در اوایل راه که هنوز عرضه افزایش نیافته است، قرعه کشی انجام می شود.
وی تصریح کرد: وقتی عرضه افزایش یابد و بعد از تنظیم بازار خودرو، دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.
توکلی اظهار کرد: خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخل انحصاری تشخیص داده شده و بنابراین هیچیک از خودروها دیگر در بورس عرضه نمی شوند تا زمانی که وضعیت متعادل شود.
وی در مورد ریزش بورس پس از اطلاعیه شورای رقابت نیز گفت: کارشناسان و صاحبنظران عجولانه و هیجانی رفتار کردند؛ تقاضا داریم که دستورالعمل شورای رقابت را دقیق بخوانند.