قیمت خودرو در حالی به مرز انفجار رسیده که بابک صدرایی، کارشناس خودرو معتقد است دست اندرکاران و تصمیم گیران کشور به جای اجرای سیاست های کلیشه ای و بی فایده که تنها التهاب بازار خودرو را بیشتر می کند، به مسائل کلان کشور بپردازند.
به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد۲۴، قیمت خودرو پس از جهش های عجیب و غریب طی هفته های گذشته بالاخره روز سه شنبه کمی آرام گرفت و قیمت برخی خودرو ها ثابت و برخی کاهشی شدند و دلیل آن یک چیز بود: «کاهش قیمت دلار». این روز ها فرمان بازار خودرو به دست اسکناس آمریکایی افتاده و با هر تب و تاب دلار، قیمت خودرو چند میلیونی جهش می کند.
قیمت برخی انواع خودرو در لحظه تنظیم این خبر به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش داشته است؛ به طوری که قیمت محصول پرطرفدار ایران خودرو به نام پژو پارس TU۵ صفر که روز شنبه ۵۷۰ میلیون تومان بود در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان معامله می شود. بقیه خودرو ها هم به همان نسبت کاهش قیمت داشته اند.
این در حالی است که در قرعه کشی جدید محصولات ایران خودرو که به مناسب ایام دهه فجر انجام می شود شرط جدیدی وجود دارد. این شرط جدید عبارت است از اینکه «تنها کسانی می توانند در این قرعه کشی شرکت کنند که وجه خودرو در حساب هایشان موجود است و از طریق بانک مسدود می شود.».
اما سوال این است که آیا افزودن شروط جدید به قرعه کشی ایران خودرو درست است؟ و قیمت خودرو به چه سمت و سویی می رود؟
افزودن شروط قرعه کشی ایران خودرو به التهاب قیمت ها دامن می زند
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد اضافه شدن شرط بلوکه شدن پول متقاضیان خودرو در قرعه کشی های ایران خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: توصیه من به دست اندرکاران و تصمیم گیران کشور این است که به جای انجام دادن سیاست های کلیشه ای و بی فایده که تنها التهاب بازار خودرو را بیشتر می کند، به مسائل کلان کشور بپردازند.
وی در مورد قرعه کشی محصولات ایران خودرو ادامه داد: قرعه کشی های خودرو موجب ایجاد بازار سیاه و بازار های موازی شده و تنها دست باند فساد، دلال و مافیا و... را باز کرده است. طبق مَثَل «آزموده را دوباره آزمودن خطاست»، دوباره وارد فضای قرعه کشی شدن، بورس و این اختراعات و ابداعاتی که انجام می شود فایده ای ندارد، بلکه مشکل در اقتصاد کلان کشور است.
ریشه افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو
این کارشناس صنعت خودرو در مورد دلایل جهش قیمت خودرو در هفته های اخیر در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: افزایش قیمت دلار و به تبع آن بی ارزش شدن ریال و هجوم مردم برای خرید خودرو موجب شده قیمت خودرو به صورت عجیب و غریبی افزایش یابد.
صدرایی ادامه داد: هر روز شاهد افزایش قیمت دلار و تغییر پارامتر های اقتصادی هستیم و به تبع آن ارزش پول ملی در حال کاهش است؛ بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود به بازاری مثل خودرو که ریسک دلار و طلا را ندارد و نقدشوندگی بالایی دارند، هجوم می آورند.
سیاست های دولتمردان موجب وضع فعلی بازار خودرو است
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است: ما در بازار خودرو به دلیل تلاطم و شرایط ناپایدار اقتصادی شاهد تقاضای کاذب و غیرواقعی هستیم و از طرفی تولید خودرو نیز به دلیل شرایط سخت اقتصادی و تحریم، نوسانی حرکت می کند. تقاضای زیاد و تولید کم به دلیل ناهمسانی به التهابات بازار و قیمت خودرو دامن می زند.
صدرایی ادامه داد: در حال حاضر تقاضای خودرو به دلیل افزایش قیمت دلار به شدت زیاد شده و همین موجب جهش قیمت ها در بازار خودرو شده است.
به گفته صدرایی، هرچه پول بی پشتوانه چاپ و اوضاع اقتصادی وخیم تر شود و مدیریت غیراصولی در اقتصاد دخالت کند، ارزش ریال پایین می آید و مردم بیشتر برای خرید خودرو هجوم می برند.
شرط لازم برای ثبات قیمت خودرو
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه شرط لازم برای ثبات قیمت در بازار خودرو چیست؟ گفت: به دولتمردان توصیه می کنم دلار را ۱۰۰ هزار تومان کنند، اما تضمین کنند که دو، سه سال آن را ثابت نگه می دارند. اگر قیمت دلار ثابت شود ولو گران باشد، تولید و بازار تکلیف خود را مشخص می کند و به ثبات می رسد، ولی اگر هر روز دلار در نوسان میان کانال های مختلف باشد، بازار، تولیدکننده و مصرف کننده و تامین کننده را نابود می کند.
به گفته صدرایی، دلالان فکر می کنند برنده گرانی و نوسانات قیمت خودرو هستند، اما در بلندمدت بازنده اند، زیرا به همین نسبت هزینه هایشان در جای دیگر افزایش پیدا می کند. درست است که قیمت خودرو سرسام آور افزایش پیدا می کند، ولی در این کشور چه محصولی سرسام آور افزایش پیدا نکرده است؟
وقتی جهش قیمت خودرو خطرناک می شود
این کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: نگرانی من این است که قیمت خودرو به نقطه انفجاری برسد که بازار به نقطه ایستایی برسد و مردم نتوانند خرید کنند و تولید خودرو با مشکل مواجه شود. به نظر من، قیمت ها در بازار خودرو که به شکل افسارگسیخته بالا می رود، خطرناک است.
صدرایی ادامه داد: قیمت خودروی پژو ۲۰۷ که فاقد آپشن رفاهی خاصی است ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان در بازار است؛ یعنی مردماین خودرو را در بازار ایران ۱۷ هزار دلار می خرند. هر جای دنیا بروید و بگویید این خودرو با این مشخصات کیفی و این آپشن ها و با فناوری دو، سه دهه قبل با قیمت ۱۸ هزار دلار فروخته می شود، واقعا تعجب می کنند. ۱۸ هزار دلار قیمت یک خودروی با فناوری روز، دارای ۵ ستاره ایمنی با همه آپشن های رفاهی و ایمنی، کیفیت مونتاژ بالا، مصرف سوخت پایین و بسیاری مختصات دیگر است.
نتیجه معکوس عرضه خودرو در بورس
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، مشکل اصلی در بازار خودرو به اقتصاد کلان کشور برمی گردد. ممکن است وزیر صنعت سیاست گذاری های غلطی در این مدت در دستور کار قرار داده باشد؛ اما دیگر چاره ای نیست. اگر در این سیستم و خط مشی فعلی کشور، فاطمی امین را بردارید و وزیری با سطح بالاتر نیز بگذارید، روال همین است، زیرا تا مسائل اقتصاد کلان و نوسان قیمت ارز حل نشود و بازار ثبات نگیرد وزیر صنعت نمی تواند کاری کند. وزیر صنعت تلاش کرد با مسکن مقطعی عرضه خودرو به بورس کمی بازار را تعدیل کند که آن هم نتیجه معکوس داد.
صدرایی ادامه داد: شرایط کشور بحرانی است و قیمت های عجیب و غریب خودرو تبعات وضعیت بحران زده امروز است.