یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کشت علوفه هیدروپونیک

علوفه هیدروپونیک و کاربرد آن؟ بررسی قیمت علوفه هیدروپونیک ؟ دوره/کلاس آموزش کشت و تولید علوفه به روش هیدروپونیک ؟ ایا کشت علوفه به روش هیدروپونیک توجیه دارید؟

این موارد بخشی از این سوال های ایجاد شده در ذهن دامدار است که در زمان تهیه علوفه هیدروپونیک در ذهن آنها ایجاد می شود. در این قسمت سعی می کنیم به برخی از آنها پاسخ دهیم.

علوفه هیدروپونیک چیست؟

کشت به روش هیدروپونیک یکی از جدید ترین روش های کشاورزی است، در این روش خاک حذف می شود و ریشه ی گیاه مستقیم با آب در ارتباط خواهد بود البته این آب حاوی مواد مغذی است.

با استفاده از گلخانه هیدروپونیک این امکان را خواهید داشت که در تمام فصول سال اقدام به کشت محصولات مختلف کنید.

برخی از مزیت های کشت هیدروپونیک: کاهش آب مصرفی، جلوگیری از هدر رفت آب، بهبود کیفیت رشد، افزایش رشد گیاه، افزایش کیفیت محصول تولید شده و ...

مشکلات کشت هیدروپونیک

ایا کشت به روش هیدروپونیک می تواند در محصول تولید شده مشکلی را ایجاد کند؟ پاسخ این سوال منفی است، و نه تنها این نوع کشت مشکلی ندارد بلکه مزیت های بسیار زیادی را برای محصول ایجاد میکند.

علت کشت به صورت هیدروپونیک این است که بتوان مواد مغذی را که محلول در آب هستند مستقیم به ریشه ها رساند، چیزی که در حالت کشت خاکی به طور کامل امکان پذیر نیست. در واقع در حالت کشت هیدروپونیک ریشه ها دیگر در خاک نیستند، بلکه توسط آب احاطه شده اند و در اب نیز محلول غذایی حل شده، که به واسطه مایع بود آب، تمام ریشه درگیر خواهد شد و در نتیجه درصد جذب مواد غذایی توسط ریشه افزایش خواهد یافت.

علت اینکه در کشت هیدروپونیک شاهد بهبود کیفیت رشد، افزایش رشد و افزایش کیفیت محصول هستیم به همین دلیل است که در بالا به آن اشاره شد. لذا مشاهده می کنید کشت به صورت هیدروپونیک نه تنها ایراد نیست بلکه مزیت است.

برای رشد هر گیاه ما به 3 عامل نیاز داریم: نور، شرایط آب و هوایی مناسب، مواد مغذی مناسب. کشت در محیط گلخانه هیدروپونیک به ما کمک می کند تا شرایط اب و هوایی را به راحتی شبیه سازی کنیم، لذا برای گیاه تابستان و زمستان و بهار فرقی نمی کند.

با استفاده از نور مصنوعی می توان نور با کیفیت بالایی را به گیاه تاباند، حتی در شب که نوری وجود ندارد، لذا نیازهای نوری گیاه را می توان به نحو احسن برطرف کرد.

مورد اخر بحث مواد مغذی است که با استفاده از حل کردن مواد غذایی در آب و انتقال آن به ریشه های گیاه میتوان نیازهای غذایی گیاه را نیز برطرف نمود. یعنی با مدیریت صحیح می توان کشتی به مراتب بهتر و برتر از کشت خاکی بدست آورد.

گلخانه هیدروپونیک

هزینه های تولید علوفه هیدروپونیک

هزینه های تولید علوفه به روش هیدروپونیک شامل دو قسمت است، یک هزینه اولیه ساخت سیستم، دو هزینه های جاری برای تولید علوفه. هزینه اولیه ساخت سیستم که فقط یکبار صورت می گیرد و بسته به ابعاد سیستم، میزان برداشت و ... این مبلغ می تواند متغییر باشد.

هزینه ای که شما برای احداث و خرید دستگاه تولید علوفه می کنید در واقع بابت این است که عملکرد اپراتوری و کشت شما به صورت اتوماسیون و به اسانی انجام شود. مثلا کارهایی مثل ابیاری اتوماتیک، تهویه و سیرکوله اتوماتیک، قفسه بندی مناسب و استفاده از ارتفاع، نور مصنوعی اتوماتیک و ... به طور خودکار انجام می شود.

هزینه های جاری شامل هزینه بذر، آب و برق، هزینه کارگر و هزینه محلول غذایی است. اما بریم سراغ بررسی این هزینه ها تا ببینیم آیا مجموع این هزینه ها زیاد است یا کم.

قیمت علوفه هیدروپونیک

هزینه آب و برق در این سیستم بسیار کم است، در واقع می توان گفت در این سیستم میزان برق مصرفی بسیار ناچیز است یعنی برق تکفاز مسکونی برای سالن کشت علوفه هیدروپونیک جوابگو است. در واقع در دستگاه تولید علوفه شما قطعه پر مصرف ندارید، به عنوان مثال در نظر بگیرید یک منزل مسکونی دارای تلویزیون، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، کامپیوتر، روشنایی و ... کلی وسیله ی دیگر است. اما این سیستم تنها قطعه پر مصرف اش یک پمپ اب است که برای آبیاری استفاده می شود و آنهم هر دو ساعت به مدت 30 ثانیه روشن می شود. یعنی برق مصرفی یک دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک از برق مصرفی یک منزل مسکونی بسیار کمتر است.

برای آب هم به همین صورت، مثلا در کشت خاکی بخشی از آب جذب گیاه شده، بخشی تبخیر میشود و بخشی دیگر جذب زمین می شود، یعنی درصد بالایی از آب مصرفی اصلا برای گیاه استفاده نمیشود.

اما در کشت هیدروپونیک این آب دقیقا متناسب با نیاز گیاه است، از طرفی در صورت وجود پس آب به راحتی می توان این پس آب را جمع کرد و از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

از طرفی چون میزان مصرف آب متناسب با نیاز گیاه است و هدر رفت آب نداریم و همچنین مواد مغذی در آب حل می شوند یعنی هدر رفت مواد مغذی هم نخواهیم داشت.

یعنی با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهیم شد که هزینه فراوری بذر علوفه بسیار ناچیز است و بخش اصلی هزینه همان هزینه بذر است، لذا به جای اینکه بذر را به طور کامل یا اسیاب شده جلو دام بریزیم بهتر این است که اجازه دهیم فراوری شود.

قیمت علوفه هیدروپونیک

معایب و مزیت های علوفه هیدروپونیک

پس از بررسی هزینه های کشت علوفه هیدروپونیک اکنون به این موضوع می رسیم که ایا علوفه هیدروپونیک خوب است یا بد. در محیط مجازی مقالات و آزمایشات بسیار زیادی انجام شده که نشان از تاثیر علوفه تازه بر بدن دام و همچنین میزان ارزش غذایی این علوفه دارد.

خوب قبل از هرچیز بذارید ببینیم که دستگاه علوفه هیدروپونیک چه کار می کند؟ این دستگاه در واقع معجزه نمیکند و یک محصول ناشناخته تولید نمی کند، در واقع فقط و فقط وسیله ای است برای راحتی کشاورز که راحت ابیاری کند، راحت در طبقات کشت کند و راحت مدیریت کند.

از همین رو یک محصول عجیب تولید نمی شود و این نوع رشد بذر مربوط به ذات بذر است یعنی اگر بذر در این شرایط رشد می کند به دلیل خاصیتی است که خالق آن در این بذر قرار داده است. عبارت هیدروپونیک در جلو اسم علوفه فقط به این معناست که ریشه بذر در آب و در ارتباط مستقیم با محلول غذایی است.

علوفه هیدروپونیک یا علوفه تازه

این علوفه همان علوفه تازه موجود در طبیعت است با این تفاوت که دام به جز قسمت سبز رنگ بذر جوانه زده را نیز مصرف میکند، این بذر جوانه زده، خود به عنوان یکی از منابع انرژی در زنجیره غذایی انسان به شمار می آید.

یعنی وقتی دام علوفه هیدروپونیک را مصرف می کند، یک منبع غذایی را دریافت میکند که انزیم های آن آزاد شده و آماده جذب توسط بدن دام می باشد.

زمانی که دامدار در جیره غذایی دام بذر جو یا گندم خام را قرار می دهد، به طور کامل توسط بدن دام جذب نمیشود که با بررسی سرگین دام متوجه می شویم درصد بالایی از این بذر ها دفع شده اند. همچنین در صورتی که بذر ها را کاملا آسیاب کنیم، درصد جذب این بذر کمتر از حالتی است که بذر جوانه زده.

علوفه هیدروپونیک

کشت بذر به صورت هیدروپونیک باعث می شود که آنزیم های آن آزاد شود و در نتیجه درصد جذب آن توسط بدن دام افزایش پیدا کند.

برای اطلاعات بیشتر از دستگاه کشت علوفه هیدروپونیک وارد شوید: علوفه هیدروپونیک

جمع بندی سیستم های کشت علوفه

در مطالب بالا تا حدودی توانستیم علوفه هیدروپونیک را باز کنیم، علاوه بر آنالیز غذایی علوفه هیدروپونیک، آزمایش های عملی و علمی توسط سازمان های بین المللی صورت گرفته که به زبان انگلیسی در اینترنت موجود می باشد.

دقت کنید اگر بذر در زمان کشت و رشد زیاد آبیاری شود ترشیده شده و بوی بدی میگیرد و باعث می شود دام آن را مصرف نکند.

هدف از دستگاه تولید علوفه تولید خوراک دام و با کیفیت بالا است، یعنی شما باید دنبال کیفیت باشید نه کمیت، به همین دلیل دنبال وزن نباشید و همین که رشد بذر به حد مناسب رسید آن را از دستگاه خارج و به محل مصرف منتقل کنید.

مثلا از ابتدای کشت تا زمان برداشت نباید بیشتر از 5 تا 7 روز شود، لذا در زمان برداشت با خط کش به جان علوفه ها نافتید و در حال متر کردن ارتفاع نباشید.

کشت عمودی در گلخانه هیدروپونیک

یکی از مزیت های سیستم های کشت علوفه هیدروپونیک یا کشت عمودی استفاده از سینی کشت استاندارد است.

این سینی که محصول گروه تولیدی نوین جوانه است باعث شده جمع آوری پس آب حاصل از تولید علوفه و جلوگیری از ریزش آب طبقاتی بالایی در سیستم کشت عمودی بر روی طبقات پایین و یا جلوگیری از ریزش آب بر روی قفسه ها و زمین شده است.

با استفاده از این سینی کشت این امکان را داریم که هم بذر بیشتری در داخل سینی کشت بریزیم و هم پس آب را جمع کنیم و از طرفی امکان انتقال آلودگی از یک سینی به سینی دیگه به نزدیک صفر خواهد رسید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/USsMetv8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه