یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اصول نگارش پروپوزال به زبان ساده ، چگونه یک پروپوزال حرفه ای بنویسیم؟

در این مقاله آموزشی قصد داریم که اصول نگارش پروپوزال را به گونه ای ساده و روان تشریح نماییم. پروپوزال در واقع همان فصل اول پایان نامه است که دارای قواعد خاص خود می باشد. برای جواب دادن به این سوال که چگونه یک پروپوزال حرفه ای بنویسیم؟ بایستی قدم به قدم پیش برویم. سوالات زیادی از قبیل اینکه در پروپوزال به چه مسائلی باید پرداخت شود؟ ، در پروپوزال چه چیزهایی باید نوشته شود؟ و پروپوزال باید چند صفحه باشد؟ در ذهن دانشجویان جاری می باشد که در این مقاله تا حد امکان به آنها پاسخ داده می شود. البته برخی سوالات مانند تعداد صفحات یک پروپوزال جواب معینی ندارد زیرا بر اساس چگونگی پرداختن به مطالب می تواند تغییر کند.

اصول و قواعد پروپوزال به زبان ساده

انتخاب موضوع پایان نامه

بر اساس اصول نگارش پروپوزال در اولین مرحله از شروع هر پایان نامه بایستی به انتخاب یک موضوع بپردازیم. یک دانشجو برای جهت انتخاب موضوع برای انجام نگارش پروپوزال باید با استاد راهنمای خود مشورت نماید. انتخاب موضوع را می توان مهمترین بخش از یک پایان نامه برشمرد. دلیل اهمیت بالای انتخاب موضوع این مورد است که تمام بخش های پایان نامه بایستی بر اساس موضوع انتخابی نگارش شوند. دانشجو باید در انتخاب موضوع نهایت دقت را به خرج دهد. چنانچه یک موضوع قابلیت پیاده سازی نداشته باشد می تواند کل زحمات دانشجو را هدر دهد و در نهایت پایان نامه به سرانجام نرسد. جهت به دست آوردن یک موضوع مناسب می توان با مطالعه مقالات معتبر خارجی ایده های بسیار خوبی به دست آورد.

لزوم رعایت اصول نگارش پروپوزال از ابتدا تا انتها

پروپوزال از بخش های مختلفی تشکیل شده است که باید طبق اصول نگارش پروپوزال قدم به قدم پیش رفت. در مرحله اول بایستی فرم پروپوزال را دانلود نماییم. در فرم مورد نظر ابتدا باید مشخصات فرد و استاد راهنما درج گردد. سپس موضوع به فارسی و انگلیسی باید نوشته شود. پس از انجام کارهای اولیه نوبت به بیان مسئله می رسد. بیان مسئله بایستی از کل به جزء نگارش شود. در بیان مسئله نیاز است که به صورت پاراگراف به پاراگراف رفرنس های مطالب ذکر گردند و تمامی مقالات نیز باید به روز باشند. در ضمن چند پاراگراف پایانی باید از دید خود دانشجو نگارش شود. در این چند پاراگراف، دانشجو بایستی توضیح دهد که چالش ها و مشکلات موجود به چه صورت هستند و چه وظایفی را در قبال مشکلات انجام خواهد داد.

از ابتدا تا انتها با رعایت اصول و قواعد پروپوزال

اهمیت و ضرورت پژوهش

دومین بخش بر اساس اصول نگارش پروپوزال، اهمیت و ضرورت پژوهش و انجام تحقیق می باشد. برای اینکه از اهمیت و ضرورت کاری که قصد انجام آنرا داریم اطلاع پیدا کنیم، بایستی حتما آمار و ارقام ارائه دهیم. در این مرحله نیز باید از کل به جزء عمل کنیم. تمامی آمار، ارقام و ادعاها می بایست دارای رفرنس معتبر باشند و این رفرنس ها در انتهای پاراگراف مربوطه درج گردند.

پیشینه پژوهش

در بخش سوم از پروپوزال نویسی نوبت به نگارش پیشینه پژوهش می رسد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این بخش بایستی تمام مطالعاتی که در گذشته درباره موضوع انتخابی صورت گرفته شده را مورد بررسی قرار داد. هر فردی که این بخش را مطالعه کند به این مسئله واقف خواهد شد که موضوع پایان نامه آنقدر مهم بوده است که قبلا پژوهشگران دیگری نیز به آن پرداخته اند و حالا دانشجو به جهت تکمیل مطالعات گذشته قصد انجام یک پژوهش جدید را دارد. جهت تکمیل این بخش بایستی چندین مقاله داخلی و خارجی در رابطه با موضوع پایان نامه مطالعه گردد.

برای بخش پیشینه پژوهش بایستی دقیقا از قسمت چکیده (abstract) مقالات داخلی و خارجی استفاده گردد. چکیده شامل چهار بخش اساسی هدف و اهمیت کار، روش انجام کار، یافته ها و نتیجه کار می باشد. در بخش پیشینه پژوهش معمولا بایستی به پنج عدد مقاله داخلی و پنج عدد مقاله خارجی اشاره گردد. منابع این مقالات نیز حتما در پایان پروپوزال و در بخش منابع بایستی درج شوند. بسیار بهینه است که پیشینه پژوهش نیز جدید باشد و در چند سال اخیر انجام شده باشد.

جنبه نوآوری و جدید بودن پژوهش

در این بخش از پروپوزال بایستی به جنبه های نوآوری و جدید بودن یک پژوهش بپردازیم. این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است و نشان دهنده این مسئله است که پژوهش مورد نظر دارای نوآوری می باشد و سایر پژوهش ها به این جنبه ها نپرداخته اند. یکی از بخش های حساس از دید داورها همین جنبه نوآوری پژوهش می باشد. به همین دلیل بایستی به گونه ای توضیح داد که مشخص شود پژوهش مورد نظر جدید و خلاقانه است.

اهداف، سوالات و فرضیات پژوهش

سه بخش مهم هر پروپوزال را اهداف، سوالات و فرضیات تشکیل می دهند که بر اساس اصول نگارش پروپوزال این سه بخش حتما بایستی با یکدیگر وابسته بوده و به طور کامل در ارتباط باشند. اهداف پژوهش در هر رشته به صورت های مختلفی نوشته می شود و قوانین خاص خود را دارد. در پروپوزال دو هدف اصلی و فرعی پایه گذاری می شود که هدف اصلی موضوع پایان نامه می باشد. در ادامه بایستی به سوالات پژوهش بپردازیم. با توجه به اهدافی که در بخش قبل تعیین شده است باید این اهداف به صورت سوالی بیان گردند.

 در بخش بعدی نوبت به فرضیات پژوهش می رسد. فرضیه نویسی از دو بخش شامل فرضیات اصلی و فرضیات فرعی پژوهش تشکیل شده است. فرضیات بایستی به گونه ای طراحی شوند که پاسخی به سوالات باشند و با اهداف و سوالات در یک راستا حرکت کند. فرضیه یک جمله است که پژوهشگر فرض می کند که آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر و نهایتا در فصل پنجم به این نتیجه می رسد که فرضیه درست یا نادرست بوده است.

مواد و روش ها

بخش مواد و روش ها یکی از مهمترین بخش های پژوهش است. این بخش نشان می دهد که پژوهشگر برای اینکه ایده پژوهشی مد نظر خود را به اهداف مطالعه نزدیک کند بایستی چه مسیری را طی کند و از چه آزمایش ها و موادی باید استفاده کند. به صورت کلی این بخش روش کاری را مشخص می کند که باید انجام شود تا به اهداف مطالعه برسیم. بنابراین بسیار مهم است که این بخش را با دقت فراوان انجام داد. داوران به شدت بر روی این بخش حساس هستند، زیرا نشان دهنده این مورد است که آیا طرح مورد نظر قابلیت انجام شدن دارد و اینکه از چه تکنیک هایی استفاده می شود. اعتبار طرح در این بخش از پروپوزال مشخص می گردد.

درج منابع و مآخذ بر اساس اصول نگارش پروپوزال

در پایان هر پروپوزال بایستی منابع و مآخذ داخلی و خارجی را به شیوه مناسب نگارش نمود. بر اساس اصول نگارش پروپوزال هر عبارت و مطلبی که از مقالات و پژوهش های دیگر نقل می شود، بایستی در این بخش به منبع آن اشاره گردد. عبارات زمانی حائز اعتبار می گردند که به رفرنس های آنها اشاره شده باشد. در ادامه جدول زمانبندی انجام تحقیق بایستی درج گردد که در آن مراحل مختلف از زمان تصویب تا ارائه پایان نامه مشخص می شود. در انتها نیز به هزینه های مختلف پایان نامه اشاره می گردد.

درج منابع و مآخذ بر اساس اصول نگارش پروپوزال

تفاوت پروپوزال و مقاله یا سمینار

در پاسخ به ابهاماتی همچون تفاوت پروپوزال و مقاله یا تفاوت پروپوزال و سمینار بایستی بدانیم که پروپوزال یک چراغ راه برای انجام پایان نامه می باشد که مسیر انجام یک پایان نامه را مشخص می کند. اما یک مقاله پس از انجام پایان نامه نگارش خواهد شد. در مقاله به اختصار به پژوهش انجام شده و نتایج به دست آمده پرداخته می شود. در سمینار نیز دانشجو به مطالعه مقالات و پژوهش های انجام شده می پردازد ولی کار جدیدی انجام نمی دهد. در سمینار بایستی به این موضوع پرداخت که در آینده می توان بر روی برخی موضوعات پژوهشی جدید فعالیت نمود.

سایت همیارپیپر بزرگترین سایت انجام پروژه پروپوزال در ایران :

سایت همیارپیپر با سابقه ای طولانی در انجام پروژه های مختلف از قبیل نگارش پروپوزال ، مقاله و تحقیق و کارهای دانشجویی میتواند گزینه مناسبی برای انجام پروژه شما عزیزان باشد.در این سایت تا کنون بیش از 10 هزار مقاله ، پروپوزال و پایان نامه انجام شده که نشان از اعتماد کاربران به آن دارد.جهت سفارش پروژه در این سایت میتوانید به تلگرام ، واتساپ ، ایتا یا روبیکای شماره 09129540122 مراجعه نمایید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4ef0hHiL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه