عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: خودرو در صورتی که در بورس به فروش برسد، قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت بازار خواهد داشت، سود مازاد نیز در اختیار خودروساز قرار می گیرد و واگذاری خودرو به قید قرعه که همراه با رانت است با هیچ منطقی سازگار نیست. فروش خودرو با قرعه کشی منطقی نیست و عرضه در بورس باید جایگزین سامانه یکپارچه شود.
به گزارش فرصت امروز به نقل از تسنیم، جعفر قادری، با توجه به زیان ۱۱۷ هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت گذاری دستوری در خصوص عرضه خودرو در بورس به عنوان راهکاری برای توقف زیان دهی خودروسازان اظهار داشت: خودرو در صورتی که در بورس به فروش برسد، قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت بازار خواهد داشت، سود مازاد نیز در اختیار خودروساز قرار می گیرد و واگذاری خودرو به قید قرعه که همراه با رانت است با هیچ منطقی سازگار نیست.
وی منطقی ترین شیوه فروش را عرضه در بورس دانست و افزود: در صورتی که سود مازاد قابل توجهی از عرضه خودرو در بورس حاصل شود، می تواند در بخش تحقیق و توسعه و ارتقای دانش فنی و تکنولوژی تمامی خودروسازان مورد استفاده قرار بگیرد تا بدین ترتیب بر توان رقابتی آنها افزوده شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین با توجه به اختلالات فنی سامانه یکپارچه فروش، خطا در اعلام نتایج، تحمیل تعهداتی خارج از برنامه فروش به خودروسازان و بروز تاخیر در روند جذب نقدینگی به دلیل تبدیل فروش هفتگی به فروش ماهانه بر این نکته تاکید کرد که ضمن لزوم ایفای تعهدات قبلی در قبال برندگان قرعه کشی می بایست عرضه در سامانه یکپارچه متوقف و شیوه عرضه خودرو در بورس جایگزین آن شود و تداوم روشی که موجب ایجاد رانت برای عده ای است، به هیچ وجه عقلانی نیست.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی