در این گزارش قصد داربم برخی از متداول ترین روش ها را برای ایمن نگه داشتن داده های کسب و کار شما در اینترنت معرفی کنیم. وقتی نوبت به تجارت در فضای آنلاین می رسد، حفاظت از داده ها و اطلاعات محرمانه، امری ضروری و کلیدی است.
همه گیری کرونا یک همه گیری دیگر را در کسب و کار های آنلاین شکل داد. همه کسانی که در ابتدای آن نمایندگی آنلاین نداشتند مجبور شدند فورا تجارت خود را به دنیای دیجیتال منتقل کنند.
البته موضوع محافظت از کسب و کار ها در برابر سرقت داده ها همیشه مطرح بوده است، اما اکنون در دنیای پس از همه گیری، به دلیل نیاز روزافزون به استفاده از زیرساخت های عمومی دیجیتال، بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است.
رمزگذاری SSL
یکی از رایج ترین و اساسی ترین اقداماتی که یک کسب و کار می تواند برای ایمن سازی کانال های آنلاین خود انجام دهد، استفاده از گواهی SSL است.
این گواهینامه یک ارتباط رمزگذاری شده بین کاربر و سایت فراهم می کند. با کمک این گواهی، صحت سایت تایید می شود و کاربر می تواند بررسی کند که آن منبع واقعا متعلق به کدام شرکت است.
این گواهی توسط نهاد های ارائه گواهی معتبر ارائه می شود، اما می توان آن را از طریق ارائه دهنده خدمات میزبانی (هاست) نیز سفارش داد که این معمولا آسان تر و گاهی حتی ارزان تر است. علاوه بر این، از دیدگاه بازاریابی، سایت های دارای رمزگذاری SSL در اولویت موتور های جستجو و اعتماد کاربران هستند.
میزبانی امن
اقدام بعدی استفاده از هاست قابل اعتماد است. در اصل، میزبانی وب به افراد و سازمان ها اجازه می دهد تا وب سایت های خود را در اینترنت، در دسترس قرار دهند. سرویس های هاست قابل اعتماد باید به طور منظم نرم افزار های سیستمی را روی سرور های خود به روز کنند. همچنین دارای اقدامات امنیتی داخلی مانند تجزیه و تحلیل و قطع خودکار ترافیک مشکوک باشند.
یکی از معیار های مهم در انتخاب هاست باید کادری مجرب باشد. از این گذشته، متخصصان باید محیط میزبانی و پانل های دسترسی را به درستی پیکربندی کنند و همیشه در دسترس باشند و با پشتیبانی خوب، به شما در حل سریع مشکلات فنی کمک کنند.
به روز باشید
شرکت ها همچنین باید از پلاگین ها (افزونه ها)، کتابخانه ها، فریم ورک ها، CMS (سیستم مدیریت محتوا) و ماژول های شخص ثالث استفاده کنند، زیرا محصولات شناخته شده و محبوب تر از نظر امنیت کد، مورد بررسی بیشتری قرار می گیرند.
علاوه بر این، مهم است که این ابزار ها را به آخرین نسخه های منتشر شده به روز نگه دارید، زیرا به روز رسانی ها اغلب حاوی اصلاحاتی برای آسیب پذیری های قبلی شناخته شده هستند. به روز نگه داشتن نرم افزار به اندازه استفاده از فیلتر ترافیک، فایروال ها، رمز های عبور قوی و موارد دیگر مهم است.
محافظت خودکار در برابر محبوب ترین حملات
یکی دیگر از کار های مهم برای حفظ امنیت کسب و کار آنلاین، استفاده از روش های محافظت در برابر حملات محبوب از جمله حمله XSS است که به طور مستقیم امنیت داده های کاربر را تهدید می کند. همچنین اطمینان از ثبت دسترسی به منابع و نظارت بر رویداد های امنیتی نیز مهم است.
ابزار های آماده ای وجود دارند که محافظت اولیه در برابر حملات رایج مانند "mod_security" را فراهم می کنند. این ابزار ها ترافیک را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل می کنند و به شما امکان می دهند خدمات رسانی به درخواست های مشکوک و مخرب را رد کنید.
گزارش های این ابزار ها به مدیران وب سایت ها اجازه می دهد تا تمام فعالیت های موجود در منبع را ردیابی کنند و هر فعالیت مشکوکی را به سرعت شناسایی کنند.
رمزگذاری داده ها و پشتیبان گیری
فراموش نکنید که به طور منظم از وب سایت و تمام داده های مهم سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت حمله سایبری، به خطر افتادن و یا حذف آن ها، ضرر و زیان شما به حداقل برسد.
پشتیبان گیری نه تنها به بازیابی اطلاعات از دست رفته کمک می کند، بلکه به یافتن تفاوت بین نسخه فعلی داده ها و نسخه قبل از هک کمک می کند. پشتیبان گیری یک قانون اساسی برای عملکردی بدون خطا و ایمن سرویس است.
همچنین رمزگذاری پشتیبانی ها یکی دیگر از وظایف مهم است، زیرا گاهی اوقات دسترسی به نسخه های پشتیبان بسیار آسان تر از سایت واقعی است. اگر آن ها رمزگذاری شوند، به یک مانع اضافی برای یک هکر تبدیل خواهند شد.
رمز عبور و احراز هویت دو مرحله ای
شرکت ها همیشه باید مطمئن شوند که رمز های عبور به طور دوره ای تغییر می کنند و به اندازه کافی پیچیده هستند. علاوه بر گذرواژه ها، اجرای احراز هویت دو مرحله ای نیز می تواند برای کمک به حفظ امنیت حساب های شما بسیار مهم باشد و لایه دیگری از محافظت را ارائه دهد. همیشه مراقب رمز های عبور خود باشید و مکرراً آن را تغییر دهید.
نویسنده و مترجم: سید حسین موسوی