در مطالب پیشین به 22 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار اشاره کردیم و حال به ادامه آنها می پردازیم.
23-با مدیر خود در رابطه با امکان کاهش ساعت کار، به گفت وگو بپردازید
این امر احتمال دارد که شما بتوانید زودتر از زمان مقرر، تمامی اقدامات خود را به پایان برسانید. تحت این شرایط ماندن در شرکت تنها اتلاف وقت خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا با مدیر خود در این رابطه صحبت کنید. همچنین انجام برخی از کارها به شیوه دورکاری نیز به کاهش اتلاف وقت و حفظ انرژی شما کمک خواهد کرد.
24-مرحله ای کردن انجام کارها را کنار بگذارید
این امر که یک فعالیت یک ساعته را به چهار زمان 15 دقیقه ای تقسیم کرده و در میان آن فعالیت های دیگری را انجام دهید، باعث خواهد شد تا تمرکز لازم برای انجام آن فعالیت شکل نگیرد. نتایج آمارها در این رابطه حاکی از آن است که افراد تحت این شرایط حتی به زمان بیش تری نیز احتیاج خواهند داشت و معمولا کیفیت کار آنها با افتی شدید مواجه خواهد شد. به همین خاطر بهتر است تا یک فعالیت را به صورت کامل به پایان رسانده و سپس به دنبال اقدامی دیگر باشید.
مطلب مرتبط: 101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار(3)
25-گذشته را رها سازید
تا زمانی که بخواهید اتفاقات گذشته را دائما مورد مشاهده قرار دهید، زندگی شما با ترس و ناامیدی همراه خواهد بود. به همین خاطر تنها کافی است تا آن را برای یک بار مورد ارزیابی قرار داده و پس از استخراج نکات مفید، آن را به طور کامل رها سازید. همچنین لازم است تا زندگی خود را از حالت روزمرگی خارج کرده و با این اقدام اشتیاق خود را برای ادامه فعالیت های خود حفظ کنید. بدون شک هنگامی که روحیه بهتری را داشته باشید، پیگیری کارها نیز بهتر اتفاق خواهد افتاد و افراد زمان کم تری را تلف خواهند کرد.
26-از تکنیک پومودورو استفاده کنید
این تکنیک از روش های بسیار موثر در زمینه مدیریت زمان محسوب می شود که در آن عنوان می شود که به ازای هر 25 دقیقه فعالیت، شما به پنج دقیقه استراحت نیاز خواهید داشت. در این رابطه وجود زمان سنج ضروری است تا لحظات از دست شما در نرفته و بتوانید درست طبق اصول این فن رفتار کنید. به هر یک از 25 دقیقه ها به همراه پنج دقیقه استراحت آن، یک پومودورو گفته می شود که لازم است تا پس از چهار پومودورو یک استراحت طولانی تر به مدت 20 دقیقه داشته باشید. با انجام این اقدام در پایان روز میزان خستگی به مراتب کم تری را مشاهده خواهید کرد و قادر به انجام بهتر کارهای خود خواهید بود.
مطلب مرتبط: 101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (2)
27-از روش ساینفلد استفاده کنید
جری ساینفلد یکی از مشهورترین کمدین های تاریخ آمریکا محسوب می شود. وی برای موفقیت در کار خود یک زنجیره عادت را ایجاد کرد که در آن مجبور بود تا هر روز حداقل یک جوک مناسب را به دفتر خود اضافه کند. همین امر نیز باعث شد تا وی در مدت یک سال، به مجموعه بلندی از جوک هایی دست پیدا کند که کمک بسیاری برای اجراهای او محسوب می شد. به همین خاطر شما نیز می توانید با تعیین اهداف روزانه و زنجیره و یا زنجیره های عادت برای خود، به انجام حتمی کارها و عدم به تعویق انداختن آنها کمک کنید. فراموش نکنید که حتی اقدامات ساده ولی مستمر، در نهایت به نتیجه و دستاوردی بزرگ تبدیل خواهد شد.
ادامه دارد ...