بازاریابی همواره در حال توسعه است و محتوا و مضمون تنها به این حوزه محدود نمی شود. امروزه تیم بازاریابی در این عرصه پیشرو است، اما تقریباً تمامی بخش های دیگر در شرکت شما از محتوایی که تیم بازاریابی می سازد بهره مند می شوند؛ به خصوص بخش فروش.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
چرخه فروش بیشتر شرکت ها معمولاً طولانی و کند پیش می رود، به خصوص اگر تیم فروش به صورت پیوسته در حال پاسخگویی به سؤالات بی پایان مشتریان از طریق تلفن یا ایمیل باشد. پاسخگویی به سؤالات تکراری خسته کننده است و در آمار فروش شما نتیجه منفی خواهد داشت.
نماینده های فروش معمولاً در شرایط باخت-باخت قرار می گیرند؛ بدین معنا که یا مجبور می شوند چند سؤال مشتری را پاسخ دهند و منتظر بمانند در پیگیری بعدی سؤالات بیشتری بپرسد -که این خود سبب اتلاف وقت می شود- و یا می توانند تمامی سؤالات مشتری را در یک ایمیل یا تماس تلفنی طولانی پاسخ دهند که در این صورت نیز احتمال دلسردشدن و ترساندن مشتری از معامله به وجود می آید و منجر به آسیب رابطه میان مشتری و شرکت می شود و در نهایت روش شما بی نتیجه می ماند.
با در اختیار داشتن محتوای مناسب، نمایندگان فروش می توانند به سؤالات مشتریان به صورت دقیق تری پاسخ دهند. مقالات نوشته شده توسط مشتریان یا همکاران قبلی و یا پست هایی که در وبلاگ خود قرار می دهید، بسیار عمیق تر از چند خط ایمیل به موضوعی می پردازند. به علاوه با پخش و ارسال این منابع مطمئن می شوید تمامی مشتریان شما پیغام های یکسانی دریافت می کنند و می توانند با استفاده از این اطلاعات با دیگر مسئولین شرکت خود در مورد انجام معامله با شما تصمیم گیری کنند.
اگر شما نیز آماده استفاده از محتوا و مضمون به عنوان اهرمی برای فروش بیشتر هستید، به استراتژی های توصیه شده در زمینه های همسوسازی بخش های فروش و بازاریابی، ایجاد محتوای درست و ترغیب تیم خود در جهت افزایش فروش شرکت توجه کنید.
1- یادداشت برداری از نکات و محتوای مهم را تبدیل به عادت کنید
نمایندگان فروش شما بهترین پژوهشگر های تان نیز هستند و گاهاً در حین مصاحبه با خریداران یا همکاران، نکات و راه حل های بسیار مفیدی کشف می کنند که به ایجاد هرچه بهتر محتوای شرکت کمک می کند، اما تنها در صورتی این اتفاق امکان پذیر است که نمایندگان شما از این نکات و موارد یادداشت برداری کنند.
نمایندگان فروش باید عادت کنند سؤالات و شکایات مکرر و دیگر نکات مفید در تولید محتوا را یادداشت کنند. احتمالاً آنها در حال حاضر مشغول به کاری مشابه مانند الگوبرداری از سؤالات مکرر و تغییر آنها در موارد موردنیاز هستند. حال نکته اینجاست که باید این اطلاعات را با دیگران نیز شریک شوند. هرگاه در حین مصاحبه با مشتریان شرکت، ایده یا فکر به خصوصی در مورد محتوا به ذهن شان خطور می کند، باید آن را یادداشت کنند و در جلسه بعدی با دیگران به اشتراک بگذارند.
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید
2- برای بخش فروش و بازاریابی میزگردی درست کنید
اگر بخش فروش اطلاعات و ایده های مفید خود را با بخش بازاریابی به اشتراک نگذارد، نخواهد توانست این ایده ها را به محتوای واقعی تبدیل کند.
اطلاعات تنها در صورتی مؤثر و مفید هستند که آنها را به واقعیت بدل کنیم. دو بخش بازاریابی و فروش را در یک اتاق قرار دهید تا شروع به ایده پردازی، اولویت بندی نیا زها و ساخت محتوا کنند. آنها را تشویق کنید با آمادگی کامل در جلسه شرکت حضور یابند -تحقیق و تجسس در مورد نکات مورد بحث در میزگرد می تواند یکی از راه های آمادگی باشد- تا بتوانند از زمان مشترک خود به نحو احسن استفاده کنند.
3- درگیر ساختن بخش فروش در خلق محتوا
صرفاً کسانی که نیاز به تولید محتوا دارند نمی توانند نویسندگان خوبی باشند و این موضوع کاملاً طبیعی است. نمایندگان فروش شرکت باید در تولید محتوا نیز دستی داشته باشند، زیرا آنها هستند که با مشتریان دست و پنجه نرم می کنند و به سؤالات شان پاسخ می دهند؛ در نتیجه می دانند استفاده از چه جواب هایی می تواند مشتریان را راضی نگاه دارد.
از روند استخراج آگاهی و دانش موردنیاز در تولید محتوا استفاده کنید و مطمئن شوید پیش از تأیید نهایی، نمایندگان فروش نگاهی به آن می اندازند تا از انعکاس دانش خود در محتوای شرکت اطمینان حاصل کنند. این کار به نمایندگان فروش اجازه می دهد «برند» مخصوص خود را بسازند، برای خود اعتبار کسب کنند و در آینده سبب جلوگیری از ایجاد مشکلات مربوط به اعتماد شوند.
4- ایجاد کتابخانه منبع
ممکن است به این مسئله خیلی اهمیت ندهید و آن را مؤثر ندانید، اما جمع آوری تمامی منابع از جمله نوشته های وبلاگ، نوشته های مهمانان، کتاب های راهنما، ویدئوها و آرشیوی از معاملات گذشته شرکت می تواند موجب صرفه جویی در وقت نمایندگان فروش هنگام ارائه اطلاعات به مشتریان شود. همین امر سبب افزایش سرعت عمل و در نتیجه آمار فروش شرکت خواهد شد.
داشتن کتابخانه جامع به این معناست که تیم فروش همواره دسترسی به محتوا و اطلاعات به دست آمده توسط تیم بازاریابی را خواهد داشت. کتابخانه را به چند قسمت تقسیم کنید: براساس محتوا و موضوع، مراحل مختلفی که خریدار باید سپری کند، اشخاص و سؤالات مکرر. با این کار نمایندگان فروش دسترسی لازم به اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت.
5- همواره امکان ارتباط را مهیا کنید
تیم های بازاریابی و فروش باید به همکاری با یکدیگر به صورت پیوسته ادامه دهند، به خصوص زمانی که حین صحبت با مشتری، ایده های جدیدی به ذهن شان خطور می کند. هیچ کدام از این دو تیم به تنهایی نمی توانند در رشد فروش شرکت تأثیر بسزایی داشته باشند. محتوا همواره در حال تغییر است و همیشه اطلاعات، تکنولوژی و سؤالات جدیدی در حال ایجاد هستند. برای حل و عبور از این مشکلات، دو تیم بازاریابی و فروش باید به صورت پیوسته با یکدیگر همکاری کنند.
از تشکیل جلسات میزگرد به صورت مداوم اطمینان حاصل کنید تا بازاریابان همواره در جریان سؤالات جدید قرار بگیرند و نمایندگان فروش نیز بتوانند تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهند. همچنین محیطی را برای این دو گروه مهیا کنید تا بتوانند خارج از اتاق جلسه نیز با یکدیگر در ارتباط باشند. اگر در شرکت خود از نرم افزار به خصوصی مانند «اسلک(Slack)» برای برقراری ارتباط میان کارمندان استفاده می کنید، با ایجاد کانال های مخصوص این دو تیم شرایطی را مهیا کنید تا آنها بتوانند سؤالات، ایده ها و مشکلات احتمالی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
حفظ انگیزه و اعتماد به نفس در فروشندگی کار آسانی نیست؛ به خصوص اگر منبع کمکی نداشته باشید. برای هموار ساختن این مسیر می توانید از همان ابتدای کار تیم فروش را در تولید محتوا شرکت دهید. این پنج توصیه را در شرکت خود اجرا کنید تا از زمان و استعدادهای موجود در شرکت خود بهترین بهره را ببرید، فروش را افزایش دهید و به اهداف تان دست یابید.