ك طراح مشهور لوگو كه در دوران حرفهای خود چند اشتباه را مرتكب شده، اكنون قصد ارائه 10 نكته آموزشی برای طراحی لوگو را دارد كه در زیر به اختصار توضیح داده شدهاند.
1- لوگو حتما نباید كار و فعالیت یك شركت را شرح دهد.
حتی لوگوی رستورانها هم نباید لزوما غذا را نشان بدهد. البته لوگوی دندانپزشكیها و مبلفروشیها نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
مرتبط بودن یك لوگو با كار و فعالیت یك شركت حتما به معنای بهتر بودن آن كمپانی نیست. بهعنوان مثال، لوگوی مرسدس یك خودرو نبوده و لوگوی خطوط هواپیمایی Virgin Atlantic نیز یك هواپیما نیست.
در لوگوی Apple نیز تصویر یك كامپیوتر مشاهده نمیشود.
2- هر لوگویی نیاز به یك نماد ندارد.
گاهی اوقات یك مشتری فقط به یك wordmark (علامت متمایزكننده) حرفهای برای متمایز كردن كسب و كار خود از دیگران احتیاج دارد. از پرسیدن درباره ایده و تفكر او ترس به دل راه ندهید.
3- طراحی لوگو یک فرآیند دو طرفه است.
به یاد داشته باشید كه شاید همهچیز به مذاق شما خوش نیامده و مطلوب شما واقع نشود. مشتریانتان شاید چیزی از شما بخواهند كه با آن مخالف هستید. در این صورت، سعی كنید آنچه را آنها میخواهند برآورده كرده و سپس طرح اصلاحی خود را پیشنهاد دهید. در ادامه حتما دلیل آن را بیان كنید. به این ترتیب احتمال مقاومت آنها در مقابل پیشنهاد شما كمتر خواهد بود.
4- لازم نیست پیكاسو باشید.
برای درك فواید طراحی آرم حتما نباید هنرمند باشید. ایدهها سریعتر از مانیتور میتوانند روی كاغذ جاری شوند و فرآیند صحیح و خطا را تجربه کنند.
5- وعده بیاساس ندهید.
اگر مطمئن نیستید كه انجام یك كار چقدر طول میكشد، وعده طولانیتری را بدهید. پروژههای طراحی، قالبی شبیه به كار ساختمانی دارند و شما باید قطعات كوچك فراوانی را برای ارائه یك طرح بزرگتر كنار همه بچینید.
در نظر داشته باشید که موانع میتوانند در هر زمان بر سر راه به وجود بیایند.
6- تغییر رویكرد را به صنعت مد بسپارید.
گرایشها همچنان در حال تغییر بوده و البته این روند در دنیای مد و لباس قابل قبول است، اما در رابطه با موضوع هویت برند، عمر طولانی، كلید رسیدن به موفقیت خواهد بود.
7- ابتدا با رنگ مشكی شروع كنید.
با پرداختن به رنگ در مرحله آخر، شما روی ایده تمركز میكنید. هیچ مقدار شیب یا هیچ نوع رنگی نجاتبخش یك علامت با طراحی ضعیف نخواهد بود.
8- کار خود را درست ادامه دهید.
اگر برای یك وكیل لوگو طراحی میكنید، رویكرد جالبی را پیش بگیرید. برای كودك هم شوخی را وارد كار کنید تا موفق شوید.
9- یك لوگوی ساده به تشخیص و شناسایی كمك میكند.
حفظ سادگی طراحی یك لوگو اجازه انعطافپذیری سایز را به آن میدهد. در حالت ایدهآل، طراحی شما باید حداقل حدود یك اینچ فضا بدون در نظر گرفتن جزئیات را اشغال كند.
با نگاهی به لوگوهای شركتهای بزرگ مثل میتسوبیشی، سامسونگ و Fedex درمییابیم كه لوگوهایشان ساده به نظر رسیده و به همین دلیل تشخیص آنها آسانتر از بقیه است.
10- یك نكته را به یاد داشته باشید.
نكته مهم و پایانی این است كه كاری كنید تا مشتری فقط با داشتن یك نكته درباره دیزاین در ذهن خود از شما جدا شود. همه لوگوهای قوی فقط یك ویژگی منحصر به فرد دارند كه به برجستهشدنشان كمك میكند.