واحد امور مالی بریتانیا به تازگی یک رده بندی از تأثیرگذارترین برند های تجاری دنیا منتشر کرده است. براساس این رده بندی، یک شرکت تولید اسباب بازی به نام تجاری لگو با پیشی گرفتن از والت دیزنی، بیشترین سهم بازار جهانی را از آن خود کرده است. برند تجاری گوگل در این طبقه بندی در رتبه دوم قرار گرفته است.
برند تجاری لگو با پیشی گرفتن از والت دیزنی، برای هیچ کس جای صحبت باقی نگذاشت. این برند تجاری در طبقه بندی برند های تجاری در سال 2015 از والت دیزنی شکست خورده بود اما درست یک سال بعد توانست این شکست را با رسیدن به نخستین رتبه و کسب عنوان قدرتمندترین نام تجاری، جبران کند.
دفتر امور مالی بریتانیا همه ساله برند های تجاری را در سطح بین المللی و براساس میزان تأثیر آنها در بازریابی جهانی طبقه بندی می کند. طبق این طبقه بندی در سال گذشته نام تجاری لگو بیشترین تأثیر را در بازار جهانی داشته است. این شرکت به وسیله مشارکت هایی که تحت عناوین لگوی هری پاتر، لگوی بت من و لگوی جنگ ستارگان داشته، توانسته است عنوان قدرتمندترین برند تجاری سال را از آن خود کند.
نکته جالب توجه اینجاست که استاروارز در سال 2015 از والت دیزنی که برند تجاری نمونه سال 2015 شناخته شد حمایت می کرد و توانست این برند تجاری را نیز که از سال 2012 همواره جایگاه خود را در ردیف اول طبقه بندی حفظ کرده بود برنده این رقابت کند.
طبق پیش بینی های دفتر امور مالی بریتانیا، نخستین مشارکت این نام تجاری تحت عنوان لگوی بت من، در فیلم مرد عنکبوتی در فوریه 2017 به نمایش گذاشته می شود. همچنین مشارکت دیگر او در فیلم هری پاتر نیز هم اکنون در حال انجام است.
این مشارکت ها به افزایش درآمد شرکت لگو که پیش از این نیز در ردیف پردرآمدترین شرکت ها قرار داشت در سطح وسیعی کمک خواهد کرد. برند دادن و نمایش این نام تجاری به کودکان و بزرگسالان قدرت این برند را طی سال های آینده و در سطح جهانی چند برابر خواهد کرد.
معیار موفقیت تنها قدرت مالی نیست
دفتر امور مالی برای انجام این طبقه بندی معیارهای متفاوتی را مدنظر قرار می دهد و تنها به ارزش نام های تجاری که اغلب بر پایه سرمایه گذاری و نتایج مالی آنها حاصل می شود توجه نمی کند، بلکه یکی از محصولات برجسته آن شرکت را که در ماه های اخیر تولید و به بازار عرضه شده مدنظر قرار داده و براساس سهم اقتصادی آن در بازار نسبت به ارزش برند تجاری مورد نظر، قدرت عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار می دهد.
طبق نظر اقتصاددانان، سرمایه عامل همیشگی موفقیت نیست، به طوری که شرکت لگو در بازار بورس و در طبقه بندی ها از لحاظ ارزش گذاری بورس در ردیف 196 قرار دارد، درحالی که شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی که همواره در جایگاه اول ارزش گذاری های بورس قرار دارند، در طبقه بندی برند های تجاری تأثیر گذار جایگاه قابل توجهی ندارند. تنها شرکتی که در زمینه تکنولوژی فعالیت کرده و در این طبقه بندی قرار داده شده شرکت گوگل است. (گوگل و نایک هر دو در مقام دوم قرار دارند)
یک نام تجاری قدرتمند می تواند ارزش های یک شرکت را در مواجهه با تلاطم ها و عدم ثبات بازار یا چالش های اقتصادی حفظ کند. دو شرکت سامسونگ و ولز فارگو که یکی از شرکت های خدمات مالی و بانکداری بزرگ آمریکاست با آنکه سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتند اما همچنان تمام دنیا شاهد مقاومت و تداوم فعالیت های آنها در بازار بود و همین امر قدرت یک نام تجاری را در زمان بحران ثابت می کند. اما نام های تجاری که قدرت خود را در بازار اثبات نکرده و درواقع هنوز بی نام و برند مانده اند، شکست یا ضعف در کار سرانجام به سرگونی آنها خواهد انجامید.
شرکت کوکاکولا سال ها در ردیف 10 برند نمونه سال قرار داشت اما 2016 برای این شرکت سال خوبی نبود و منجر به خروج آن از ردیف برند های تجاری قدرتمند دنیا شد. امور مالی بریتانیا علت خروج این شرکت از طبقه بندی را عدم رضایت مشتری از محصولات آن و تهدید سلامتی انسان می داند.
طبق اعلام دفتر امور مالی بریتانیا 10 برند تجاری برتر دنیا عبارتند از: لگو با در دست داشتن 92.7 درصد از بازار جهانی در مقام اول و شرکت های گوگل و نایک با92.1درصد به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. بعد از آن نام تجاری فراری با سهم 91.9 درصدی خود در مقام چهارم قرار می گیرد و شرکت ویزا کارت که یک شرکت چندملیتی خدمات مالی در آمریکاست91.5درصد بازار را از آن خود کرده و در رتبه پنجم این طبقه بندی ها دیده می شود.
برند تجاری دیزنی و ان بی سی یا شرکت پخش ملی که از یک شبکه تلویزیونی و رادیویی تشکیل شده و در آمریکا فعالیت می کند، 91.3 درصد در بازار جهانی سهم دارند و در میان طبقه بندی های امور مالی بریتانیا ردیف های ششم و هفتم را به نام خود ثبت کرده اند. شرکت پرایس واتر هاوس کوپرز شرکت خدمات حرفه ای در آمریکاست و طیف وسیعی از خدمات و سرویس ها شامل مشاوره مدیریتی، مشاوره مالی، مشاوره حقوقی، مالیات و حسابرسی را در برمی گیرد.
این شرکت آمریکایی 90.9 درصد در سطح بازارهای جهانی سهم داشته و در رتبه هشتم قرار گرفته است. جانسون و جانسون نیز یک شرکت بین المللی و چندملیتی در آمریکاست که در زمینه تجهیزات پزشکی، داروسازی، تولید کالا و خدمات بسته بندی کالاهای مصرفی فعالیت می کند و 90.1 درصد از بازار را اشغال کرده است.
نام این شرکت در ردیف نهم از طبقه بندی ها به چشم می خورد. اما معتبرترین شرکت مشاوره مدیریتی دنیا در رتبه آخر قرار گرفته و با داشتن سهم 89.9 درصدی خود در بازار عنوان دهمین برند تجاری قدرتمند را کسب کرده است. شرکت مکنزی اند کمپانی یک شرکت مشاور مدیریتی جهانی است که به منظور ارزیابی تصمیمات مدیریتی در بخش های دولتی و خصوصی تحلیل های کیفی و کمی انجام می دهد.
اکثر شرکت ها و نام های تجاری موجود در طبقه بندی انجام شده توسط دفتر امور مالی بریتانیا، شرکت های آمریکایی هستند. این امر نشان دهنده تسلط شرکت های آمریکایی بر بازارهای جهانی است و احتمال می رود با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا تسلط شرکت های آمریکایی بر بازار جهانی حتی از گذشته نیز بیشتر شود.
به طور مثال دو برند آدیداس و نایک که همواره در کنار هم قرار گرفته و نام آنها را باهم شنیده ایم در این رقابت تنگاتنگ، تسلط شرکت های آمریکایی را بر بازار جهانی به خوبی نشان می دهند. برند تجاری نایک از آدیداس پیشی گرفته و حتی مقام دوم را در طبقه بندی ها از آن خود کرده است. از نظر اقتصاددانان آدیداس برای بازگشتن به این طبقه بندی باید از رابطه تاریخی خود با فوتبال استفاده کرده و تصویر جدیدی از خود در ذهن همگان به وجود آورد.