«تامین مالی برای افزایش تولید خودروسازان صورت خواهد گرفت و در این راستا امکان استفاده از یوزانس 12 تا 18 ماهه برای خودروسازان بهویژه خودروسازان تجاری فراهم شده است.» این تازهترین تصمیم ستاد اقتصادی دولت در جهت افزایش میزان تولید خودرو و بهبود این بازار است که محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت به «فرصت امروز» میگوید.
موضوع مذاکرات خودرویی، گمانه زنی درباره شرکای خارجی خودروسازان و افزایش میزان تولید خودروسازان این روزها بسیار رواج دارد اما هیچ کس به صراحت به پرسشهای مطرح در این زمینه پاسخ نمیدهد. حالا با معاون وزیر صنعت، درباره همه این موضوعات گفتوگو کردهایم.
قرارداد رنو با شرکت خودروسازی سایپا قرار بود تا اسفند ماه سال گذشته به امضا برسد، اما هنوز هیچ خبری از این قرارداد نیست. شنیده میشود که قرار است سایت بن رو به رنو واگذار شود. خبر قطعی در این زمینه چیست؟
رنو با شرکت سایپا مذاکراتی را برای ایجاد جوینت ونچر داشته است. به نتیجه رسیدن این مذاکرات بستگی به عوامل بیرونی و درونی سایپا دارد. در میان این مذاکرات خرید پارس خودرو و بن رو مطرح بوده که هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. یک گروه مشخص از سوی مدیرعامل سایپا در حال مذاکرات کارشناسی با رنوییها هستند. رنوییها این دو شرکت را ارزیابی کرده و پیشنهادهایی را ارائه کردهاند ولی به تصمیمگیری نهایی نرسیده است. رنو سه پلتفرم را که یکی از آنها B90 بوده برای شروع جوینت ونچر پیشنهاد کرده است.
یعنی در نهایت تشکیل یک شرکت در این شراکت دیده شده و نه خرید سهام؟
نه یک بخش از شکلگیری جوینت ونچر میتواند در اختیار قراردادن یک سایت بهعنوان آورده سایپا به رنو باشد. در شکل دیگری هم ممکن است که یک سایت تولید به علاوه آورده نقدی یک گزینه مطرح باشد اما با توجه به شرایط سایپا گزینه آورده نقدی منطقی نیست.
دربـــاره مشـــارکت ایرانخودرو و رنو چه اتفاقی افتاده است؟
شرکت ایران خودرو فعلا اقدام خاصی را انجام نداده به دلیل اینکه هنوز مذاکرات سایپا به اتمام نرسیده است. از سوی دیگر با توجه به عملیاتی شدن قرارداد ایران خودرو و پژو، فعلا مذاکره با رنو در دستور کارش نیست. محصول جوینت ونچر ایران خودرو و پژو اسفند ماه در بازار خواهد بود.
وضعیت ایران خودرو و فیات به چه شکلی است؟
ایران خودرو در استراتژی بلندمدت خود، باید به تولید یک میلیون دستگاه خودرو فکر کند. حدود 250 هزار دستگاه از این سهم به جوینت ونچر پژو برمیگردد و ایران خودرو باید برای مابقی این ظرفیت فکر کند. فیات از کلاس A تا کلاس D خودرو تولید میکند، بنابراین ما باید به سمت مشارکت در تولید خودروهایی که در سگمنت پایین قرار دارند برویم. گزینه فیات منتفی نشده و شاید دومین شریک استراتژیک ایران خودرو باشد.
چــرا بــه سمــت خــودروسازان ژاپنــی و کرهای یا آلمانی برای شراکت نمیرویم؟
ایران خودرو سابقه همکاری با سوزوکی را داشته و اکنون به دنبال تولید مجدد با سوزوکی در خودروهای پرتیراژتر است. همچنین گزینه فولکس واگن هم پیش از این مطرح بوده که به دلیل اینکه این شرکت سابقا با بخش خصوصی ما مشارکت داشته، این گزینه کمرنگ شده است. ایران خودرو برای تامین تولید 300 تا 350 هزار دستگاه خود سرانجام با یکی از این گزینهها اقدام به تولید خواهد کرد.
منظور از این گزینهها یعنی؛ فیات، سوزوکی و فولکس واگن؟
فیات، سوزوکی یا شاید هم یک برند خوب کرهای.
برند کرهای یعنی کیا یا هیوندایی؟
این برندها در ایران کار کردهاند اما کره برندهای دیگری هم دارد.
خبــر ویـژهای بـرای خودروسازان دارید؟
موضوع تامین مالی خودروسازان برای افزایش تولید، اهمیت ویژهای دارد. در جلسهای که در ستاد اقتصادی دولت داشتیم روی یک گزینه تفاهم کردیم که قول اجرایی شدن آن نیز داده شده است. استفاده از اعتبارات یوزانس یکی از نیازهای خودروسازان برای تامین مواد اولیه و قطعات خارجی است.
بانک مرکزی تا پیش ازاین سقف یوزانس را شش ماه در نظر گرفته بود اما در کارگروه رفع موانع تولید، مقرر شد برای کالاهای سرمایهای نظیر خودروهای سنگین یوزانس یکساله نیز پذیرفته شود. در این جلسه توافق اولیهای شد که بانک مرکزی شرایط اولیهای را برای استفاده از یوزانس 18 ماهه نیز مطرح کند. این خبر خوبی برای خودروهای تجاری و سنگین است که اغلب خودروهای خود را با شرایط اقساطی میفروشند. همچنین یوزانس شش ماهه و یکساله نیز برای قطعهسازان و مجموعهسازان در نظر گرفته شده است که هیچ محدودیتی برای استفاده آن وجود ندارد.
برای خودروهای سواری چطور؟
ترجیح ما این است که سقف یوزانس برای خودروهای سواری یکساله باشد زیرا به زمانی بیشتر از این هم نیاز نیست.
این بخشنامه چه زمانی اجرایی میشود؟
جمع بندیها در این مورد انجام شده اما ابلاغ آن توسط بانک مرکزی حدود 10 روز دیگر خواهد بود.
ارتباط با نویسنده : dadashloo@gmail.com