جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز معاملاتی از دومین هفته شهریورماه با حدودا 324 واحد افت، در ارتفاع 77 هزار و 757 واحدی متوقف شد که نمادهای وغدیر با 66 واحد و فولاد با 56 واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص به جای گذاشتند، آیفکس نیز با 9 واحد افزایش به عدد 808 واحد رسید که بیشترین تأثیر مثبت را مارون با 9 واحد بر شاخص فرابورس به جای گذاشت. در بازار بورس این روز نماد مرقام برترین تقاضا و فاراک برترین عرضه را داشتند و در فرابورس نیز، برترین تقاضا از آن نماد تلیسه و برترین عرضه را نماد اخزا2 داشتند. 

در معاملات آغازین روز هفته خودرویی ها متعادل بودند و در برخی نمادها در درصدهای مثبت و در برخی دیگر در درصدهای منفی معامله شدند، بانکی ها نیز همچنان در غیاب برخی نمادهای خود معاملات منفی را پشت سر نهادند. ساختمانی ها و مخابراتی ها نیز اغلب در درصد های منفی دادوستد شدند، سیمانی ها در اغلب نمادهای خود منفی ولی کاشی و سرامیکی ها سرتاسر قرمز پوش بودند، شیمیایی ها نیز عمدتا با معاملات منفی همراه بودند، اما برخلاف روند بازار نمادهای گروه قندی به جز نماد قشیرین در باقی نمادهای خود با درصدهای مثبت متوقف شدند.

و اما طی هفته

خودرویی ها در اغلب روزها با معاملات منفی به کار خود پایان دادند، بانکی ها در غیاب نمادهای بزرگ خود همچنان معاملات ضعیفی را دنبال کردند، فلزات اساسی نیز در اکثر روزها با معاملات منفی همراه بودند. اما نمادهای قندی برخلاف روند دیگر گروه ها اغلب معاملات مثبتی را دنبال کردند و در برخی روزها به صف خرید نیز رسیدند. در این گروه شرکت شهد در گزارش نخستین پیش بینی خود سود هر سهم منتهی به 31/6/96 شرکت را مبلغ 323 ریال اعلام کرده است، همچنین شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان در گزارش نخستین پیش بینی خود زیان هر سهم منتهی به 31/6/96 شرکت را مبلغ 958 ریال اعلام کرده است. پالایشی ها و شیمیایی ها نیز با معاملات منفی همراه بودند که از مهم ترین اخبار گروه ها هستند و درنهایت شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته با حدود 190 واحد کاهش در ارتفاع 77 هزار و 167 واحدی متوقف شد.

روند بورس تهران در دومین هفته شهریورماه 

در روزهای اخیر شاهد عقب نشینی شاخص کل بورس و محافظه کار تر شدن سهامداران این بازار و خرید سهام ها هستیم. در آغاز نخستین روز معاملاتی این هفته شاخص کل بیشترین ریزش خود را از اواخر مردادماه تجربه کرد. ارزش و حجم معاملات نیز نسبت به ماه و هفته اخیر با کاهش چشمگیری همراه شده است. نکته مورد توجه بازار در شرایط فعلی، خروج فعالان حقیقی و خارج کردن سرمایه های شان طی روزهای رونق بازار بود و بیشتر حقوقی های بازار بودند که از بازار حمایت کردند و حقیقی ها از این فرصت به عنوان فرصت خروج مناسب استفاده کردند.

البته نوسان منفی فعلی بازار آنقدر ها هم غیر منطقی و دور از انتظار نیست و ریشه در دلایل مختلفی دارد و نمی توان گفت که این روند بازار نیز تحت تأثیر هیجانات بازار است، به هر حال بورس تهران ماه پیش رشد و بازده خوبی داشته و به این دلیل که عمده این رشد ها بر پایه عوامل بنیادی صورت نگرفته، شروع فاز اصلاحی دور از انتظار نیست.

از طرفی در حال نزدیک شدن به پایان سال مالی برخی کارگزاران که دوره مالی آنها 31 شهریور است نیز هستیم و شروع تسویه اعتبارات آنها نیز بر کاهش نقدینگی های اعتباری بازار بی تأثیر نخواهد بود، در این بین توقف نمادهای مهم بانکی و بلوکه شدن پول سرمایه گذاران در این نمادها و همچنین توقف معاملات در نمادهای بزرگ این گروه از دیگر دلایل کاهش ارزش معاملات در روزهای اخیر است. از طرفی دیگر ریسک سیاسی بازار با توجه به تأثیر گذاری انتخابات در داخل کشور رو به افزایش است که می تواند از دیگر عوامل تأثیر گذار بر شرایط فعلی بازار سرمایه باشد.

شایان ذکر است با توجه به شرایط توقف نمادهای بانکی، ریسک نقدشوندگی بورس تهران بیش از پیش اهمیت یافته است، زیرا نقدشوندگی در بازار سهام با ضعف هایی مواجه است که توقف طولانی مدت نمادهای بزرگ و پرمعامله بر پررنگ تر شدن اهمیت این ضعف ها می افزاید که یکی از عمده دلایل این امر کم بودن درصد سهام شناور آزاد است. 

بدیهی است یکی از کارکردهای مهم بورس، افزایش قابلیت نقدشوندگی سهام است، حال اگر این بازار با توجه به ریسک های موجودی که جزو ذاتش است، بازاری نقد و روانی هم نباشد، انگیزه ای برای جذب سرمایه گذاری ایجاد نخواهد کرد. گفتنی است یکی از راه های ایجاد نقدشوندگی بالا، افزایش درصد سهام شناور آزاد است. اهمیت درصد سهام شناور آزاد در بورس های جهان به گونه ای است که برخی کشور ها از آن به عنوان ضریبی برای تعدیل شاخص بازار، استفاده می کنند.

اگر شرکتی سهام شناور آزاد بالایی داشته باشد، ریسک سرمایه گذاری در سهام آن شرکت کمتر می شود که این امر به خودی خود باعث افزایش تقاضا خواهد شد.

در هر صورت با وجود نزدیکی به انتشار گزارشات و عملکرد های شش ماهه شرکت ها و با توجه به وضعیت کلان اقتصادی و بنگاه ها نمی توان انتظار گزارشات درخشانی را در عملکرد شش ماهه شرکت ها داشت.

عضو انجمن حسابداری مدیریت

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lESo42ZJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه