پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به ۲۳ تیر امسال نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۲۸۶ واحد کاهش یافت و به رقم ۷۳هزار و ۷۶۳ واحد رسید. شاخص آزاد شناور نیز طی معاملات هفته گذشته ۵۴۸ واحد افت کرد و از رقم ۸۲هزار و ۸۷۴ به ۸۲هزار و ۳۲۶ رسید. همچنین نماگر بازار اول از کانال ۵۱هزار و ۴۷۰ واحدی به تراز ۵۱هزار و ۳۳۸ واحدی رسید که با این حساب ۱۳۲ واحد کاهش را در شاخص بازار اول شاهد هستیم. نماگر بازار دوم نیز هزار و ۲۸ واحد کاهش از خود نشان داد و عدد ۱۶۲هزار و ۹۴۱ واحدی را تجربه کرد. 

گروه معدنی در تیررس نوسان گیران

پالایشی ها تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت

هر چند بازدهی بورس در سال جاری هنوز منفی است ولی آنچه مهم است، سرمایه گذاران و ورود کنندگان به این بخش اقتصادی با دید میان مدت و بلندمدت است که قادر به کسب بازدهی مطلوب و بیش از سود سپرده های بانکی نصیب خود خواهند کرد. تجربه فعالان بازار سهام نشان داده کسانی که صبر و تامل بیشتری داشته اند، در میان مدت بازدهی مطلوبی کسب کرده اند.

آن هم در شرایطی که این روزها کلیه بازارهای موازی در کشور از جمله بازار طلا و ارز، بازار املاک و مستغلات، بازار کالا و مواد، بازار خودرو و بازار پول و بانک در رخوت و سستی به سر می برند و تنها جایی که قابلیت و امکان کسب بازدهی مطلوب و در خور توجه را دارد، بورس اوراق بهادار است. برای هفته پیش رو برخلاف رشد قیمتی قابل توجه بسیاری از مواد معدنی در بازارهای جهانی و داخلی که به افزایش قیمت این گروه ها در بازار سهام منتهی شده است، قیمت نفت در حال افت و ریزش است و این امر سهام نفت و پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

گروه فلزات اساسی در صدر معاملات هفتگی

بازار فرابورس در هفته قبل، خریدوفروش ۸۹۲میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴هزار و ۷۰۶میلیارد ریال را شاهد بود و با افت ۲۶درصدی حجم و ۳۹درصدی ارزش معاملات در قیاس با هفته پیش از آن مواجه شد. در این میان، حجم و ارزش معاملات هفتگی در بازار اول به ترتیب با ۴۰ و ۴۹درصد کاهش همراه و ۹۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۶۸میلیارد ریال دادوستد شد؛ همین طور در بازار دوم ۳۷۲میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۸۹میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که این وضعیت حاکی از افت ۲۹درصدی حجم و ۲۵درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن است.

در عین حال با وجود افت حجم معاملات بازار پایه، ارزش معاملات در این بازار ۵۴درصد افزایش پیدا کرد و خریدوفروش ۳۴۴میلیون اوراق بهادار به ارزش ۶۰۴میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید. در هفته معاملاتی منتهی به ۲۳ تیرماه، حجم و ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی کاهش یافت و ۱۶میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳هزار و ۴۴میلیارد ریال دادوستد شد.

آیفکس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته عدد ۷۶۶.۹ را تجربه کرد و ارزش بازار نیز با افت ۱۱هزار و ۴۶۵میلیارد ریالی رقم ۹۲۳هزار و ۸۹۵میلیارد ریال را نشان داد. گروه فلزات اساسی در مدت یاد شده با در اختیار داشتن ۳۲درصد از معاملات بازار سهام، در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه بانک ها سهم ۱۰درصدی از معاملات داشت و گروه محصولات کاغذی با معاملاتی به ارزش ۱۰۶میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد. طی پنج روز معاملاتی هفته گذشته بالاترین حجم مبادلات روزانه در روز دوشنبه با دادوستد ۲۳۵میلیون اوراق بهادار، ثبت شد و بیشترین ارزش معاملات به میزان ۱۲۷۰میلیارد ریال در روز یکشنبه رقم خورد. همچنین در مدت یاد شده، سهم بازار دوم از کل ارزش بازار فرابورس ۴۳درصد و سهم بازار اول ۱۲درصد بود.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NLuI0Z9T
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه