چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
یک مقام مسئول:

گاز تحویلی به نیروگاه‌ها 12 درصد افزایش یافت

8 سال پیش ( 1394/5/26 )
 

مدیرکل دفتر فنی تولید توانیر گفت: طی 4.5 ماهه ابتدای امسال میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 12 درصد افزایش یافت و مقایسه این دوره در سال 93 نسبت به 92 رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد. غلامرضا مهرداد در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، با اشاره به آخرین وضعیت نیروگاه‌های کشور و مصرف سوخت در آنها اظهار داشت: تمامی نیروگاه‌های کشور امکان مصرف دو نوع سوخت را دارند. وی افزود: نیروگاه‌های بخاری که در آن بخار حاصل از احتراق سوخت، توربین را به گردش در‌می‌آورد و سوخت مصرفی نخست آنها گاز طبیعی است و معمولاً برای سوخت دومشان نفت کوره (مازوت) مصرف می‌شود.

مهرداد اضافه کرد: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، مرکب از نیروگاه‌های گازی و بخاری هستند وگازهای حاصل از احتراق سوخت، توربین را به گردش در می‌آورد و سوخت نخست آنها گاز طبیعی و سوخت دوم گازوییل است. وی اظهار داشت: همه نیروگاه‌های کشور امکان مصرف سوخت گاز را دارند که سوختی پاک و بدون آلایندگی‌های زیست محیطی است، از نظر قیمتی ارزان‌تر از سایر سوخت‌ها و به دلیل عدم نیاز به مخزن، پمپاژ، فیلتراسیون و غیره با سهولت استفاده و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل دفتر فنی تولید توانیر افزود: ماه‌های سرد سال مصارف خانگی گاز طبیعی اوج می‌گیرد و امکان تأمین کامل این سوخت برای نیروگاه‌ها وجود ندارد و به ناچار نیروگاه‌ها مابه‌التفاوت نیازهای سوختی خود را از طریق سوخت مایع تأمین می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: به‌جز چند نیروگاه کوچک و نیروگاه‌های استان سیستان و بلوچستان که گازوییل مصرف می‌کنند و تاکنون گاز به این مناطق وارد نشده، سایر نیروگاه‌ها از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

مهرداد اضافه کرد: نیروگاه شهر زرند استان کرمان که از نعمت گاز برخوردار نیست، از سوخت مازوت استفاده می‌کند. نیروگاه‌های کنارک، چابهار و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان گازوییل‌سوز هستند و قرار است نیروگاه ایرانشهر امسال گازسوز شود. وی گفت: غیر‌از برخی قطعات خاص مشعل‌ها، ابزار کنترلی و دیگر اقلام که در صورت نیاز از خارج کشور وارد می‌شود، تمام مراحل طراحی و اجرای دوگانه سوز کردن نیروگاه‌ها در داخل کشور صورت می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول، آمارها نشان‌دهنده حرکت به سوی افزایش مصرف گاز در نیروگاه‌ها است که منافع متعدد اقتصادی، فنی و زیست محیطی به دنبال دارد. وی اضافه کرد: نکته مهم، احتمال بروز برخی محدودیت‌ها در تأمین گاز است که به دلایل فنی یا محدودیت‌های تولیدی حاصل می‌شود و نیروگاه‌ها باید هر لحظه آمادگی ادامه کار و پایداری تولید و شبکه را داشته باشند و مابه‌التفاوت سوخت مورد نیازشان را تأمین کنند.

به گفته مهرداد، همکاری‌های نزدیکی بین شرکت‌های ملی گاز ایران، پخش فرآورده‌های نفتی و توانیر وجود دارد، به‌طوری که هماهنگی‌های زیادی در طول سال در قالب جلسات مشترک و مکاتبات اداری وجود دارد و به‌صورت لحظه‌ای نیاز نیروگاه‌ها به سوخت مایع رصد شده و به‌صورت روزانه و سالانه برنامه‌های تأمین سوخت مرور می‌شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yld8KAS0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه