افت قیمت سهام خودرویی از برخی سهمهای کمتر بوده است، چرا که ما این افت قیمت سهام را نهتنها در خودرو که در بسیاری از سهمهای دیگر هم داشتیم، به نظر میرسد این کمپین خودش شاخهای از رکود حاکم بر جامعه است.
محسن عباسی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایهگذاری ابن سینا مدبر (اماکو)، در مورد کمپین نخریدن خودروی صفر و تاثیر آن بر قیمت سهام خودرویی عنوان کرد: بنده فکر میکنم چیزی که قیمت بازار خودرو را رقم زده ناشی از عرضه و تقاضا است. عوامل اقتصادی عرضه و تقاضا در تعادل نیستند، کلا تقاضای عمومی برای هر کالایی در رکود کامل است و این افت تقاضا با کمپین نخریدن خودروی صفر همزمان شده است. کاهش افت قیمت سهام خودرو در چند وقت اخیر تقریبا 15 درصد بوده که حتی این افت قیمت سهام خودرویی از برخی سهمها کمتر هم بوده است؛ چرا که ما این افت قیمت سهام را نهتنها در خودرو که در بسیاری از سهمهای دیگر هم داشتیم. به نظر میرسد این کمپین خودش شاخهای از رکود حاکم بر جامعه است.
وی در ادامه سخنانش افت قیمت سهام را بیارتباط با کمپین خواند و افزود: چیزی که خریدوفروش سهام را در بازار سرمایه رقم میزند، بحث تحلیلهای بنیادین و تکنیکال است و عمده بازیگران بازار وارد بازیهای کمپین نمیشوند. مشکلات عمده شرکتهای خودرویی کمبود نقدینگی آنها و عدم سودآوریشان است که به تبع آن قیمت سهام خودرویی هم تغییر میکند و با افت مواجه میشود. حتی میتوان گفت عواملی که در بازار سهام تاثیر میگذارد ربطی به بازار تقاضا ندارد. چه بسا زمانی که رونق فروش خودرو هم وجود داشت، قیمت سهام خودرو در حال نزول بود.
وی ضمن احترام به طرفداران کمپین گفت: بعید میدانم این مجموعهدارای مدیریت درستی باشد و بیشتر شبیه نوعی اعتراض به شرایط و کیفیت خودرو است. استقبال ایجاد شده از آن به علت رکود حاکم بر اقتصاد است، ضمن اینکه میتوان از نخریدن کالاهای گران حمایت کرد، اما این اقدام در اقتصادهایی قابل اجرا است که تعادل در عرضه و تقاضا وجود دارد، پس زمانی که ساختار اقتصادی ایران از این عدم تعادل رنج میبرد و رکود در جای جای جامعه از خرد تا کلان مشاهده میشود این نخریدن دردی را دوا نمیکند. رکود حاکم بر جامعه به علت سیاستهای انقباض پولی دولت است که به دنبال آن نقدینگی بهراحتی در جامعه جریان ندارد و این عدم جریان نقدینگی دامن صنعت خودرو را هم گرفته است.
عباسی افزود: چیزی که به نظر میرسد این است که در بازههای زمانی کوتاهمدت و میان مدت صنعت خودرو ارائهدهنده کیفیت بالایی نخواهد بود و شاید تغییرات جزیی در خدمات پس از فروش ایجاد کند. خودروسازان با مشکلات زیادی نظیر وامهای سنگین روبهرو هستند که بعید به نظر میرسد در طراحی خودرو تغییرات چشمگیری ایجاد کنند.
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایهگذاری ابنسینا در پایان گفت: شرایط ریزشی بازار حداقل تا شش ماه آینده ادامه دارد. افراد حقیقی در این شرایط بیشتر جذب بازار پول و سودهای بانکی میشوند. تا زمانی که صنایع از جمله صنعت خودرو افق روشنی را نمایان نکنند کسی جذب سرمایهگذاری در سهام این شرکتها نخواهد شد. لازم بهذکر است که تاخیر حضور سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودرو به علت تاخیر در برداشته شدن تحریمها، عدم وجود سود و افت تولید در این شرکتها نیز میتواند از دلایل افت قیمت سهام خودرویی باشد.