چند روزی است سازمان زیباسازی شهر تهران با به کارگیری بیش از 1600 سازه تبلیغاتی با اجرای طرحی تحت عنوان «نگارخانهای به وسعت یک شهر» آثار هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی را به نمایش گذاشته که با استقبال مناسبی هم از سوی شهروندان و رسانهها مواجه شده است. البته اشکالات اجرایی نیز بر این کار گرفته شده از جمله عدم توازن بین نوع کادر و بنر انتخابی، انتخاب نامناسب اثر هنری، لبههای نامرتب و باقی ماندن آثار تبلیغات قبلی روی برخی بیلبوردها، اندازه شناسنامه آثار و غیره اما مهمترین ایرادی که به این کمپین وارد است زمان نامناسب اجرای آن است. همزمانی اجرای این کمپین با بزرگترین واقعه فرهنگی کشور یعنی برگزاری بیستوهشتمین نمایشگاه کتاب نوعی بیدقتی و شاید کج سلیقگی را به ذهن تداعی میکند.
شاید اگر در این ایام بهصورت هماهنگ تبلیغات کتاب روی بیلبوردها میرفت اثر آشتیدادن مردم با فرهنگ بهتر نمایان میشد و اگر کمپین «نگارخانهای به وسعت یک شهر» در زمان بهتری مثل ایام تعطیلات نوروزی یا تعطیلات تابستانی مدارس صورت میگرفت به هدف خود که ترغیب مردم به بازدید کردن از موزهها اعلام شده بیشتر میرسید. احتمالا برگزارکنندگان کمپین «نگارخانهای به وسعت یک شهر» دقتی نداشتهاند که به موضوع زمان اجرا توجه کنند. قطعا برگزارکنندگان کمپین «نگارخانهای به وسعت یک شهر» اگر میخواستند مثلا در مورد بخاری تبلیغ کنند به زمان برگزاری آن دقت کافی میکردند و تابستان را برای اجرای آن در نظر نمیگرفتند اما بیتجربگی در برگزاری کمپینهای تبلیغاتی فرهنگی شاید دلیل بیتوجهی به این موضوع بوده است. نقد این گامهای نخست میتواند نقایص آن را برطرف کند.
مظلومیت امسال نمایشگاه کتاب در عرصه تبلیغات محیطی نیز به دلیل همین امر به وجود آمده، زیرا قرار است در اجرای طرح «نگارخانهای به وسعت یک شهر» هیچ تبلیغ دیگری در سطح شهر اجرا نشود و در این میان بیشترین ضربه را نمایشگاه کتاب خورده است. کسی منکر اهمیت و نقش نمایشگاه کتاب بر تعمیق و گسترش کتابخوانی بهعنوان بستری برای ایجاد انگیزه و همچنین شوق مطالعه نیست اما بیستوهشتمین نمایشگاه کتاب فرصت تبلیغات محیطی را از دست داده است که تاثیر این امر بر تعداد بازدیدکنندگان با پایان نمایشگاه کتاب مشخص میشود. اما حداقل تاثیر کوتاهمدت این امر آن است که حتی در اطراف مصلای تهران بهعنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب خبری از بیلبوردهای این نمایشگاه نیست و شعار «خواندن، گفتوگو با جهان» بهشدت مهجور مانده است.
فراموش نکنیم رهبر معظم انقلاب فرمودهاند: «باید با یک برنامهریزی دقیق و تعیین اهداف مرحلهای، در هر سال همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدیدکننده، در فضای کتابخوانی در ایران نیز پیشرفت چشمگیری به وجود آید.» اما امسال به دلیل یک کار خوب یعنی برگزاری طرح «نگارخانهای به وسعت یک شهر» یک واقعه مهم یعنی برگزاری نمایشگاه کتاب، لااقل در تبلیغات محیطی فراموش شده است. در پایان ذکر این نکته ضروری است که در مجموع ایده «نگارخانهای به وسعت یک شهر» بسیار بدیع است که با برطرف شدن بعضی نقایص میتواند ادامه پیدا کند؛ بهخصوص دقت در زمان اجرا. ضمن اینکه می توان در حوزههای دیگر فرهنگی مانند کتاب یا سینما نیز از این کارها کرد.