در هفته گذشته مسابقات آسیایی اینچئون با حضور هزاران ورزشکار در کشور کره جنوبی خبرساز بود. شاید در نگاه مخاطبان نقش مدیران برگزاری این مسابقات چندان مشهود نباشد اما زمانی که به برگزاری تعداد بالایی از مسابقات همزمان در رشتههای مختلف، تدارکات در بخش اسکان، رفتوآمد، تغذیه ورزشکاران و همچنین فراهم کردن شرایط حضور تماشاچیان و توریستها در شهر و ورزشگاهها نگاه کنید به نقش مدیران در ایجاد نظم و هماهنگیهای لازم پی خواهید برد.
مدیران برگزاری مسابقات ورزشی تنها وظیفه شان هزینه چند میلیارد دلاری در ساخت و تجهیز محل برگزاری مسابقات نیست بلکه اجرای صحیح مسابقات با کمترین هزینه و بیشترین درآمد جزو اولویتهای اول این مدیران است. به همین دلیل این مدیران با تشکیل کمیتههایی با ساختار افقی و همچنین استفاده از نهضت داوطلبی در اجرای کمهزینه مسابقات تلاش میکنند.
از این رو کارشناسان معتقدند مدیران با نفوذ با همراه کردن شهرداری، استانداری، مراکز فرهنگی و. . . علاوه بر گرفتن تخفیف در هزینه اسکان، حمل و نقل ورزشکاران و... خود را با بخشی از درآمدهای توریستی این مجموعهها سهیم خواهند کرد. در برگزاری مسابقات ورزشی و تعیین نقش مدیران ابتدا باید به سطح مسابقات و اینکه چه رشتههای ورزشی حضور دارند توجه شود. مسابقات جهانی در مقایسه با مسابقات قاره از اهمیت بیشتر و سطح بالاتری برخوردار است و کار مدیران به نسبت تعداد شرکتکنندگان دشوارتر خواهد شد.
از سوی دیگر برگزاری مسابقات در رشتههای گروهی که چندین هفته طول میکشد به دلیل تعداد بیشتر ورزشکاران به هماهنگی و تدارکات بیشتری نیاز دارد، بنابراین وظایف مدیران در رابطه با تامین هزینه اسکان، تغذیه و حتی امنیت مسابقات بیشتر خواهد شد.
بهگونهای که در بازیهای اینچئون، مسابقه فینال فوتبال بین دو کشور کرهشمالی و کرهجنوبی نسبت به مسابقات دیگر با بیشترین تماشاچی و بالاترین هزینه امنیتی برای برگزارکنندگان همراه بود.
تقسیمبندی زمان در برگزاری مسابقات
ابراهیم علیدوستی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مدیران برای اجرای دقیق مسابقات نیازمند تقسیم دوره بازیها به سه بخش؛ قبل از اجرا، حین اجرا و پس از اجرا هستند، اظهار کرد: «یک دوره مسابقه ورزشی از آغاز تا پایان با رخدادهای گوناگونی روبهرو است که نیازمند عملیات متفاوتی است به همین دلیل باید کمیتههایی را براساس عملیات مورد نیاز تشکیل داد و هر مرحله با برنامهریزی جداگانهای دنبال شود، بهگونهای که قبل از اجرا، مدیران باید آموزش و هماهنگی گروه افتتاحیه مسابقات را مدنظر قرار دهند. هر چقدر افتتاحیه با برنامههای بومی، متنوع و هیجانانگیزتر با هماهنگی بالا اجرا شود به همان اندازه مخاطبان بیشتری را جذب و زمینه سفر به آن کشور را فراهم میکند. حال در حین اجرای میزبانی خوب با مدیریت روان که حضور راحت تماشاچیان در ورزشگاهها را به ارمغان بیاورد، آنها را به توریستهای آینده آن کشور مبدل خواهد کرد، چراکه توریستها هرچقدر خاطرات بهتری از کشور میزبان تجربه کنند، تمایل بیشتری برای بازدید مجدد آن مکان خواهند داشت.»
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اجرای دقیق مسابقات نیازمند هماهنگی مدیر با شرکتهای دولتی و خصوصی در جهت ارائه خدمات بهتر است، افزود: «از زمانی که ورزشکاران وارد فرودگاه کشور میزبان میشوند تا زمانی که از آن کشور خارج شوند با بخشهای مختلفی از کارکنان شرکتهای دولتی و خصوصی روبه رو هستند که نوع برخورد و ارائه خدمات آنها در رضایت تیمهای خارجی موثر است. در واقع این همان عاملی است که در جام جهانی بیستم، فدراسیون فوتبال برزیل را بر آن داشت که چند هزار نفر را برای کادر اجرایی تحت آموزش رایگان زبان انگلیسی قرار دهد.
در واقع، آشنایی کادر اجرایی مسابقات با ساختار بازیها و ارتباط با تماشاچیان ضمن جلوگیری از گیج شدن آنها در زمان برگزاری مسابقات میتواند راهنمای مناسبی برای تماشاچیان در موقع نیاز باشد. این موضوع در کشورهای شرق آسیا همچون چین و ژاپن که از سیستم منظمتری برخوردار هستند بیشتر دیده میشود، آنها نیروهای ویژه این کار را در مدت چند سال آموزش میدهند و در زمان برگزاری مسابقات مختلف با هماهنگی سازمان شغلی آنها و اخذ مرخصی تا پایان مسابقات از آنها دعوت به عمل میآورند.
داوطلب اجرایی و کاهش هزینه مسابقات
قدرتالله باقری، استاد مدیریت ورزشی با نگاهی به هزینه بالای اجرای مسابقات ورزشی، گفت: «خیلی از مدیران برگزاری مسابقات برای کاهش هزینه سرسامآور برگزاری مسابقات با فراخوان جذب داوطلبان ورزشی از بین دانشآموزان و دانشجویان علاقهمند در گروههای تدارکاتی و حتی راهنمای تیمهای ورزشی از خدمات آنها بهرهمند میشوند تا ضمن کاهش هزینه اجرایی، خدمت بهتری به تیم شرکتکننده ارائه دهند، برای نمونه کشور چین، مسابقات دوومیدانی داخل سالن 2013 را در دانشکده تربیت بدنی با کادر اجرایی تشکیل شده از دانشجویان همان دانشکده برگزار کرد.
این موضوع به طور قطع هزینه زیادی را از دوش مدیران این مسابقات کاست و از سوی دیگر این دانشجویان را برای برگزاری مسابقات بزرگتر در آینده با میزبانی این کشور آماده کرد.
او با بیان اینکه در درون هر کمیته اجرایی میتوان از چندین داوطلب اجرایی استفاده کرد، ادامه داد: «برای برگزاری مسابقات به کمیتههای اسکان، حملونقل، فرهنگی، اجرایی، افتتاحیه، اختتامیه و... نیاز است و در همین کمیتهها افرادی وجود دارند که وظیفه آنها نمادین است که یک داوطلب به خوبی از عهده آن بر میآید.
برای نمونه فردی که در زمان توزیع مدال قهرمانان با پرچم برگزاری مسابقات پیشاپیش مسئولان اهداکننده جوایز حرکت میکند، فعالیت پیچیدهای انجام نمیدهد و مدیران میتوانند از ورزشکارانی که از قامت و جثه مناسبی برخوردار هستند استفاده کنند.»
او با اشاره به اینکه هر چقدر تعداد کمیتههای برگزاری بیشتر باشد قدرت مانور اجرایی مدیران بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: «در چارت سازمانی برگزاری مسابقات هرچقدر بین مدیران و کادر اجرایی واسطههای کمتری وجود داشته باشد به همان اندازه کار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. از سوی دیگر، مشکلات با جزییات بیشتری به مدیر منتقل و در نهایت مانع از هرج و مرج کادر اجرایی خواهد شد.»
نفوذ مدیران، عاملی برای درآمدزایی
یکی از فاکتورهای کمککننده به افزایش درآمد مدیران برگزاری مسابقات نفوذ و ارتباط آنها با شرکتهای بزرگ است که در دورههای مختلف حامی مسابقات بودهاند. مدیران با استفاده از حمایت این شرکتها و جذب درآمدهای اسپانسری میتوانند بخش از هزینه برگزاری را جبران و همچنین از خدمات آنها بهرهمند شوند.
در مسابقات المپیک زمستانی سوچی روسیه، شرکت سامسونگ بهعنوان اسپانسر نزدیک به پنج هزار ساعت با قیمت 150 دلار به ورزشکاران هدیه کرد که در بالا بردن رضایت خاطر شرکتکنندگان موثر بود. بهگونهای که پس از مسابقات این اقدام مورد تحسین ورزشکاران قرار گرفت. بنابراین مدیران ورزشی پیش از آغاز مسابقات با دعوت از شرکتهای بزرگ و معرفی جایگاههای تبلیغاتی میتوانند بستر مناسبی برای جذب مخاطبان فراهم کنند.
علی اصغر بیگدلی، استاد اقتصاد ورزشی با اشاره به اهمیت نفوذ مدیران در بین شرکتها و سازمانهای دولتی، تصریح کرد: «خیلی از مدیران با استفاده از همکاری گذشته خود با شرکتهای بزرگ رضایت آنها را برای حضور در مسابقات آتی کسب میکنند.
ارائه لوگوی تبلیغاتی این شرکتها در محل مصاحبه رسانهای و روی تجهیزات ورزشی بخشی از هزینه مسابقات را جبران میکند یا به طور مثال شرکت هیوندایی که اسپانسر رسمی فدراسیون بینالمللی فوتبال است با در اختیار قرار دادن چند ماشین در زمان تورنمنت برای مسئولان اجرایی و یک ون برای هر تیم به تعدیل هزینههای برگزاری مسابقات کمک میکند. حال شرکت دیگر ممکن است در قبال فعالیت اسپانسریاش کمک نقدی پرداخت کند که در مجموع به درآمدزایی و تامین نیاز مالی مدیران کمک میکند.»
او با بیان اینکه مدیران برگزاری مسابقات باید کیفیت برگزاری را در اولویت قرار دهند، اضافه کرد: «مدیران برگزاری مسابقات ابتدا باید کیفیت مسابقات را مدنظر قرار دهند که این محوریت میتواند کاهش هزینه و افزایش درآمد را در پی داشته باشد. کاهش هزینه با استفاده از سالنهای ورزشی دولتی که کیفیت مناسبی برای برگزاری مسابقات دارند یا استفاده از مجموعههای همگانی سازمانهای نیمه دولتی که حامی مسابقات هستند میتواند هزینه برگزاری را کاهش دهد.»
او با ارائه پیشنهاد استفاده از خوابگاه به جای هتل، ادامه داد: «در خیلی از مسابقات هزینه اسکان به عهده خود تیم هاست، اما در برخی تورنمنتها بهصورت توافقی توسط میزبان تامین میشود، حال در چنین شرایطی مدیران برگزاری مسابقات با تدارک خوابگاههایی که از استاندارد لازم برخوردار هستند میتوانند بخشی از هزینه اقامت را کاهش دهند.
از سوی دیگر هرچقدر این خوابگاهها به محل برگزاری مسابقات نزدیکتر باشد نه تنها رفتوآمد را تسهیل میکند، بلکه هزینه بالا و مشکلات تاخیر در رفتوآمد را نیز از بین میبرد. بنابراین جانمایی محل مسابقات نیازمند بررسی کارشناسی است که مدیران با نظرخواهی از کارشناسان و بررسی امکانات، ظرفیت استادیومها و... و جذب سرمایهگذاری برای احداث هتل اسکان تماشاچیان میتوانند زمینه برگزاری پرشورتر مسابقات را فراهم کنند.»