بیلبورد یا پوسترهای تبلیغاتی، اثرهای چاپ و تکثیرشدهای از یک محصول یا خدمت است که جهت اطلاعرسانی به قشر گستردهای از مخاطبان جامعه ارائه میشود. پوستر گونهای دیگر از زیرمجموعههای هنر گرافیک است. توجه به هنر گرافیک در بازاریابی و تبلیغ حائزاهمیت است. انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در جهت رسیدن به چشمانداز و اهداف درازمدت خود یعنی تبدیل شدن به معتبرترین مرجع طراحان گرافیک در ایران همواره در تلاش بوده جایگاه طراحی گرافیک را در دو زمینه کلان ارتقا بخشد؛ نخست، طراحی گرافیک بهعنوان عاملی تاثیرگذار در فرهنگ کشور و دوم، طراحی گرافیک همچون شریکی استراتژیک در سازماندهی کسبوکار. البته باید به این نکته واقف بود که موارد فوق تاثیرات متقابلی بر یکدیگر میگذارند؛ چرا که هر کار فرهنگی در زمینه طراحی گرافیک، خود یک نوع کسبوکار تلقی شده و هر کار تجاری نیز بهخودی خود فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد.
کتاب «کارنما» که برای نخستین بار در ایران منتشر میشود، در همین راستا طراحی و تهیه شده است. این کتاب شامل آثار عمده اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک بوده و ویترینی است برای معرفی آنان. کارنما کتابی است که همچون یک نمایشگاه، آثار طراحان گرافیک را در معرض دید تکتک سفارشدهندگان کسبوکار قرار میدهد و این امکان را برای آنان فراهم میسازد که در صورت نیاز بتوانند طراح موردنظر خود را پیدا کنند. خصوصیت منحصربهفرد کتاب کارنما در این است که طراحان با زمینههای کاری تخصصی خود در این کتاب معرفی شدهاند و انتخاب آنان از سوی سازمانها و موسسات سفارشدهنده راحت و آسان است. مثلا سازمانی که به طراحی نشان برای شرکت خود نیاز دارد، از طریق این کتاب میتواند به راحتی طراح موردنظر خود را شناسایی و انتخاب کند.