الکس وولف، بانویی است که به خاطر کسبوکارش بسیار مورد احترام است. در شرکت او قدرت، خلاقیت و تأثیرگذاری 30 زنِ کارآفرینِ الهامبخش، گرامی داشته میشود. بازیهای علمی- زیستی که خانم وولف با الهام از اشتیاق ذاتی کودکان به کشف و یافتن الگوها ترسیم کرد، کمک بزرگی به بچهها بود که ضمن بازی، اطلاعاتی هم درباره هرآنچه در پیرامونشان است، یاد بگیرند. پیشفرض تمامی طراحیها و گرافیکهای محصولات شرکت خانم وولف که نامش نیز از واژه Nature به معنای طبیعت الهام گرفته طبیعی است.
نام این شرکت Na2ure است و محل آن در شهر نیویورک آمریکا است. این شرکت که از سال 2011 تأسیس شده در کار تولید اسباببازی، بازیها و محصولات آموزشی برای کودکان است. از آنجایی که محصولات شرکت خانم وولف اسباببازی و وسایل آموزشی در شکلهای گوناگون از جمله کتاب، فیلم، رویداد و... است، کودکان میتوانند در حین بازی دانش نهفته در این ابزارها را کشف کنند.
تولدی که ایدهای بزرگ بود
خانم وولف نیمی از ایده راهاندازی این کسبوکار را مدیون تولد دخترش است. او که خودش هم به بازی کردن و به علمآموزی علاقه زیادی داشت، دلش میخواست این حس را به دخترش هم منتقل کند تا دختر کوچولویش بتواند دنیای اطرافش را کشف کند. نیمی دیگر ماجرا اما از آنجایی کلید خورد که او میدید اسباببازیهای زیادی با شکلهای هندسی گوناگون وجود دارد اما بسیار کم بودند اسباببازیهایی که شکل ارگانیک گیاهان و حیوانات را داشته باشند.
سالها کار کردن در حوزه طراحی لباس، علاقه به حیوانات و درس خواندن در رشته مجسمهسازی و گرافیک همگی سبب شد تا خانم وولف تصمیم به عملی کردن خواستهاش بگیرد و برای بچههای قرن بیست و یکم اسباببازی بسازد.
چالشهای کارآفرینی زنان
او چالش مشترک همه زنان کارآفرین را در مقایسه با مردان کمبود بودجه میداند. غیراز کمبود بودجه، وظیفه نگهداری و سرکشی به امور خانوادگی نیز برای بسیاری از خانمها وجود دارد. بنابراین میطلبد که فرمول مشخصی برای رویارویی با استرسهای زندگی مدرن وجود داشته باشد. 85درصد از تصمیمهای مربوط به خرید با خانمها است بنابراین از نظر خانم وولف محصولی که تولید میشود باید متناسب با سلیقه خانمها باشد.
غرورانگیزترین لحظه برای خانم وولف در طول این سالها را وقتی میداند که بچههای 4 ساله توانستند بعد از چند دقیقه با یکی از بازیها ارتباط بگیرند و آن را بفهمند. برای او بسیار خشنودکننده بود که توانست آنها را با این بازی سرگرم کند، چون 4 سالهها کمسنترین گروهی بودند که شرکت او برایشان اسباببازی ساخته است.
با سرعت ماراتنی بروید
او توصیهای را که سال اول کارش دلش میخواست بشنود اما نشنید این میداند که راهاندازی کسبوکار مثل دوی ماراتن است و نه دوی سرعت. این کار نیاز به استقامت و تحمل دارد. گاهی باید میان دو کار بزرگ استراحتی کرد، نه اینکه تحت هر شرایطی با سرعت دوید.
خانم وولف بهترین اشتباهش را طراحی روشی میداند که از طبیعت سرچشمه گرفته است؛ طراحیای که برحسب تصادف و برای خودش انجام داده بود اما سرچشمه اصلی شکلگیری کسبوکارش شد. این طراحی تا مدتی یک محصول جانبی ساده بود که صرفا رفع نیاز میکرد و بعدها ارزش آن برای خانم وولف مشخص شد.
میخواهم برندی سرشناس بسازم
او آرزوی خود برای پنج سال آینده را شناساندن برند این شرکت بهعنوان یک برند قابل اعتماد در حوزه اسباببازی، بازی و برنامههای آموزشی درباره گیاهان و حیوانات و نیز ایجاد سود و درآمد از این راه دانست.او همچنین میخواهد بهزودی روی ایدههایی که مجوزشان را میگیرد شخصا کار کند.
از نظر خانم وولف پایداری دو مفهوم دارد: مالی و زیستمحیطی. او و همکارانش به دنبال ساخت محصولاتی سبز، با قابلیت بازیافت و استفاده دوباره هستند. آنها همچنین به ازای هر محصولی که از یکی از سایتهایشان خریداری میشود، یک درخت میکارند.
مدیریت به سبک وولف
خانم وولف مربی کسبوکار درباره شرکتهای بزرگ و غیرانتفاعی که شرکایی بیثبات و سازماندهی نشده دارند هشدار داده بود. شرکایی که همسو با کسبوکارهای نوپا نیستند. کوچکهایی که میخواهند تنه به بزرگها بزنند جز فاجعه چیزی نصیبشان نمیشود. خانم وولف میگوید که اگر اینها را میدانست هرچه بیشتر از این نوع شرکتها فاصله میگرفت. سبک مدیریت خانم وولف از نظر خودش شفاف، متعهدانه و تجربه محور، لذتآفرین، دعوتکننده و کنجکاوانه است.