فكر میكنید چگونه میتوان یك آگهی صنعتی یا بازرگانی ساخت كه بتواند با جلب بیشترین میزان توجه، بالاترین امتیاز را از سوی مخاطبان كسب کند و جریان ثابتی از سوالات با ارزش را به وجود آورد كه به راحتی رشد آمار فروش را در پی خواهد داشت؟ براساس مطالعهای كه اخیرا روی آگهیهای تبلیغاتی موفق در بازار صورت گرفته، ایدههایی جهت ساخت یك آگهی تبلیغاتی مفید و موثر مطرح شده است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
1- یك منفعت را در عنوان آگهی قرار دهید
موفقترین آگهیهای تبلیغاتی كه تا به حال نوشته شدهاند، همگی عنوان داشتهاند. برای مثال عنوان یك آگهی تبلیغاتی موفق تركیبی از یك منفعت قدرتمند (مثلا به نصف رساندن هزینههای انرژی) و تعهد به ارائه اطلاعات مفید است كه به طور مستقیم مشكل خاص خواننده را (مثلا در زمینه دفع فاضلاب) خطاب قرار میدهد.
2- یك سوال تحریكآمیز را مطرح كنید
فردی به نام باب پلیس متن یك آگهی تبلیغاتی را نوشت كه فورا یکمیلیون دلار درآمد برای همان آژانس تبلیغاتی كه در آن كار میكرد، در پی داشت. عنوان آگهی چنین بود: «آیا شما از كار كردن برای آژانس تبلیغاتی خود خسته شدهاید؟»این آگهی تبلیغاتی فقط یك بار در سه مجله (High-Tech Marketing، Business Marketing و Inc.) چاپ شد و فورا پنج مشتری جدید را به سوی خود جذب كرد. رابرت بلای یك نویسنده فیلمنامههای تبلیغاتی است كه در زمینه تبلیغات business-to business و پاسخ مستقیم تخصص دارد.
او متن آگهیهای تبلیغاتی، بستههای پستی مستقیم و نامههای فروش را برای بیش از 75 مشتری در سرتاسر جهان نوشته كه شامل: Prentice-Hall، Grumman Corporation، سونی، Online Software، Digital Linguistix و بانك ملی فیلادلفیا میشود. او همچنین نویسنده 17كتاب از جمله «راهنمای نویسنده فیلمنامههای تبلیغاتی (Dodd, Mead) » است.
3- مستقیم حرف بزنید و شفاف رفتار كنید
وقتی یك آژانس تبلیغاتی از یکی از کپیرایترهای قدیمی خواست متن یك آگهی تبلیغاتی به منظور افزایش فروش یك تعمیركار ماهر در زمینه بازیابی میزهای قدیمی جراحی را بنویسد، او با استفاده از عنوان نوشته شده روی بروشور شركت، عنوان این آگهی تبلیغاتی را تعیین كرد: «میزهای جراحی بازسازی شد، امكان دسترسی به وام رایگان»این آگهی تبلیغاتی موفق بود و نشان داد وقتی شما تنها كسی هستید كه به تبلیغ یك محصول یا خدمت خاص میپردازید یا وقتی درك ماهیت پیشنهاد شما سخت و مشكل است، استفاده از عناوین مستقیم میتواند بسیار موثر واقع شود.
4- به خواننده اطلاعات مفید بدهید
یك راه برای افزایش تعداد خوانندگان یك آگهی تبلیغاتی، دادن قول ارائه یكسری اطلاعات مفید در قالب عنوان و سپس ارائه آن در قالب یك آگهی تبلیغاتی است. برای یك آگهی تبلیغاتی كه به تجار پیشنهاد مطالعه یك كتاب برای جمعآوری صورت حسابهای عقب افتاده را میداد، میلت پیرس این عنوان را نوشت: «هفت راه برای جمعآوری صورتحسابهای پرداخت نشده شما.
ارمغانی جدید از Dow Jones- Irwin. یك راه موفق و اثبات شده برای پرداخت سریعتر صورت حسابهای شما.» این آگهی تبلیغاتی كه پر از اطلاعات بود در زمینه تبلیغات (business-to-business) بسیار موثر بود. به این دلیل كه تجار برای دریافت اطلاعات و نه تفریح و سرگرمی مجلات بازرگانی را مطالعه میکنند و چنین آگهیهای تبلیغاتی منبع اطلاعات ارزشمندی برای آنهاست.
5- یك كتابچه، بروشور یا كیت اطلاعاتی رایگان را به فرد مقابل پیشنهاد دهید
ارائه یك كالای ملموس، بروشور، كتابچه، كیت اطلاعاتی، نوار ویدئویی، نوار كاست، گزارش تحقیقاتی، چك لیست و غیره به خواننده هرگز نتیجهای جز افزایش واكنشها به یك آگهی تبلیغاتی در پی نداشته است. در پایان آگهی، در قالب یك تیتر كوتاه پیشنهاد دریافت آمار و اطلاعات بهصورت رایگان را مطرح كنید، سپس به توصیف بروشور یا كتابچه خود بپردازید و با نمایش تصویری از آن توضیح دهید كه خواننده چه مطالبی را باید از این طریق به دست آورد. اگر میتوانید چیزی به بروشور فروش بیفزایید كه ارزشی ماندگار به آن ببخشد، مسلما بهتر خواهد شد. به این ترتیب افراد بیشتری بروشور شما را خواسته و آن را نزد خود نگاه خواهند داشت.
6- از یك كوپن استفاده كنید
كوپنها از لحاظ بصری هویت یك «پاسخ مستقیم» را به آگهی تبلیغاتی شما می بخشند و كاری میكنند تا افراد بیشتری به خاطر محصولات رایگان پیشنهادی آن را مطالعه كنند. اگر آگهی تبلیغاتی یك سوم یا كمتر از این مقدار فضای یك صفحه را میگیرد، برای جلب توجه افراد به سوی كوپن پیشنهادی، دور كل آگهی یك خط بكشید. این كار به خواننده آموزش خواهد داد. برای نمونه میتوانید این طور بنویسید: «جهت كسب اطلاعات بیشتر این آگهی تبلیغاتی و آدرس پستی خود را به همراه كارت ویزیت به آدرس فوق بفرستید.»
7- از یك عنوان با چندین بخش مختلف بهره ببرید
یك عنوان شامل چیزی به جز یك جمله یا عبارت در قالب فرمی ثابت نیست. اغلب اوقات شما میتوانید با استفاده از عنوان سه قسمتی، تیتری چشمنوازتر و موثرتر را رقم بزنید. قسمت اول آگهی یا kicker خط كوتاهی است كه در گوشه چپ و بالای آگهی تبلیغاتی قرار میگیرد. استفاده درست از kicker به مثابه انتخاب خاص خواننده یك آگهی تبلیغاتی است. یك تكنیك موثر دیگر اطلاعرسانی به خواننده برای آگاهی از یك پیشنهاد مجانی است (بهعنوان مثال میتوانیم ذكر كنیم كه او یك پیشنهاد رایگان خاص یا یك كوپن را در ادامه خواهد دید.)
در مرحله بعد، در قسمت بزرگتر، عنوان mail شما مزیت اصلی یك محصول را بیان میكند. در اینجا یك قول بزرگ بدهید. سپس در زیر تیتر مزیت خود را توسعه داده یا از ماهیت خاص وعده خود رونمایی كنید. اگر عنوان آگهی قصد تحریك كنجكاوی یا جلب توجه را دارد، با شفافسازی این كار را انجام دهید. در غیراین صورت علاقه و تمایل خوانندهای را كه برای جلب توجه او تلاش فراوان كردهاید، از دست خواهید داد.