یک رویداد چندساعته آموزشی و تجربی برای رسیدن به ایدهای که قابل اجرا و درآمدزا باشد؛ این سادهترین راهی است که میشود استارتاپ ویکند را تعریف کرد. آخر هفتهای برای ایدهپردازی، تشکیل دادن گروه و عملی کردن ایده. رویدادی که حالا در سراسر جهان نشانی از آن هست و هرازگاهی آدمهای خلاق و صاحب ایده را دور هم جمع میکند تا با کار تیمی به ابداع برسند. «استارتاپ» (start up) عنوانی است که کسبوکارهای نوپا بهخصوص در حوزه فناوری و فضای مجازی در جهان با آن شناخته میشوند.
این کسبوکارهای نوپا راههای مختلفی برای پا گرفتن پیشرو دارند. اگر سرمایهای شخصی در میان باشد که مشکل از ابتدا آسان است و فقط میماند ایدهای که باید پرورانده و عملی شود. اما اگر پولی در بساط نباشد، استارتاپها میتوانند از سرمایهگذاری جمعی مردم در سایتهای مخصوصی که برای این کار طراحی شدهاند استفاده کنند.
یکی دیگر از راههای پیشرو هم جذب کردن یک منبع سرمایه طی رقابت است. شتابدهندهها بهعنوان شرکتهای سرمایهگذار این رقابت را شکل میدهند و سرمایهای را در اختیار صاحبان ایده قرار میدهند تا در سود آینده آن شریک شوند. حالا استارتاپ ویکند هم به عرصهای برای رقابت جهانی برای بروز ایدهها و جذب سرمایهها تبدیل شده است. اگر برنده استارتاپ ویکند شوید، دیگر نیازی نیست نگران سرمایه مورد نیاز برای عملی کردن ایدهتان باشید.
استارتاپ و استارتاپ ویکند
استارتاپ ویکند هم عنوان یک سازمان است هم یک برنامه. سازمانی در سیاتل واشنگتن که برنامههای 54 ساعته استارتاپ ویکند را تدارک میبیند تا گروههایی از صاحبان ایده دور هم جمع شوند و ایدهای را به سرانجام برسانند و در یک آخر هفته طرحی نو دراندازند. حالا این سازمان نفوذی جهانی پیدا کرده و برنامهاش در بسیاری از شهرهای جهان اجرا میشود. در آوریل 2013 طبق آمار موجود 1068 رویداد در این رابطه برگزار شد که بیش از 100هزار نفر از بیش از 400 شهر 100 کشور مختلف در آن حضور داشتند. نتیجه کار آغاز بیش از 8190 استارتاپ یا کسبوکار نوپا بود. موسسه کافمن، گوگل و مایکروسافت از این برنامه حمایت میکردند.
نخستین هفته نوآوری
استارتاپ ویکند (یا آخر هفته کسبوکارهای نوپا) نخستینبار در ژوییه 2007 با تلاش اندرو هاید شروع شد و 70 نفر را برای ابداع یک کسبوکار تازه ظرف 54 ساعت گرد هم آورد. این مدل به سرعت به شهرهای دیگر جهان سرایت کرد. در ژانویه 2010 مارک ناگر و کلینت نلسون سازمانی غیرانتفاعی در سیاتل برای این کار ثبت کردند و مالکیت آن را برعهده گرفتند. استارتاپ ویکند تنها در ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان و کانادا تاکنون 80 رویداد را برگزار کرده است. در دسامبر 2010 این موسسه هشت کارمند تماموقت داشت به اضافه چندین همکار و بیش از 100 برنامهریزی محلی در نقاط مختلف. حالا موسسه تبدیل به یک نقطه مهم برای بروز خلاقیت و پا گرفتن کسبوکارها شده است.
چه میگذرد...
مدل برگزاری استارتاپ ویکند (یا هفته کسبوکار نوپا) به این صورت است که در یک آخر هفته (معمولا 54 ساعت) با مشارکت 60 تا 120 نفر (که تا 300 نفر و بالاتر هم رسیده) ایدههای آغاز کسبوکارهای نوپا پرورانده میشود. سخنرانان و مربیان برنامه کسانی هستند که از اعضای مورد احترام و اطمینان گروههای مبدع محلی یا اسامی مشهور حوزه تکنولوژی محسوب میشوند. شرکتهای زیادی حمایت مالی برنامه را برعهده میگیرند و چهبسا همکاران تازه خود را از میان شرکتکنندگان پیدا میکنند. در سال 2011 استارتاپ ویکند، رویدادی با عنوان Global Startup Battle یا مبارزه جهانی استارتاپ برگزار کرد که 10هزار نفر در قالب 1200 تیم در آن شرکت داشتند. این رویداد همزمان در 100 شهر جهان برگزار شد که یکی از بزرگترین رویدادها بود. تیمها باید از سه جنبه تلاش میکردند؛ اول آنها باید استارتاپ ویکند محلی خودشان را میبردند، بعد در یک رقابت برای به دست آوردن بیشترین محبوبیت در فیسبوک با جمعآوری رأی شرکت میکردند. دستآخر تنها 15 تیم برتر به مرحله نهایی راه پیدا میکردند. مرحلهای که داوری داشت و برنده نهایی را مشخص میکرد.
آخر هفتههای اخیر
آمار سایت استارتاپ ویکند میگوید تاکنون بیش از 1500 رویداد در 726 شهر برگزار شده و بیش از 13میلیون استارتاپ یا کسبوکار نوپا در آنها کلید خورده است. استارتاپ ویکند زنان در هامبورگ یکی از آخرین رویدادها بوده است. یکی از شرکتکنندگان این رویداد نوشته: «روز جمعه اتاق ما پر از ایده تازه بود. دو روز بعد یک اتاق پر از زمینههای خلاق اشتغال داشتیم و 11 تیم در حال کار کردن روی ایدهها بودند. هدف از استارتاپ ویکند رقابت و برنده شدن نیست، بلکه یک تجربه جدید است. با این حال روز یکشنبه همه کنجکاو بودند بدانند کدام ایده بیشترین نظرها را به خود جلب کرده است. به برندهها جوایزی داده شد که کمک میکرد بعد از تمام شدن این رویداد، کمکهزینهای برای ادامه کارشان داشته باشند. گروهی که برنده رقابت در زمینه «بهترین طراحی» شد اپلیکیشنی ساخته بود که تاریخ و برنامه رویدادهای هنری را برای دوستداران هنر در هامبورگ تنظیم میکرد.» بنابراین ایدهها عجیب و غریب نیستند بلکه ایدههایی سادهاند که به زندگی راحتتر و بهتر کمک میکنند. گروه برنده کل مسابقه سایتی طراحی کردند که کمک میکند افراد در محل اقامتشان یک هماتاقی که براساس شخصیتش برایشان مناسب است پیدا کنند.
غریبههایی که همکار شدند
یکی دیگر از گروههای برنده استارتاپ ویکند که طرح LaunchKey را طراحی کرده بودند از سال 2012 هنوز مشغول ادامه برنامهشان هستند. آنها برندگان رویدادی در لاسوگاس هستند که از سه سال پیش هنوز کنار هماند. این سه نفر خود طرحشان را اینطور توصیف کردهاند: «لانچکی پلتفرمی است که نیاز به پسورد یا رمز عبور را از میان بر میدارد.»
اعضای این گروه همدیگر را نخستینبار در یک رویداد تکنولوژیک در یک کافیشاپ دیدند و بعد در استارتاپ ویکند شروع به کار با هم کردند. یکی از آنها میگوید: «درست کردن یک اپلیکیشن با آدمهایی که هیچ وقت با آنها کار نکرده بودم کمی سخت بود. باید نقشها را مشخص و به همدیگر اعتماد میکردیم. تا دو روز قبل از شروع رویداد اصلا نمیدانستیم قرار است با هم کار کنیم. حالا یک تیم 14 نفره شدهایم و مشغول کار جدی برای گوشیهای موبایل هستیم.»