پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مسائل و مشکلات کاری مواردی ناخواسته هستند که هیچ یک از مدیران و صاحبان کسب‌و‌کار دوست ندارند با آن مواجه شوند‌. داشتن مهارت مناسب در حل مسئله یکی از وظایف مهم مدیران برای رسیدن به موفقیت است‌. رسیدگی به مسائل سازمانی وقت‌گیر بوده و به زمان و برنامه‌ریزی نیاز دارد‌. همه مدیران هنگامی که با مسئله‌ای مواجه می‌شوند، در نخستین فرصت و به سریع‌ترین شکل ممکن خواهان رفع آن هستند‌. اما آیا تاکنون ساده‌ترین روش حل آنها را انتخاب کرده‌اید؟ یا تنها برای اینکه وضعیت بدتر نشود، نشانه‌ها و علائم آنها را از بین برده‌اید؟

برای اینکه فرآیند حل مسئله را به طور موثر انجام دهید، نیاز به رویکردی منطقی و منظم دارید‌. آزمون زیر به شما کمک می‌کند که رویکرد جاری‌تان در حل مسئله را ارزیابی کنید‌.

با بهبود رویکرد حل مسئله می‌توانید تصمیمات کلی بهتری بگیرید و اعتماد به نفس‌تان را در فرآیند حل یک مشکل افزایش بخشید‌. این مسئله را هم در نظر داشته باشید که مسلما نخستین راه‌حل همیشه بهترین راه‌حل موجود نخواهد بود‌. 

نحوه تکمیل:

لطفا به سوالات آنگونه پاسخ دهید که هستید نه آنگونه که می‌خواهید باشید‌. با استفاده از مقیاس مورد نظر، گزینه‌ای كه ویژگی‌های مهارتی شما را بهتر تشریح می‌كند، علامت بزنید و در انتها امتیازات را جمع بزنید.

1-‌ ابدا
2-‌ به ندرت
3-‌ گاهی اوقات
4-‌ بیشتر مواقع
5-‌ همیشه

سوالات

1-‌ هنگامی که یک راه‌حل انتخاب می‌کنم، یک برنامه اجرایی با توالی مراحل ضروری برای تکمیل آن به‌کار می‌گیرم.

2-‌ پس از اجرایی شدن یک راه‌حل، فورا در جست‌وجوی روش‌هایی برای بهبود ایده و جلوگیری از مسائل آتی هستم .

3-‌قبل از حل هر مسئله به خوبی آن را تشریح و تعریف می‌کنم.

4-‌ تلاش می‌کنم که هر مسئله را از جنبه‌های مختلف بررسی و راه‌حل‌های چندگانه ایجاد کنم.

5-‌ سعی می‌کنم مسائل محیطی و جانبی دخیل در به وجود آمدن مسئله را هم درک کنم .

6-‌ راه‌حل‌های بالقوه را طی چارچوبی استاندارد با دقت ارزیابی می‌کنم.

7-‌ به طور منظم به مواردی توجه می‌کنم که ممکن است در آینده تبدیل به مسئله شود.‌

8-‌ هنگامی که در مورد یک راه‌حل تصمیم می‌گیرم، به‌ر‌غم موانعی که دارد آن را عملی می‌کنم‌.

9-‌ دریافته‌ام که مسائل کوچک به مرور بزرگ‌تر و حل آنها مشکل‌تر می‌شود‌.

10-‌ از خودم سوالات مختلفی درباره ماهیت مسئله می‌پرسم.

11-‌ پس از اینکه روش حلم ر اجرا می‌کنم، دیگر به آن فکر نکرده و بر وظایف دیگرم تمرکز می‌کنم.

12-‌ بر عملیات جاری شرکتم تمرکز دارم و امید دارم که مسئله‌ای پیش نیاید.

13-‌ راه‌حل‌های بالقوه که به فکرم می‌رسد ارزیابی می‌کنم.

14-‌ هنگامی که نیاز به یافتن یک راه‌حل برای مسئله‌ای دارم، معمولا همه اطلاعاتی را که برای حل آن نیاز است در اختیار دارم .

15-‌ هنگامی که راه‌حل‌ها را ارزیابی کردم، زمانی را به تفکر درباره بهترین گزینه میان آنها اختصاص می‌دهم.

16-‌ اتخاذ تصمیم آخرین مرحله فرآیند حل مسئله من است‌.

نتایج

اگر امتیاز شما 36-16 است:

شما احتمالا مسائل را فقط از جنبه منفی و مخرب می‌بینید، به جای اینکه آنها را فرصتی برای تغییر ضروری و لازم بدانید‌. رویکرد شما برای حل مسئله بیشتر از آنکه منطقی باشد، حسی است و ممکن است منجر به تجربیات ضعیف در این زمینه شود‌. با کمی تمرین و به‌کارگیری رویکردی ساختاریافته‌تر، قادر خواهید بود این مهارت مهم را پرورش داده و فرآیند حل مسئله تاثیرگذار‌تری را در پیش بگیرید‌.

اگر امتیاز شما 58-37 است:

رویکرد شما برای حل مسئله گاهی موفق و گاهی مغلوب است‌. گاهی اوقات راه حل‌های شما به درستی به‌کار می‌آید و زمانی دیگر این‌گونه نیست‌. اما می‌دانید که چه‌کاری باید انجام دهید و تشخیص می‌دهید که داشتن یک فرآیند ساختارمند برای حل مسئله اهمیت دارد‌. با تمرین روی ثبات و تعهد به این فرآیند، پیشرفت قابل توجهی در این مهارت شاهد باشید‌.

اگر امتیاز شما 80-59 است:

شما یک مدیر با بالاترین مهارت حل مسئله هستید‌. شما زمان کافی برای درک مسئله، فهم معیارها برای اتخاذ تصمیم خوب و ایجاد انتخاب‌های مناسب دارید‌. رویکرد شما در حل مسئله منطقی و سیستماتیک است و همه اصول را حین اجرا اعمال می‌کنید‌. تصمیمات اتخاذ شده‌تان به خوبی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود‌. می‌توانید به همین صورت به پرورش مهارت‌تان ادامه داده و از آن در جهت بهبود روندها در سازمان‌تان استفاده کنید‌.

نکته آخر

مهارت حل مسئله یک مهارت بسیار مهم در محیط کاری شماست‌. برای سازمان‌تان یک مدیر با اعتماد به نفس و شایسته در این زمینه باشید؛ مدیری که از ماهیت غیر‌قابل پیش‌بینی مسائل آگاه است و از آنها فرصت می‌سازد‌.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UT0BZSjf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه