بازار سهام شرکتهای ایرانی در شش ماه سپری شده دو دوره با تفاوت معنادار را تجربه کرده است؛ یک دوره خوشبختی که شاخص کل به مثابه نشانه کامیابی بازار سهام تهران در زمستان پارسال روندی فزاینده را طی کرد و با شتاب به پلههای بالا رسید. در سال 1395 و به رغم انتظارات ذهنی مثبت اما این نشانه در سرازیری قرار گرفت و به مرزهای پیش از زمستان پارسال نزدیک میشود.
شماری از مدیران شرکتهای بزرگ که سهام شرکتشان در این بازار عرضه میشود نیز نیک میدانند که کاربرد شایعه و پردازش اخبار و تحلیلهای بزرگنمایی شده در تهییج خریداران خردهپا تا چه اندازه موثر است. برخی از این مدیران در زمستان پارسال و پس از برجام از این ترفند کمال استفاده را کردند و با ارائه آمارهای بسیار خوشبینانه درباره حجم قراردادها و شرایط مناسب برای سال 1395 صف خرید و تقاضا ایجاد کردند و قیمت سهام آنها افزایش یافت و شاخص کل را به سمت بالا کشیدند.
پس از سپری شدن زمستان و شروع سال تازه بود که معلوم شد خوشبینیهای عرضه شده از سوی رسانهها چندان واقعی نبوده است و این شرایط موجب شد صف فروش برای این نوع سهام تشکیل و شاخص کل به سمت پایین کشیده شود. ادامه رکود در سایر بخشهای اقتصاد ایران، دشواریهای پدیدار شده به وسیله منتقدان دولت را در حوزه سیاست خارجی که منجر به انحراف اذهان شد و اشتیاق سرمایهگذاران برای ورود به بازار را کاهش داد نیز مزید بر علت شدند و بازار سهام را به سمت کوچکتر شدن سوق دادهاند.
در شرایطی که شاید برخی انتظار داشتند نرخ سود بانکی به سرعت کاهش یابد و کمی بالاتر از سطح نرخ تورم بایستد و بخشی از منابع بانکی به سمت بازار سهام حرکت کند، این رخداد نیز با درنگ انجام شده است و انتظارات برآورده نشد. بازار سهام اکنون روزگار خوشی ندارد و البته بازارهای رقیب نیز در شرایط چندان خوشی نیستند، اما یک نکته را باید لحاظ کرد و آن اجتناب از ارائه تحلیلهای بسیار خوشبینانه نسبت به آینده بازار سهام است.
مشاوران برخی از مدیران سازمان بورس اوراق بهادار تهران و مدیران شماری از شرکتهای سرمایهگذاری و حتی مدیران برخی از شرکتهای تاثیرگذار در بازار سهام شاید به این نتیجه برسند که با ایجاد فضای مجازی خوشبینانه، بازار سهام را از شرایط سخت دور کنند، اما این یک اشتباه بزرگ خواهد بود.
باید همه واقعیتها در بازار سهام را با نهایت راستگویی و کارشناسی به علاقهمندان سرمایهگذاری در این بازار بیان کرد. گمراه کردن خریداران خردهپا و خریداران تازهوارد به این بازار با هر توجیهی غیرقابل قبول است.
عضو شورای سردبیری