پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

چرا چاه‌های غیرمجاز وجود دارند؟

9 سال پیش ( 1393/12/13 )
پدیدآورنده : ایوب فصاحت  

امروز مسئله آب به قدری مهم و جدی شده که مسئولان و کارشناسان به هر بخشی که نیاز به مصرف دارد، چشم می‌دوزند و به فکر راهکاری هستند تا درصدی از حجم آن را کم کنند. اینکه متولیان امر برای بهینه کردن مصرف آب، تمام تلاش‌شان را به کار گرفته‌اند، بسیار پسندیده و قابل تقدیر است. اما یک موضوع مهم را در این میان نباید فراموش کرد و آن انتخاب راهی است که کمترین ضرر و آسیب را برای بهره‌برداران و مجموعه‌ای که جهت چرخش اقتصاد کشور تلاش می‌کنند، در پی داشته باشد، بنابراین چنین هدفی مقدس و دست یافتنی است.

استفاده از منابع آب زیرزمینی یکی از راه‌های تامین مایه حیات برای اراضی کشاورزی است، به‌خصوص در مناطقی که آب‌های سطحی و جاری، کمتر وجود دارند، بنابراین حفاری زمین و رسیدن به نخستین منبع ذخیره در زیرزمین، برای کشاورزان در اولویت قرار می‌گیرد. با اینکه در قرن‌های گذشته از این منبع خدادادی استفاده شده اما اکنون به دلیل محدودیت‌هایی که برای منابع آبی به وجود آمده، نظارت بر چاه‌های کشور در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است. بر این اساس، معاون آب، خاک و صنایع کشاورزی وزارت جهادکشاورزی، حفظ آب‌های زیرزمینی را در گرو پلمب چاه‌های غیرمجاز دانسته و بر آن تاکید کرده است.

اصولا چاه‌های کشور به دو دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم می‌شوند. به‌طور عامیانه، چاه‌های مجاز آنهایی هستند که مجوز بهره‌برداری دارند اما غیرمجازها فاقد این پروانه هستند. اگر قرار باشد تخلف یا اضافه برداشتی اتفاق بیفتد، هر دو گروه به‌صورت بالقوه می‌تواند زمینه‌ساز باشد. بنابراین وزارت نیرو برای جلوگیری از تخلف در چاه‌های دارای مجوز، از کنتورهای خروج آب استفاده و تمام حلقه‌ها را ملزم به نصب آن کرد. به این ترتیب تا حدودی کنترل و نظارت بر این چاه‌ها سهل‌الوصول‌تر خواهد بود. اما با توجه به ارائه مجوز به بسیاری از چاه‌ها چرا چاه‌های غیرمجاز وجود خارجی دارند؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان نام برد، فرهنگ نادرست و علاقه‌مندی برخی بهره‌برداران به سودهای نادرست است ولی موضوع دیگری که نباید از نظر دور داشت، بحث واگذاری زمین به بهره‌بردار بیش از سهمیه آبی است که در اختیار دارد. به‌عنوان مثال، کشاورزی را در نظر بگیرید که قرار است 50لیتر در ثانیه حق استفاده از آب را در مدتی معین داشته باشد اما از آن طرف دو تا سه برابر این حجم آب، زمین برای کشت در دست دارد. آیا این خود عاملی برای تمایل به سمت حفاری چاه غیرمجاز نیست؟ در این برهه تنها اهمیت دادن به بحث فرهنگ و آموزش کشاورزان می‌تواند در بلندمدت آثار مثبتی داشته باشد. به نظر می‌رسد چنین راهی، بهتر از برخورد قهری با بهره‌برداران خواهد بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/69uVF1ed
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه