جمعه, ۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Fri, 23 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه عربی:

چرا از ما بترسند؟ از اسراییل باید بترسند

9 سال پیش ( 1394/4/15 )
 

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ای به سوالات خبرنگار روزنامه عربی زبان الوفاق در خصوص حمایت ایران از عراق، حمله عربستان به یمن و مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد. او در این مصاحبه گفته است:

-‌ آمریکا از افشای اسناد ویکی لیکس که علیه‌اش منتشر شده است ضربه خورد؛ آن کسی که این کار را کرده الان خودش یک مرکزی شده برای اینکه هرجا می‌خواهند از او استفاده بکنند؛ یک چنین ماجرایی را برای‌شان راه می‌اندازد؛ در عربستان بیشتر از همه؛ چون عربستان یک کشور بسته‌ای بود و هست؛ روابط خارجی‌اش و این مذاکراتش؛ این مکاتبات؛ این اسنادی که کسی نمی‌داند داخل عربستان است؛ کسی نمی‌داند یا خیلی کم می‌دانند؛ اینها که باز شد؛ ضمنا زمینه‌ای شده که کسانی هم که می‌خواهند دروغ بگویند از این اسناد جعل می‌کنند و هرچه خواستند می‌گویند و هرجا خواستند ضربه بزنند یک چیزی منتشر می‌کنند حالا تا تکذیب بشوند و مردم باور کنند. یک نقطه فتنه‌ای درآمد و به جایی رسیده که می‌بینید. حالا برای عربستان سنگین تمام می‌شود و آثار منفی‌اش هم به این آسانی تمام نمی‌شود؛ کارهای مثبت‌شان را کسی تبلیغ نمی‌کند؛ منفی‌اش را تبلیغ می‌کنند.

-‌ با گروه جدیدی که در عربستان آمده‌اند فقط سلمان را در یک مهمانی که در ریاض بود چون ما را دعوت کرده بود یک بار باهم نشستیم و خیلی حرف زدیم، همین قدر می‌شناسم؛ و با بقیه‌شان آشنایی هم ندارم و وقتی هم که می‌رفتم آنجا با آن نزدیکان بیشتر ملک عبدالله بود و اگر مسئولی هم داشتند، می‌آمدند. درست نمی‌دانم چرا این اشتباه را کردند؛ گفتم که اشتباه است؛ البته به‌ظاهر اینها برای این است که فکر می‌کنند این حوثی‌ها شیعه هستند و البته خوب اینها (حوثی‌ها) که شیعه اثنی عشری نیستند و عمده آنها زیدی چهار امامی هستند ولی به‌هرحال به یک معنا شیعه هستند و جزو مجموعه شیعه حساب می‌شوند؛ منتها چهار امامی؛ احتمالا آنها با این شرایطی که درست کرده‌اند با ایران، لبنان، عراق و سوریه و با همه احساس نگرانی می‌کنند. در یمن اشتباه بزرگی کردند. بحرین نمونه خوبی است. آنجا با اینکه یک کشور عربی عضو شورای همکاری است ولی لشکرکشی کردند و آمدند علیه شیعه وارد شدند و در یمن هم همینجور نگران هستند؛ به‌خصوص که یمنی‌ها ادعای ارضی هم در عربستان دارند؛ ولی حالا اشتباه کردند.

-‌ اگر عربستان از توافق ایران و غرب می‌ترسد راهش همان است که باید از راه صداقت در بیایند. البته عربستان و احتمالا دیگر کشورهای منطقه اشتباه می‌کنند چون ‌ما که ترس نداریم؛ ما که بمب هسته‌ای را تحریم کردیم؛ چرا از ما بترسند. از اسراییل باید بترسند.
همچنین هاشمی در پاسخ به این دو سوال که «حضرت عالی روابط خوب و عمیقی با رهبر انقلاب دارید اگر برای‌تان امکان دارد این روابط را توصیف کنید؟ رابطه عاطفی و دوستی‌تان را در یک جمله توصیف کنید؟» گفت:

-‌ ما از جوانی با هم دوست بودیم. من پنج سال از آقای خامنه‌ای بزرگ‌ترم. نخستین ملاقات ما در درس خارج آیت‌الله داماد بود که با هم آشنا شدیم؛ ایشان از من کوچک‌تر بود؛ بعد هم رفاقت‌ها عمیق و در دوران مبارزه خیلی عمیق‌تر شد و بعد از انقلاب دیگر زیادتر شد؛ در همه موارد با هم کار می‌کردیم؛ در جنگ و در هرجا که شما فکر می‌کنید تا امروز ما همین ارتباط‌مان هست؛ اکنون من و جمعی که ایشان در مجمع منصوب کرده‌اند سیاست‌های کلی نظام را که در قانون اساسی از وظایف رهبری است آماده می‌کنیم و به ایشان می‌دهیم و ایشان هم اگر تایید کردند، ابلاغ می‌کنند. عمده کار ما این است و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نیز با ماست که با واگذاری ایشان، باید نظارت کنیم که اجرا شود. درباره دیگر مسائل معمولی هم در ملاقات‌هایی که داریم، بحث می‌کنیم. عاطفی هم همان‌طور است؛ ما خیلی صمیمی هستیم؛ من و هم ایشان، همدیگر را خیلی دوست داریم؛ یک منظره کوچک آن در بیمارستان بود وقتی که ایشان جراحی کرده بودند عیادت من با ایشان در آنجا بسیار صمیمی بود و همان منظره‌ای شد که دیدید. معتقدم که در حال حاضر آیت‌الله خامنه‌ای در ایران جایگزینی به این آسانی ندارد و ایشان الان محور اساسی هم برای حیات انقلاب و هم امنیت کشور هستند و ایشان مرکز مدیریت کشور است و ما هم باید به ایشان کمک کنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/p5mnTGK4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه