پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در دادوستدهای نخستین روز کاری مرداد ماه شاخص کل توانست پس از مدت ها رشد پرسرعت و پرقدرتی را ثبت کند. در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس با رشدی 420 واحدی به مرز 75 هزار واحد نزدیک شد. بورس تهران با پشت سر گذاشتن وقایعی همچون کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی و فصل مجامع سالانه منتظر روزهای خوش در ادامه سال است.

پیشواز بازار سهام از بازگشایی نمادهای مهم خودرویی

با عملی شدن کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در تیر ماه، انتظار می رود نقدینگی خوابیده در حساب های بانکی به سمت سرمایه گذاری در بازار سهام رهنمون شود، گرچه با کاهش اندک نرخ تسهیلات و سودهای بانکی سرمایه گذاران ریسک گریز راضی نمی شوند سرمایه خود را در معرض انواع ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک قرار دهند.

همچنین با پایان مجامع سالانه شرکت های بورسی در تیرماه، شاهد بازگشایی بسیاری از این شرکت ها که نمادشان بسته بود خواهیم بود که همین مسئله می تواند به رونق بازار سهام یاری رساند. چنان که روز گذشته بازار سهام شاید کمی متفاوت تر از روزهای قبل بود؛ بازاری که پس از فارغ شدن از فصل مجامع شرکت های بورسی هر چند که با تنفس برخی مجامع به ویژه در گروه بانک ها مواجه بود اما با خیال راحت تری به آنچه بضاعت بازار سهام برای شناسایی سهام ارزنده براساس ارزش ذاتی دارایی های است می پردازد. 

اقبال سهامداران به اوراق بدهی 

از سوی دیگر همچنان اوراق بدهی در بازار سهام با اقبال روبه رو است و این در حالی است که سهام شرکت های کوچک در کنار لیدرهای سنتی از جمله دوقلوهای سنگ آهنی و سایر معدنی ها و همچنین خودرویی ها با استقبال سهامداران مواجه شده اند. با توجه به کاهش نرخ سود صندوق های سرمایه گذاری به 18.5 درصد و از سویی دیگر هدف دولت برای انتشار اوراق بدهی در بازار سهام و تأمین مالی از این طریق، به نظر می رسد نقدینگی در جریان بازار همچنان در بازار بدهی حضور داشته باشد.

در این بین ارزندگی قیمت سهام در برخی گروه ها به حدی رسیده که حتی سرمایه گذاری در بانک ها را نیز غیرقابل توجیه کرده است. به طور کلی روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل بود که به پشتوانه معدنی ها و گروه فلزات اساسی و... با سبز  پوش شدن نماگرهای منتخب خود روبه رو بود. در نماد معاملاتی صنایع ملی مس ایران در حالی با دامنه نوسان باز قیمت این سهم از 10 درصد نوسان مثبت قیمتی فراتر رفت که در پایان معاملات این نماد معاملاتی با صف خرید بیش از 32 میلیون سهمی روبه رو بود. در نماد معاملاتی سرمایه گذاری سایپا نیز صف خرید 30میلیون سهمی به پشتوانه حمایت سرمایه گذاران اغلب حقیقی پدیدار شد که در سرمایه گذاری رنا نیز صف خرید 8 میلیون سهمی قابل تأمل بود. در این گروه اخبار مجمع سایپا مبنی بر خبرها بر سر قراردادهای خارجی مشترک به اقبال نوسان گیران در این گروه انجامیده است.

 رشد 6 واحدی آیفکس

در دومین روز مردادماه بازار فرابورس شاهد خریدوفروش 278 میلیون و 330 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 883 میلیارد ریال بود. آیفکس هم با رشد 6 واحدی نسبت به روز معاملاتی پیشین به جایگاه 793.61 واحدی رسید. نماد فولاد هرمزگان و دماوند بیشترین تأثیر را در این افزایش داشتند. در بازار اول 36 میلیون ورقه بهادار به ارزش 80 میلیارد ریال دادوستد شد و همین طور 51 میلیون و 260 هزار ورقه بهادار به ارزش 193 میلیارد و 740 هزار ریال در بازار دوم مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات روز شنبه متعلق به فولاد هرمزگان با معامله 11 میلیون و 390 هزار سهم به ارزش 26 میلیارد ریال بود.

در عین حال سهام پالایش نفت لاوان، توکا رنگ فولاد سپاهان و روان فن آور بیشترین افزایش قیمت و پگاه فارس و تولید دارو بیشترین کاهش قیمت را در روز گذشته تجربه کردند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6» به ارزش 150 میلیارد و 820 میلیون ریال بود و ارزش معاملات دیروز در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی به حدود 344 میلیارد ریال رسید. این گزارش می افزاید: روز گذشته هر ورقه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ضمن کاهش قیمت در بازه 890 تا 945 هزار ریال مبادله شد. بیشترین افت قیمت مربوط به نماد اردیبهشت 94 بود.

همچنین، بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ هم به صندوق سرمایه گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خریدوفروش 2 میلیون و 430 هزار سهم اختصاص یافت‎. ‎ دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم. 

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

پیشواز بازار سهام از بازگشایی نمادهای مهم خودرویی

 

 

در دادوستدهای نخستین روز کاری مرداد ماه شاخص کل توانست پس از مدت ها رشد پرسرعت و پرقدرتی را ثبت کند. در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس با رشدی 420 واحدی به مرز 75 هزار واحد نزدیک شد. بورس تهران با پشت سر گذاشتن وقایعی همچون کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی و فصل مجامع سالانه منتظر روزهای خوش در ادامه سال است. با عملی شدن کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در تیر ماه، انتظار می رود نقدینگی خوابیده در حساب های بانکی به سمت سرمایه گذاری در بازار سهام رهنمون شود، گرچه با کاهش اندک نرخ تسهیلات و سودهای بانکی سرمایه گذاران ریسک گریز راضی نمی شوند سرمایه خود را در معرض انواع ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک قرار دهند. همچنین با پایان مجامع سالانه شرکت های بورسی در تیرماه، شاهد بازگشایی بسیاری از این شرکت ها که نمادشان بسته بود خواهیم بود که همین مسئله می تواند به رونق بازار سهام یاری رساند. چنان که روز گذشته بازار سهام شاید کمی متفاوت تر از روزهای قبل بود؛ بازاری که پس از فارغ شدن از فصل مجامع شرکت های بورسی هر چند که با تنفس برخی مجامع به ویژه در گروه بانک ها مواجه بود اما با خیال راحت تری به آنچه بضاعت بازار سهام برای شناسایی سهام ارزنده براساس ارزش ذاتی دارایی های است می پردازد.

 

اقبال سهامداران به اوراق بدهی

از سوی دیگر همچنان اوراق بدهی در بازار سهام با اقبال روبه رو است و این در حالی است که سهام شرکت های کوچک در کنار لیدرهای سنتی از جمله دوقلوهای سنگ آهنی و سایر معدنی ها و همچنین خودرویی ها با استقبال سهامداران مواجه شده اند. با توجه به کاهش نرخ سود صندوق های سرمایه گذاری به 18.5 درصد و از سویی دیگر هدف دولت برای انتشار اوراق بدهی در بازار سهام و تأمین مالی از این طریق، به نظر می رسد نقدینگی در جریان بازار همچنان در بازار بدهی حضور داشته باشد. در این بین ارزندگی قیمت سهام در برخی گروه ها به حدی رسیده که حتی سرمایه گذاری در بانک ها را نیز غیرقابل توجیه کرده است. به طور کلی روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل بود که به پشتوانه معدنی ها و گروه فلزات اساسی و... با سبز  پوش شدن نماگرهای منتخب خود روبه رو بود. در نماد معاملاتی صنایع ملی مس ایران در حالی با دامنه نوسان باز قیمت این سهم از 10 درصد نوسان مثبت قیمتی فراتر رفت که در پایان معاملات این نماد معاملاتی با صف خرید بیش از 32 میلیون سهمی روبه رو بود. در نماد معاملاتی سرمایه گذاری سایپا نیز صف خرید 30میلیون سهمی به پشتوانه حمایت سرمایه گذاران اغلب حقیقی پدیدار شد که در سرمایه گذاری رنا نیز صف خرید 8 میلیون سهمی قابل تأمل بود. در این گروه اخبار مجمع سایپا مبنی بر خبرها بر سر قراردادهای خارجی مشترک به اقبال نوسان گیران در این گروه انجامیده است.

 

رشد 6 واحدی آیفکس

در دومین روز مردادماه بازار فرابورس شاهد خریدوفروش 278 میلیون و 330 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 883 میلیارد ریال بود. آیفکس هم با رشد 6 واحدی نسبت به روز معاملاتی پیشین به جایگاه 793.61 واحدی رسید. نماد فولاد هرمزگان و دماوند بیشترین تأثیر را در این افزایش داشتند. در بازار اول 36 میلیون ورقه بهادار به ارزش 80 میلیارد ریال دادوستد شد و همین طور 51 میلیون و 260 هزار ورقه بهادار به ارزش 193 میلیارد و 740 هزار ریال در بازار دوم مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات روز شنبه متعلق به فولاد هرمزگان با معامله 11 میلیون و 390 هزار سهم به ارزش 26 میلیارد ریال بود. در عین حال سهام پالایش نفت لاوان، توکا رنگ فولاد سپاهان و روان فن آور بیشترین افزایش قیمت و پگاه فارس و تولید دارو بیشترین کاهش قیمت را در روز گذشته تجربه کردند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6» به ارزش 150 میلیارد و 820 میلیون ریال بود و ارزش معاملات دیروز در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی به حدود 344 میلیارد ریال رسید. این گزارش می افزاید: روز گذشته هر ورقه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ضمن کاهش قیمت در بازه 890 تا 945 هزار ریال مبادله شد. بیشترین افت قیمت مربوط به نماد اردیبهشت 94 بود. همچنین، بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ هم به صندوق سرمایه گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خریدوفروش 2 میلیون و 430 هزار سهم اختصاص یافت. دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ySU0dFHp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه