دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارشی از مشاغل خانگی روستایی

پرورش بوقلمون بدون اسیدچرب مضر

9 سال پیش ( 1393/8/3 )
پدیدآورنده : ضیا ابوالقاسمی  

از حاشیه ساحل دریای مازندران و شهر زیبای نشتارود از توابع شهرستان تنکابن به سمت دامنه البرز طی مسیرکرده و از میان شالیـزارها و باغ‌های مرکبات که می‌گـذریـم پـس از انـدک زمانی به روستای سرسـبز «توبـن» خواهیم رسید. یکی از اهالی پرتلاش و باذوق این محل به همراه خانواده خود در راستای ایجاد کسب‌و‌کار خانگی اقدام به پرورش بوقلمون کرده است که اقدام عملی او در زمینه پرورش طیورخانگی «بوقلمون» می‌تواند الگوی مناسبی برای فارغ‌التحصیلان جویای کار در عرصه کشاورزی و دامپروری باشد.
آقای اسفندیار پاکپور، دانش‌آموخته دانش‌سرای کشاورزی از اوایل جوانی درکنار پدر خود مشغول به پرورش مرغ گوشتی در یک واحد صنعتی بود اما در فراز و نشیب مسائل زندگی و عدم حمایت، مجموعه او مدتی تعطیل شد، ولی از آنجایی که وی علاقه وافری به پرورش ماکیان خانگی داشت، دست از کار نشسته و جهت استفاده بهینه از بستر موجود و رونق کسب‌وکار خانواده به فکر پرورش بوقلمون افتاد. وی به همراه همسر و فرزندان خود در محیط کوچکی از حیاط محل سکونت، ایده کسب‌و‌کار خود را جامه عمل پوشاند.
 او کار را در انباری کوچک مشرف به حیاط خانه با استفاده از سیستم تهویه و گرمایش، روشنایی و رعایت مسائل بهداشتی، با تعداد اندکی جوجه بوقلمون آغاز کرد. سرمایه اولیه او کمتر از سه میلیون تومان بود، اما با به‌کارگیری جیره مناسب و رعایت نکات فنی و علمی و بهره‌گیری از تجربیات گذشته خود، ظرف مدت 12هفته وزن بوقلمون‌ها از 200گرم به چیزی بالغ بر 5/11 کیلو رسید و در دوره‌های بعدی با کنترل بهتر شرایط، راندمان تولید را افزایش داد.
یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که او در سیستم پرورش به کار می‌بندد، اعمال جیره‌ای است به دور از مصرف هرگونه اسیدچرب نامطبوع که در پرورش صنعتی رایج است که باعث طعم لذیذ گوشت می‌شود. همچنین وی با استفاده از سبزی‌های محلی همراه با جیره در گردشگاه محل پرورش، سبب شادابی و خوش خوراکی پرنده می‌شود. این شیوه تاکنون عامل موفقیت و بازار‌پسندی فراوان محصول تولیدی ایشان شده است.
این مورد می‌تواند برای کشاورزان ساکن در روستا الگویی باشد تا با استفاده از حداقل فضا و امکاناتی که در اختیار دارند با ابتکار و تلاش نسبت به درآمدزایی اقدام کنند. در واقع با حمایت‌های مسئولان از چنین مشاغل خانگی روستایی از یکسو بخشی از سطح پایین درآمد روستاییان جبران خواهد شد و از سویی دیگر با تولید مختصر و جمع‌آوری آن می‌توان تولید قابل ملاحظه‌ای را رقم زد نه آنکه حتما به احداث مجتمع‌ها و واحدهای تولیدی و پرورشی عریض و طویل بیندیشیم که در پایان هم به علت کمبود نقدینگی کان لم یکن شوند.
شما هم می‌توانید تجربیات واقعی خود را از طریق ایمیل business@forsatnet.ir جهت درج در روزنامه با ما د‌‌ر میان بگذارید‌‌.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TCl78aoM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
سخاوت :
9 سال پیش
از سایتتون و به خصوص این مطلب خیلی استفاده کردم. ازتون ممنونم
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه