براساس آمارهای ارائه شده از سوی شبکه CBS، تعداد بینندگان مسابقات فوتبال آمریکایی این شبکه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی با افتی 28 درصدی مواجه شده است که این کاهش به عقیده کارشناسان دلایل متعددی می تواند داشته باشد.
بسیاری بر این عقیده اند که پخش زنده این رقابت ها از دیگر رسانه ها و شبکه های تلویزیونی می تواند اصلی ترین دلیل کاهش بینندگان شبکه CBS باشد. افزایش تعداد رسانه های پخش کننده رقابت های لیگ ملی فوتبال آمریکا در شرایطی اتفاق می افتد که پیش از این مدیران شبکه اجتماعی توییتر از قصد خود برای لایو استریمینگ (پخش زنده اینترنتی) این بازی ها خبر داده و امیدوارند با استفاده از این شیوه بر تعداد مخطبان خود بیفزایند.
با وجود تلاش های اخیر مدیران توییتر در زمینه پخش زنده مسابقات، آمارهای منتشر شده از نخستین بازی پخش شده از وب سایت توییتر نشان دهنده استقبال متوسط کاربران این شبکه اجتماعی محبوب از این رویداد بوده است.
اطلاعات منتشر شده از بازی تیم های نیویورک جتس و بوفالو بیلز نشان دهنده آن است که تنها 314 هزار نفر به صورت اینترنتی رقابت این دو تیم را تماشا کرده اند که این میزان به هیچ وجه برای مدیران توییتر و سایر پلتفرم های دیجیتالی که بازی های NFL را تحت پوشش خود دارند، رقم مناسب و ایده آلی محسوب نمی شود.
شایان ذکر است رقابت دو تیم نیویورک جتس و بوفالو بیلز را در مجموع 15 میلیون و 400 هزار نفر از طریق شبکه های تلویزیونی CBS و NFL تماشا کرده اند که این میزان 49 برابر تعداد بینندگان این بازی از طریق پلتفرم های دیجیتال نظیر توییتر است. گفتنی است آمارهای منتشر شده از میزان استقبال بینندگان از رقابت های امسال به رغم نمایش زیبا و قابل قبول دو تیم، بیانگر کاهش 28 درصدی در مقایسه با استقبال مردم از بازی تیم های دنور و کانزاس در آغاز رقابت های فصل قبل بوده است.
در این راستا مدیران شبکه CBS Sports اعلام کرده اند که رقمی در حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر از بینندگان بازی های NFL ترجیح داده اند که بخشی از بازی را به صورت آنلاین و از پلتفرم های دیجیتال تماشا کنند که این موضوع نیز تاثیر قابل توجهی در کاهش میزان استقبال بینندگان تلویزیونی از بازی افتتاحیه داشته است.
در این میان شرکت توییتر که در زمینه جذب مخاطب ناموفق عمل کرده قصد دارد با پخش زنده و اینترنتی رقابت های لیگ ملی فوتبال آمریکا، بر تعداد مخاطبان خود افزوده و با فروش پکیج تبلیغاتی رقابت های NFL، درآمد خود از پخش تبلیغات مرتبط با این رقابت ها را به 50 میلیون دلار افزایش دهد.
این در شرایطی است که تبلیغات پخش شده به هنگام پخش زنده نخستین بازی NFL میان یار برنامه های سرگرم کننده مختلف و متنوعی که از پلتفرم های دیجیتالی دیگر پخش می شود، گم خواهد شد. به نظر نمی رسد با توجه به تعداد اندک بینندگان بازی تیم های نیویورک جتس و بوفالو بیلز که از وب سایت توییتر پخش شد، درآمد مورد نظر مدیران این شبکه اجتماعی از محل پخش تبلیغات محقق شده باشد.
با این همه و با وجود استقبال اندک کاربران اینترنتی از پخش اینترنتی رقابت های NFL، بسیاری از این کاربران تجربه خود در تماشای این رقابت ها از طریق اینترنت را بسیار خوب و لذت بخش توصیف کردند.
به رغم نظرات مثبت کاربران و بینندگان اینترنتی رقابت ها، به نظر می رسد اصلی ترین دلیل و انگیزه آنها برای تماشای اینترنتی رقابت تیم های نیویورک جتس و بوفالو بیلز جدید بودن این شیوه بوده و بسیاری از این کاربران از هفته های آینده برای تماشای رقابت های لیگ ملی فوتبال آمریکا به شبکه های تلویزیونی مراجعه خواهند کرد.
حال با استقبال اندک و در بهترین شرایط متوسط کاربران و علاقه مندان رقابت های NFL از استریمینگ اینترنتی این بازی ها، گام بعدی مدیران توییتر در زمینه توسعه و گسترش فعالیت های خود در زمینه افزایش تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی چه خواهد بود؟