پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
نقدینگی قصد خروج از بانک‌ها را ندارد

پای بازار پول در کفش تنگ بورس

8 سال پیش ( 1394/10/5 )
پدیدآورنده : سیدمحمد صدرالغروی  

هفته گذشته در ادامه روند رکودی بورس تهران زیان سهامداران این بازار افزایش یافت و رفع شدن یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های بازار سهام یعنی بسته شدن پرونده PMD در شورای حکام و نزدیک شدن به رفع تحریم‌ها به انتقال نقدینگی‌ها به این بازار کمکی نکرد. در شرایط فوق کاهش قیمت جهانی نفت و نگرانی سهامداران از تعدیل‌های منفی شرکت‌ها در پی گزارش‌های 9 ماهه روند منفی بورس را تشدید کرد تا در کنار ابهامات و ریسک‌های اقتصادی چون عدم تعیین تکلیف نرخ سود سپرده بانکی موجب شود تا بازار پول همچنان به‌عنوان رقیب قدرتمند بازار سهام شناخته شده و با ارائه سود 25‌درصدی مانع ورود سرمایه‌ها به بورس شود.

موارد فوق در نهایت باعث شد تا در هفته گذشته علاوه‌بر برگشت شاخص کل بورس به کانال 61‌هزار واحد و افزایش میانگین زیان بورس به 1.8‌درصد در 9 ماه اخیر، تعداد صنایع زیان ده بورس نیز با افزایش مواجه شود به‌طوری‌که در یک ماه اخیر 30 صنعت با کاهش بازدهی و زیان مواجه شدند و تنها هشت صنعت بازدهی مثبتی کسب کردند. افت و خیزهای بازار سهام در هفته گذشته در‌نهایت موجب شد شاخص کل بورس تهران 727 واحد افت کند.

همچنین در هفته گذشته ارزش و حجم معاملات با معاملات بلوکی پی‌در‌پی در جهت جلوگیری از افت بیشتر شاخص کل بورس با رشد 49 و 44‌درصدی نسبت به هفته قبل روبه‌رو شد و در مجموع 2‌هزار و 116‌میلیون سهم به ارزش 3‌هزار و 803‌میلیارد ریال رسید. این هفته همچنین دفعات معاملات تا سطح 152‌هزار و 168 دفعه رشد کرد و تعداد خریداران در محدوده 49‌هزار نفر متوقف شد.

ادامه صدرنشینی صنعت ابزار پزشکی با کنتورسازی

از میان صنایع بورسی صنعت ابزار پزشکی با در اختیار داشتن تک سهم کنتورسازی توانسته بازدهی 49‌درصدی را کسب کرده و در جایگاه پر بازده‌ترین صنعت بازار سرمایه قرار بگیرد. پس از این صنعت، محصولات چوبی با کسب بازدهی 4.4‌درصدی در رتبه دوم بیشترین بازدهی قرار گرفته و صنعت رایانه نیز با بازدهی 3.3‌درصدی در یک ماه اخیر جایگاه سوم را در اختیار گرفته است.

صنعت قند و شکر با بازدهی 2 درصدی، صنعت رادیویی با بازدهی 1.8 درصدی، سایر معادن با 1.6 درصدی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 0.8‌درصد بازدهی و منسوجات نیز با کسب بازدهی 0.03‌درصدی از صنایعی بودند که در شرایط منفی بورس توانستند روندی مثبت را کسب کنند.

21‌درصد زیان صنعت وسایل ارتباطی در یک ماه

اما در طرف مقابل صنعت وسایل ارتباطی صنعتی است که بیشترین بازدهی منفی را در این مدت کسب کرده و با کسب زیان 21‌درصدی در صدر جدول ایستاده است. بعد از این صنعت، صنعت ذغال سنگ با بازدهی منفی 13‌درصدی و فرآورده‌های نفتی که به دلیل کاهش قیمت نفت با کاهش مواجه شده است با کسب زیان 13‌درصدی در یک ماه اخیر مواجه شدند.

محصولات کاغذی با زیان 12 درصدی، خودرو با زیان 11 درصدی، انبوه‌سازی با زیان 9.6‌درصدی، حمل‌و‌نقل با زیان 8.3 درصدی، سایر مالی با زیان 7.4 درصدی، زراعت با زیان 7درصدی از صنایع منفی بورس در یک ماه اخیر بودند. از میان صنایع مطرح بورسی محصولات فلزی با 4.2‌درصد، سیمان با 4 درصد، فلزات اساسی با 3.8‌درصد و بانک‌ها با 1.5‌درصد از صنایعی بودند که در رده‌های بعدی ایستادند.

افت هفتگی شاخص آیفکس

در هفته چهلم سال جاری شاهد رشد قابل توجه معاملات در تمامی بازارهای فرابورس بودیم ضمن آنکه درج یک نماد یک شرکت جدید در بازار اول و عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازار دوم انجام شد. حجم و ارزش معاملات بازار فرابورس در هفته گذشته با رشد قابل توجهی همراه شد و 794‌میلیون ورقه‌بهادار به ارزش 6‌هزار و 628‌میلیارد ریال دادوستد را تجربه کرد؛ این رقم در مقایسه با هفته پیش از آن رشد161‌درصدی حجم و 99‌درصدی ارزش را نشان می‌دهد.

به دنبال این وضعیت، رشد 475‌درصدی حجم و 517‌درصدی ارزش در بازار اول و افزایش 68‌درصدی حجم و 66‌درصدی ارزش در بازار دوم نیز به ثبت رسیدو به این ترتیب ارزش معاملات در بازار اول به 566‌میلیارد ریال و در بازار دوم به 611‌میلیارد ریال رسید. در بازار پایه نیز 242‌میلیون ورقه بهادار به ارزش 253‌میلیارد ریال و در بازار ابزارهای نوین مالی 918میلیون ورقه بهادار به ارزش 5هزار و 198‌میلیارد‌ریال خریدوفروش شد.

شاخص کل فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به دوم دی‌ماه نسبت به هفته ماقبل 1.3درصد افت کرد و ارزش بازار فرابورس ضمن کاهش 0.4درصدی نمایانگر عدد 776میلیارد شد.عرضه اولیه سهام شرکت کیمیای زنجان گستران در بازار دوم با کشف قیمت 3350 ریالی انجام شد و به این ترتیب هفتمین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری انجام شد.

همچنین، کشتیرانی والفجر چهارشنبه گذشته پس از احراز تمامی شرایط به‌عنوان پنجاه و سومین شرکت در بازار اول فرابورس ایران با نماد «حفجر» درج شد. در هفته قبل، بیشترین حجم و ارزش معاملات روزانه در روز دوشنبه با خریدوفروش 265‌میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 2‌هزار و 755میلیارد ریال صورت گرفت. طبق این گزارش، 21‌درصد معاملات هفته گذشته بازار‌سهام در فرابورس به فلزات اساسی اختصاص داشت و قند و شکر و بانک‌ها در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RblQ6qWS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه