بسیاری از شرکتها کارهای خیرخواهانه خود را در بوق و کرنا کرده و با حمایت از این چنین طرحهای خیر خواهانهای خود را در نظر مشتری سخاوتمند جلوه میدهند. اینگونه حمایتها قابل ستایش هستند، ولی به سادگی میتوانند نتیجه معکوس دهند. بهعنوان مثال شرکتی که دائماً کارهای خیر خواهانهاش را به رخ میکشد، این تردید را که شرکت مزبور تنها از این طرحهای خیرخواهانه برای ظاهرسازی استفاده میکند، در افکار عمومی تقویت میکند. درست مانند فرد ثروتمندی که با فرارسیدن زمان مرگش به ناگهان بخشنده و سخاوتمند میشود. سوءظن وارده این است که شرکت مانند فرد ثروتمند مذکور در تلاش است تا تنها با پول خرج کردن بهشت را برای خود بخرد.
جایگزین اینگونه رفتارهای مشکوک انجام فعالیتهای خیر خواهانه شرکت به شکل ساده و بدون زیاده روی در استفاده از تبلیغات است، اما فایده چنین کاری برای یک شرکت چیست؟
ایده
مؤسسه «بادی شاپ» به خاطر روش غیرمعمول خود در تجارت لوازم آرایشی و بهداشتی دارای شهرت جهانی است. «انیتا رادیک» بنیانگذار مؤسسه بارها اذعان داشته که در گذشته هیچگونه اعتقادی به بازاریابی نداشته است، اما وی اکنون این کار را به خوبی هرچه تمامتر انجام میدهد. در واقع او روابط اجتماعی خوبی داشت و توانست با استفاده از این ویژگی خود باعث ترقی شرکتش شود.
یکی از ویژگیهای مهم شرکت «بادی شاپ» این است که هر نمایندگی به انجام کارهای خیرخواهانه محلی تشویق میشود. کارکنان شرکت میتوانند انتخاب کنند که در کدام پروژه نوع دوستانه مشارکت داشته و با کمک شرکت راه انجام آن را بیابند. این امر بدین معناست که نمایندگیهای محلی بادی شاپ ممکن است به ساختن زمین بازی کودکان، نوانخانه، تجهیز بیمارستانها یا صدها فعالیت دیگر بپردازند. کارکنان گاهی وقتشان را برای مشارکت در پروژههایی مانند جمعآوری پول و ساخت مراکز مشاوره صرف میکنند،
اگرچه شرکت «بادی شاپ» به کارکنانش اجازه انجام اینگونه فعالیتها را در ساعت اداری میدهد اما برخی از کارکنان حتی ساعات شخصی خود را نیز صرف انجام این امور میکنند. نتیجه این روش این است که کارکنان خود را بخش مفیدی از جامعه دانسته، احساس میکنند در حال کارکردن برای رییس با اخلاقی هستند و در نهایت حس خوب جزئی از تیم شرکت بودن را بهدست میآورند و اما نکته مهم برای شرکت اینکه در مناطق محلی به سرعت این ذهنیت که «بادی شاپ» به دنبال کمکرسانی صادقانه به جای استفاده تبلیغاتی صرف از طرحهای خیرخواهانه است، بهوجود آمد. بهطور حتم این روش شرکت بهترین راه برای جلب توجهات بوده است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
- کارکنان خود را در پروژههای خیرخواهانه مشارکت دهید، در حقیقت اولویتتان قراردادن آنها در راستای پروژهها باشد.
- از تلاشهای کارکنانتان حمایت کنید. اگر برایتان مقدور نیست به آنها اجازه دهید در ساعات اداری به این طرحها بپردازند در عوض اجازه استفاده از امکانات شرکت را به آنها داده یا بودجه معینی را برایشان تعیین کنید.
- اینگونه فعالیتهای کارکنان را در بوق و کرنا نکنید، زیرا باعث لطمه خوردن به صداقت شرکتتان و نتیجه کار میشود.
- قبول کنید که ممکن است نتیجه اینگونه طرحها در طولانیمدت حاصل شود و همچنین ممکن است مشکلاتی از قبیل اشتباه کارکنان پیش بیاید، بنابر این ترس را کنار گذاشته و اجازه دهید کارکنانتان از اشتباهات خود درس بگیرند.