چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
تعیین‌تکلیف بدهی نفتی هند به ایران تا 10 روز آینده

هند قسطی پرداخت می‌کند

8 سال پیش ( 1394/5/10 )
 

رسانه‌های هندی با اشاره به سفر یک هیات این کشور به ایران برای مذاکره درباره مسائل نفتی از تعیین‌تکلیف پرداخت بدهی هند به ایران تا 10 روز دیگر و اقساطی بودن نحوه پرداخت خبر دادند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فایننشال اکسپرس، رسانه‌های هندی گزارش دادند یک هیات از این کشور در سفر به ایران درباره راه‌های تسویه بدهی نفتی 6.5میلیارد دلاری هند به ایران مذاکره کردند. این هیات همچنین گفت‌وگوهایی را با مقام‌های ایران درباره موضوع بازگشت شرکت هندی ONGC ویدش به توسعه میدان فرزاد ب انجام داده است.

هیات هندی متشکل از راجیو مهریشی، معاون وزیر امور اقتصادی هند و آشوتوش جیندال از مقام‌های بلندپایه وزارت نفت هند و مقام‌های شرکت ا‌وان‌جی‌سی ویدش بود. منابع آگاه گفتند که گفت‌وگوهای هیات هندی با ایران دوستانه بوده است. این منابع افزودند، مهریشی پس از گفت‌وگو با مقامات دولت ایران درباره راه‌های شدنی تسویه طلب نفتی ایران با بانک مرکزی هند مذاکره کرده است. این پول به‌طور اقساطی به ایران پرداخت خواهد شد. پیش‌تر بانک USO کلکته با تسویه بدهی با بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، سامان و اقتصاد نوین مرتبط شده بود. یک مقام هندی که در سفر به ایران حضور داشته گفت: تاکنون هیچ اتفاق ملموسی رخ نداده است. طی 10 روز آینده تکلیف این موضوع روشن خواهد شد. بازگشت به توسعه میدان فرزاد ب برای شرکت اوان‌جی‌سی ویدش حیاتی است چرا که تا سال 2018 به تولید 20میلیون تن نفت دسترسی پیدا خواهد کرد. میدان فرزاد ب که ذخایر گازی آن 21 تریلیون و 680 میلیارد فوت مکعب برآورد می‌شود، در سال 2012 توسط او ان جی سی ویدش کشف شد اما از آن زمان تاکنون هیچ قرارداد رسمی برای بهره‌برداری از آن بین دو طرف امضا نشده است. پالایشگاه‌های هندی مانگلور، اسار و شرکت نفت هند از جمله خریداران نفت ایران در هند هستند، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران پرداخت پول نفت توسط این پالایشگاه‌ها با دشواری‌هایی مواجه شد.

هند چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان و دومین خریدار نفت ایران پس از چین به حساب می‌آید. این کشور در دوران تحریم‌ها مجبور شد واردات نفت خود از ایران را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. در سال 2014 هند تنها 10 تا 11‌میلیون‌تن نفت از ایران خریداری کرد. این در حالی است که میزان واردات نفت هند از ایران در سال‌های 2009 رقم 21.2میلیون‌تن در سال 2010 معادل 18.5میلیون تن، در سال 2011 حدود 18.11میلیون تن و در سال 2012 معادل 13.14 میلیون تن بود. دهلی برخی از صورتحساب‌های خرید خود از ایران را به‌وسیله صادرات کالاهای خود به ایران از جمله برنج باسماتی تسویه کرد. دو کشور همچنین مکانیزم پرداختی را بر پایه روپیه از آوریل 2012 برای دورزدن تحریم‌های آمریکا و اروپا راه‌اندازی کردند.

گمان می‌رود ان‌کی ورما مدیرعامل شرکت اوان جی سی ویدش در تلاش برای به‌دست آوردن قرارداد توسعه میدان فرزاد ب گفت‌وگوهایی را با شرکت ملی نفت ایران انجام داده است. یک منبع آگاه به فایننشال تایمز گفت: دور اول گفت‌وگوها مثبت بود. قدری زمان می‌برد تا در این خصوص اعلام رسمی صورت گیرد، زیرا امور در حال پیشرفت هستند. هند همچنین قصد دارد با استفاده از فرصت ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب و چشم‌انداز لغو تحریم‌ها شانس خود را برای بازگشت به پروژه خط لوله گاز IP آزمایش کند. پیش‌تر اعلام شده بود که مذاکرات طرفین در تهران شامل گفت‌وگو درباره احداث یک خط لوله گاز از ایران و از طریق خاک پاکستان به هند خواهد بود. همانند میدان فرزاد، طرح احداث خط لوله ایران، پاکستان، هند نیز تحت فشار آمریکا توسط هند کنار گذاشته شد و این کشور به سمت خط لوله جایگزین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) گرایش پیدا کرد. احداث این خط لوله باوجود سال‌ها مذاکرات هنوز شروع نشده است چرا که کشورهای حاضر نتوانستند یک رییس کنسرسیوم برای احداث و نگهداری آن تعیین کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YWBh1A5e
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه